Nad pojazdami w pełni samosterującymi pracują m.in. Google, Uber, Apple i Tesla, ale już dziś najnowszy Mercedes klasy E potrafi jeździć w dużym stopniu autonomicznie. Autopilot w Audi A8 potrafi natomiast całkowicie przejąć kontrolę nad autem podczas jazdy na autostradzie. Systemy takie jak „asystent parkowania” właściwie spowszedniały i są dostępne w wielu modelach takich marek jak Renault Toyota, Volvo czy Hyundai.

Samochodów prawdziwie samosterujących, na tzw. 4 poziomie autonomiczności, jeszcze nie można kupić w salonach, ale najprawdopodobniej zostaną wprowadzone do sprzedaży w przyszłej dekadzie. Przykładowo, według zapowiedzi, Ford zamierza dysponować takim pojazdami do 2021 r., podobne ramy czasowe wyznaczyło m. in. Volvo, alians Renault-Nissan-Mitsubishi, BMW czy Daimler. General Motors zamierza wypuścić na ulice flotę autonomicznych taksówek już w 2019 r. Obecnie, odpowiednie technologie znajdują się w fazie testów.

- Pojazdy samosterujące mają zrewolucjonizować nasze życie. Zwiększyć komfort podróżowania i bezpieczeństwo pasażerów, a także przyczynić się do redukcji korków i poprawy stanu środowiska. Wyzwaniem jest dopracowanie technologii i uregulowanie prawne tego rynku - ocenia Jan Wiśniewski z Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych.

Niemcy w tym roku przyjęły przepisy pozwalające samojeżdżącym pojazdom poruszanie się po drogach publicznych. Kraj takich koncernów jak BMW, Volkswagen i Daimler narzucił jednak pewne ograniczenia, które mają zagwarantować, że testy autonomicznych pojazdów będą bezpieczne. Człowiek musi być obecny w takim samochodzie i być gotowy do przejęcia kierownicy, gdy zaistnieje taka potrzeba. Nie musi jednak patrzeć cały czas na drogę. Każdy pojazd musi być wyposażony w czarną skrzynkę, która nagrywa całą jazdę i rejestruje, kto w danym momencie kieruje pojazdem – człowiek czy maszyna. Kwestię pojazdów autonomicznych w Polsce ma w ograniczonym zakresie uregulować ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która ma wejść w życie w przyszłym roku.

Poziomy autonomiczności

Poziom 0: Kierowca odpowiada za wszystkie aspekty sterowania samochodem

Poziom 1: System wspomaga wybrane elementy jazdy, np. zachowanie odległości między samochodami. Kierowca musi non stop nadzorować ruch auta.

Poziom 2: Kierowca w określonych przypadkach może przekazać prowadzenie pojazdu na rzecz systemu, jednak powinien stale kontrolować jazdę. Przykładem takiego rozwiązania jest np. asystent jazdy w korkach, który samodzielnie przyspiesza i hamuje.

Poziom 3: Kierowca nie musi stale nadzorować prowadzenia pojazdu. System samodzielnie rozpoznaje punkt, w którym warunki otoczenia nie mieszczą się już w zakresie jego działania. Wówczas kierowca powinien szybko przejąć kontrolę nad pojazdem. Pierwszym modelem, który oferuje ten poziom autonomiczności jest Audi A8.

Poziom 4: Kierowca może przekazać systemowi całkowite prowadzenie auta, jednak w określonych warunkach może zaistnieć potrzeba, by przejął nad nim kontrolę. Jeśli nie odpowiada na wezwania systemu, wówczas samochód automatycznie przerwie podróż, parkując np. w bezpiecznym miejscu. Na rynku nie ma obecnie samochodów na tym poziomie autonomiczności.

Poziom 5: System przejmuje pełną kontrolę nad poruszającym się pojazdem, w żadnej sytuacji nie potrzebuje on kierowcy. Kierownica i pedały są wówczas zbędne. Na rynku nie ma obecnie samochodów na tym poziomie autonomiczności.

Rodzaje czujników wykorzystywanych w samochodach autonomicznych

Czujniki ultradźwięków - imitują proces echolokacji nietoperzy, czyli emitują fale dźwiękowe, które następnie odbijają się od przeszkody i pomagają ustalić, gdzie ona się znajduje/

Czujniki obrazu - szereg kamer generuje obraz otoczenia wokół auta, imitując ludzki wzrok, rozpoznając kolory i pozwalając na interpretację np. znaków drogowych, linii na jezdni czy sygnalizacji świetlnej.

Radary - technologia polegająca na wysyłaniu fal elektromagnetycznych, które odbijając się od przeszkody pozwalają ustalić nie tylko jej położenie, ale również prędkość poruszania się.

Lidary (Light Detection and Ranging) - urządzenie skanujące otoczenie pojazdu za pomocą niewidocznego światła laserowego, dostarczając trójwymiarowy obraz przestrzeni, co pozwoli odróżnić np. inne samochody od pieszych.

Źródło: Enmaro