Niewłaściwie ustawiona geometria może być efektem między innymi silnego uderzenia kół o krawężnik, wjazdu w wyrwę w nawierzchni czy wreszcie kolizji. Inną przyczyną konieczności ustawienia geometrii kół jest naprawa lub wymiana elementów zawieszenia pojazdu, w tym również podzespołów zawieszenia pneumatycznego.
Czy cała procedura pomiaru geometrii może zająć tylko 5 minut? Oczywiście, że tak!
Moog przypomina – bez wyeliminowania luzów w zawieszeniu nie da się prawidłowo wyregulować geometrii zawieszenia. Należy o tym pamiętać zwłaszcza teraz, kiedy masowo wymieniamy opony z zimowych na letnie.
Kontrola i regulacja zawieszenia pozwalają na ustalenie takich jego parametrów, które będą gwarantowały bezpieczeństwo poruszania się po drodze. Poprawnie wyregulowana geometria ma wpływ na żywotność elementów zawieszenia. Jej kontrolę należy przeprowadzać równie często jak inne czynności serwisowe.
Poprawnie wyregulowana geometria znacząco wpływa na żywotność niektórych elementów zawieszenia.
Ponieważ nie wszyscy kierowcy są świadomi, że kontrola i ewentualna regulacja geometrii kół w samochodzie powinna być regularną czynnością, jaką przeprowadza się w warsztacie samochodowym, warto ich o tym uświadamiać.
Kontrola geometrii zawieszenia jest zalecana zawsze po ingerencji mechanika w elementy, które są za nią odpowiedzialne. To, czy wymiana amortyzatorów będzie tego typu naprawą czy nie, zależy w dużej mierze od konstrukcji danego pojazdu. Bilstein wyjaśnia tę istotną kwestię.
Regularna kontrola geometrii zawieszenia jest obowiązkową czynnością serwisową w każdym samochodzie. Na rynku dostępnych jest jednak wiele specjalistycznych maszyn, wykorzystujących technologię 3D, które umożliwiają jej korektę z niezwykłą precyzją. Nieprawidłowo ustawiona geometria zwiększa spalanie oraz przyczynia się do nadmiernego zużycia opon oraz elementów zawieszenia i układu kierowniczego. Na co zatem zwrócić uwagę podczas jej kontroli i regulacji?
Kategoria w konkursie: wyposażenie warsztatu i oprogramowanie
Wiele mówi się o sprawności zawieszenia, układu kierowniczego i hamulców oraz stanie amortyzatorów, opon i geometrii zawieszenia. Bezpośrednio dotykamy tych zagadnień podczas okresowych badań technicznych. Wówczas diagności powinni zbadać m.in. zbieżność kół. Robią to jednak jedynie zgrubnie na stanowisku przejazdowym.
Geometria zawieszenia określa zależności położenia kół samochodu względem siebie oraz względem osi wzdłużnej i poprzecznej pojazdu. W samochodach ciężarowych mamy do czynienia z przypadkiem szczególnym, kiedy oś pojazdu może nie zgrywać się z osią ramy.
We wrześniu została uruchomiona strona internetowa www.geolux.info poświęcona nowemu urządzeniu GeoLux do ustawiania geometrii kół, produkowanemu przez firmę Ekolab w Bielsku-Białej.
Tuning zawieszenia cieszy się obecnie ogromną popularnością i jest jedną z najczęściej wybieranych modyfikacji pojazdu.
Kontrola i regulacja zawieszenia pozwala na ustalenie takich jego parametrów, które będą gwarantowały bezpieczeństwo oraz przedłużenie żywotności niektórych jego elementów.
Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Partnerzy portalu