Układ recyrkulacji spalin ma odniesienie do aspektu ekologicznego, który decyduje o specyfice konstrukcji współczesnych silników spalinowych.
Recyrkulacja spalin jest jednym ze sposobów ograniczania emisji tlenków azotu (NOX) oraz niespalonych węglowodorów (HC) przez ich utlenianie w spalinach wylotowych.
Aby silnik Diesla pracował wydajniej, i aby utrzymać emisję spalin na odpowiednim poziomie, konieczne jest prawidłowe działanie doładowania i recyrkulacji spalin.
W poprzednim wydaniu „autoEXPERTA” opisaliśmy zasadę działania układu recyrkulacji spalin z zaworem regulowanym elektronicznie. W tej części artykułu prezentujemy zasady diagnostyki takiego układu.
W celu zmniejszenia emisji substancji szkodliwych w silnikach Diesla stosuje się kilka zabiegów ograniczających ich zawartość w spalinach.
Spalanie paliwa w silniku spalinowym jest zoptymalizowane pod kątem czystości spalin. Aby mieć nad tym kontrolę, konieczne jest monitorowanie ilości tlenu pozostającego w spalinach po opuszczeniu komory spalania.
Zrobotyzowane urządzenia do aplikacji lakieru oraz elektrostatyczne, rotacyjne i bardzo szybkie pistolety lakiernicze. Audi uruchomiło w swojej fabryce w Ingolstadt nową lakiernię powłok zewnętrznych.
Proces spalania paliwa w silnikach jest zoptymalizowany pod względem emisji substancji szkodliwych. Wyznacznikiem jakości spalin jest współczynnik lambda określający ilość emitowanych do atmosfery węglowodorów lub związków azotu.
Mniej spalanego paliwa to mniejsza emisja. Teza ta sprawdza się w przypadku emisji dwutlenku węgla. Tutaj chemii nie da się oszukać – ilość dwutlenku węgla w spalinach zależy wprost od ilości spalanych węglowodorów. Ale warunek jest jeden – spalanie musi być dokładne.
Aby silnik Diesla pracował wydajniej i aby utrzymać emisję spalin na odpowiednim poziomie, konieczne jest też prawidłowe działanie doładowania i recyrkulacji spalin.
Bez specjalnego oprzyrządowania, sterylnej czystości i bardzo dużej wiedzy na temat mechaniki i elektroniki nie ma co zabierać się za naprawę silnika Diesla.
Na rynku stale pojawia się wiele różnego rodzaju zamienników filtrów cząstek stałych różnych producentów. Oczywiście najlepszy jest oryginał kupiony w serwisie, ale niestety cena oraz dostępność są często poza zasięgiem przeciętnego użytkownika pojazdu z silnikiem Diesla. Z tej przyczyny coraz więcej firm ma w swojej ofercie usługę regeneracji filtra lub wymiany na filtr regenerowany.
Czyściwa wielokrotnego użytku firmy Mewa są coraz chętniej wykorzystywane przez małe i średnie firmy. Powodów jest kilka. Wymienić można między innymi: świetną trwałość, wielokrotność użytku oraz efektywność energetyczną.
Usterki elementów układu recyrkulacji spalin (EGR) są powodem licznych wizyt w warsztacie, i to nie od czasu „optymalizacji” silników wysokoprężnych Volkswagena. Eksperci z firmy Borg-Warner wyjaśniają, gdzie leży przyczyna usterek EGR i na co mechanicy (mechatronicy) muszą zwracać uwagę.
Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Partnerzy portalu