Regularna kontrola geometrii zawieszenia jest obowiązkową czynnością serwisową w każdym samochodzie. Na rynku dostępnych jest jednak wiele specjalistycznych maszyn, wykorzystujących technologię 3D, które umożliwiają jej korektę z niezwykłą precyzją. Nieprawidłowo ustawiona geometria zwiększa spalanie oraz przyczynia się do nadmiernego zużycia opon oraz elementów zawieszenia i układu kierowniczego. Na co zatem zwrócić uwagę podczas jej kontroli i regulacji?
Siłowniki elektryczne turbosprężarek samochodowych (z ang. Rotary Electric Actuator, w skrócie REA) od dawna przysparzają trudności warsztatom zajmującym się regeneracją tego podzespołu.
Kontrola i regulacja zawieszenia pozwalają na ustalenie takich jego parametrów, które będą gwarantowały bezpieczeństwo poruszania się po drodze. Poprawnie wyregulowana geometria ma wpływ na żywotność elementów zawieszenia. Jej kontrolę należy przeprowadzać równie często jak inne czynności serwisowe.
Ponieważ nie wszyscy kierowcy są świadomi, że kontrola i ewentualna regulacja geometrii kół w samochodzie powinna być regularną czynnością, jaką przeprowadza się w warsztacie samochodowym, warto ich o tym uświadamiać.
Jak nakłonić klienta do regularnej kontroli geometrii?
Angielska marka Turbo Technics, światowy lider w produkcji turbosprężarek wyczynowych oraz specjalistycznych urządzeń do regeneracji turbosprężarek wprowadziła na rynek nową, innowacyjną maszynę VSFR (Vibration Sorting and Flow Rig).
Turbodziura to zwrot znany chyba wszystkim miłośnikom motoryzacji. Zagadnienie to spędzało sen z powiek zarówno producentom samochodów, jak i turbosprężarek. Rozwiązanie było jedno – zmienna geometria łopatek.
Nawet niewielkie odchylenia w zakresie zbieżności kół powodują, że auto przestaje utrzymywać tor jazdy.
Kontrola i regulacja zawieszenia pozwalają na ustalenie takich jego parametrów, które będą gwarantowały bezpieczeństwo poruszania się po drodze. Poprawnie wyregulowana geometria ma niebagatelny wpływ na żywotność niektórych elementów zawieszenia.
Wraz z pojawieniem się na początku lat 90. XX w. turbosprężarek ze zmienną, regulowaną geometrią łopatek kierownicy spalin (VNT – Variable Nozzle Turbine) – które mają za zadanie m.in. zminimalizowanie występowania tzw. turbodziury – zaczęto zastanawiać się, co zrobić, aby regulacja przebiegała szybciej i efektywniej.
Urządzenie z automatycznym przesuwem kamer pomiarowych w ofercie Italcom.
Nowością w ofercie firmy Ekolab jest laserowe urządzenie GeoLux do ustawiania kół w pojazdach.
Wiele mówi się o sprawności zawieszenia, układu kierowniczego i hamulców oraz stanie amortyzatorów, opon i geometrii zawieszenia. Bezpośrednio dotykamy tych zagadnień podczas okresowych badań technicznych. Wówczas diagności powinni zbadać m.in. zbieżność kół. Robią to jednak jedynie zgrubnie na stanowisku przejazdowym.
Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Partnerzy portalu