W roku 1959 inżynierowie marki Borgward zastosowali po raz pierwszy zawieszenie pneumatyczne w produkcji seryjnej. Dziś tego typu rozwiązania znajdują się przede wszystkim w samochodach klasy wyższej, luksusowych SUV-ach i autach terenowych.
Częstą usterką układu zawieszenia jest uszkodzenie łożysk kół, które objawia się hałasem podczas jazdy.
Czy jest możliwe, by samochód terenowy, jakim bez wątpienia jest Toyota Land Cruiser, zachowywał doskonałą stabilność na drodze, a w trudnym terenie jego zawieszenie idealnie dostosowywało się do nierówności podłoża?
Firma Tenneco zaprezentowała innowacyjną technologię elektronicznego zawieszenia. Cyfrowa technologia DRiV oferuje poprawę właściwości jezdnych pojazdu bez konieczności projektowania nowego układu zawieszenia.
Producenci amortyzatorów w swojej ofercie bardzo często posiadają także rozwiązania, pozwalające obniżyć zawieszenie. Choć producenci samochodów dopuszczają tego typu modyfikacje, to jednak trzeba mieć na uwadze, że pociągają one za sobą często pogorszenie właściwości jezdnych.
Magnetyczne systemy zawieszenia pojazdów różnią się znacznie od swoich odpowiedników sterowanych elektronicznie. W tych drugich zwykle stosuje się amortyzatory z bezstopniową regulacją twardości, sterownik (ECU) oraz szereg czujników. Mimo że obydwa systemy pracują podobnie, zasada ich działania jest odmienna.
Niewłaściwie ustawiona geometria może być efektem między innymi silnego uderzenia kół o krawężnik, wjazdu w wyrwę w nawierzchni czy wreszcie kolizji. Inną przyczyną konieczności ustawienia geometrii kół jest naprawa lub wymiana elementów zawieszenia pojazdu, w tym również podzespołów zawieszenia pneumatycznego.
Pod skrótem DCC, Grupa Volkswagen oferuje adaptacyjny system zawieszenia. Firma BILSTEIN wprowadza właśnie nie tylko zamienniki dla tych amortyzatorów, ale też i zestawy pozwalające na dalsze modyfikacje.
Marka BILSTEIN kontynuuje globalną współpracę z firmą Schaeffler. Także w tym roku dodatkowym bonusem dla polskich mechaników będzie cykl szkoleń on-line prowadzonych w ramach programu Repxpert.
Zadaniem ESC jest stabilizacja pojazdu oraz zapobieganie wpadaniu w poślizg poprzez zastosowanie określonej siły hamowania na jedno lub więcej kół zgodnie z wymaganiami.
BPW Bergische Achsen KG rozwija program doskonale sprawdzających się zawieszeń ECO Air COMPACT (EAC) o wersję heavy-duty (HD).
BILSTEIN EVO S zmienia VW T7 w samochód ze znacznie ostrzejszą dynamiką jazdy, który wciąż doskonale „słucha” kierowcy.
Już niedługo zawieszenia pneumatyczne Bilstein B4 będą stosowane również w modelach aut z segmentu popularnych. Do ich serwisowania potrzebna jest jednak dodatkowa wiedza i zestaw narzędzi, o co również zadbał producent układów zawieszenia.
Kierowcy mają coraz szerszy wybór m.in. wśród układów zawieszenia. Oprócz tradycyjnych, hydraulicznych systemów, dostępne są bardziej innowacyjne rozwiązania, w tym zawieszenie pneumatyczne i adaptacyjne.
Przeciętny użytkownik samochodu postęp w motoryzacji ocenia na podstawie zmian wizualnych, osiągów pojazdu i jego funkcjonalności. Dla osób bardziej znających się na rzeczy bardziej istotne są pytania, z jakich podzespołów samochód jest zbudowany, jakie zastosowano w nim rozwiązania technologiczne. Tym razem przyjrzymy się rozległej dziedzinie, jaką jest budowa i rodzaje zawieszeń pojazdów.
Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Partnerzy portalu