Czy można zniszczyć filtr DPF? Tak - najłatwiej przez stosowanie nieodpowiednich metod czyszczenia oraz używanie nieodpowiednich środków chemicznych.
Na rynku stale pojawia się wiele różnego rodzaju zamienników filtrów cząstek stałych różnych producentów. Oczywiście najlepszy jest oryginał kupiony w serwisie, ale niestety cena oraz dostępność są często poza zasięgiem przeciętnego użytkownika pojazdu z silnikiem Diesla. Z tej przyczyny coraz więcej firm ma w swojej ofercie usługę regeneracji filtra lub wymiany na filtr regenerowany.
O sposobach regeneracji filtra cząstek stałych (DPF), a także jeździe z usuniętym filtrem opowiada Mateusz Lecyk, menadżer działu katalizatorów, filtrów cząstek stałych w firmie Kaliński.
Współczesnym samochodom stawianych jest wiele wymagań w zakresie m.in. bezpieczeństwa i dbałości o środowisko. Silniki Diesla uznawane są za najbardziej szkodliwe, dlatego pojazdy z takim napędem wyposażane są w filtry cząstek stałych, czyli DPF. Często przysparzają one sporo problemów i nadal powszechnym procederem jest ich usuwanie, co prowadzi do uszkodzenia silnika i podzespołów, jest niezgodne z prawem i wysoce nieekologiczne.
Filtr cząstek stałych – jeśli jest sprawny – z reguły nie wpływa na pracę silnika. Ale praca silnika wpływa na działanie filtra DPF. Niesprawny silnik, który „bierze” olej lub ma usterki w układzie wtryskowym, prowadzi do nieprawidłowości w działaniu filtra cząstek stałych.
O obecnie stosowanych technikach czyszczenia filtrów DPF, ich procedurze i skuteczności opowiada Piotr Mosioł z firmy Recon (ecodpf.net).
Dwa nowe produkty poszerzyły ofertę środków czyszczących. Mowa o preparacie do czyszczenia filtrów DPF.
Automatyczne urządzenie DPF Hydro Cleaning do regeneracji filtrów w samochodach osobowych, ciężarowych oraz autobusach firmy Marwis gwarantuje całkowite usunięcie pozostałości PM10, ceru i nagaru oleju bez uszkodzenia filtra przywracając jednocześnie do 99% przepustowości powietrza.
Powszechnie oferowana jest usługa usuwania filtrów DPF. Mimo, że jest to praktyka praktycznie nagminna, to usunięcie filtra DPF jest trudne do zweryfikowania.
W Polsce jest duży wybór dostawców maszyn do czyszczenia filtrów cząstek stałych i serwisów regeneracji DPF. Niemal wszystkie z nich oferują urządzenia, czy usługi oparte tylko na metodzie hydrodynamicznej (na mokro). Nowym podmiotom coraz trudniej się wyróżnić wśród rosnącej konkurencji i wywalczyć miejsce na rynku.
Nowa odsłona innowacji w branży motoryzacyjnej - Dryer DPF Solo, rewolucyjna suszarka niezależna dla filtrów DPF.
Zadaniem układu wydechowego jest odprowadzenie spalin z silnika i wyprowadzenie ich na zewnątrz – poza komorę silnika. Ale nie tylko. W tłumiku redukuje się hałas, który wynika ze spalania paliwa, a katalizatory i filtry troszczą się o to, aby spaliny miały jak największą czystość, czyli odpowiadały obowiązującym regulacjom prawnym.
Efektywny katalizator strukturalny do jednoczesnej redukcji tlenków azotu oraz usuwania cząstek sadzy ze spalin emitowanych przez silniki Diesla będzie wynikiem prac polskich i chińskich naukowców.
O problemach z filtrem DPF powiedziano i napisano już bardzo dużo. Wciąż jednak właściciele samochodów mają różne wątpliwości związane z tym elementem. Przede wszystkim pojawia się pytanie, czy lepiej kupić nowy filtr cząstek stałych, czy jednak warto postawić na procesy regeneracji filtra. Na szczęście coraz rzadziej kierowcy decydują się na wycinanie tego elementu.
Filtry cząstek stałych miały być z założenia sposobem na ograniczenie emisji sadzy do atmosfery. Okazało się jednak, że ten element wyposażenia samochodów był także przyczyną wielu kłopotów właścicieli diesli. Dlatego o tej pory dość popularnym zabiegiem jest usuwanie filtra cząstek stałych z samochodu.
Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Partnerzy portalu