Wysoka temperatura radykalnie skraca żywotność akumulatora, więc kiedy nadchodzi zima, zwłaszcza starsze akumulatory mogą przestać działać. Optymalna temperatura zewnętrzna dla akumulatora samochodowego wynosi +20°C, a tego lata temperatury przekraczały +30°C. Wysokie temperatury prowadzą do samorozładowania akumulatora i powodują szybsze starzenie się jego części elektrochemicznych. Może się to wydawać sprzeczne z intuicją, ale letnie upały są trudniejsze dla akumulatora niż zimowy chłód, ponieważ wyższe temperatury zdecydownie negatywniej wpływają na zawarte w nich substancje chemiczne, które wytwarzają energię. Wysokie temperatury przyspieszają korozję płyt wewnętrznych i szybciej odparowują elektrolit.

Wielu kierowców wskazuje zimę jako przyczynę śmierci akumulatorów samochodowych, ale w rzeczywistości to wysokie temperatury wyrządzają im najwięcej szkód i je nadwerężają, wówczas objawiają sie one zimą, w niskiej temperaturze. Zimny akumulator ma zmniejszoną moc rozruchową, a niskie temperatury zagęszczają olej silnikowy, co utrudnia obrócenie silnika. Nowoczesne układy elektryczne i paliwowe mogą maskować słaby akumulator, uruchamiając silnik przy minimalnym rozruchu, ale gdy słaby akumulator ma zadziałać w niskiej temperaturze, bardziej prawdopodobne jest, że zawiedzie – powiedziała Karolina Topolova, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.

Wyczerpane lub uszkodzone akumulatory są jedną z głównych przyczyn wezwań pomocy drogowej, a także dochodzi do ogromnej liczby awarii z powodu akumulatorów, które są po prostu zbyt stare, aby prawidłowo wykonywać swoje zadanie. Z drugiej strony niewielu kierowców przywiązuje wagę do akumulatora w samochodzie. Będąc jedną z najważniejszych części każdego nowoczesnego pojazdu, akumulator zarządza szerokim zakresem zadań i urządzeń, od uruchomienia silnika po zasilanie komputerów w samochodzie.

Chociaż akumulatory mogą funkcjonować średnio pięć lat lub dłużej, jeśli się o nie dba, jednak większość akumulatorów samochodowych zużyje się i przestanie działać w ciągu trzech lat codziennego użytkowania w normalnych warunkach. Podobnie jak bateria komputera lub smartfonu staje się mniej wydajna z każdym ładowaniem, tak akumulator samochodu stopniowo traci swoje właściwości za każdym razem, gdy jest ładowany przez silnik pojazdu. Po trzech latach zwykle nadchodzi czas, aby go wymienić.

Jak rozpoznać stan akumulatora?

Według ekspertów AAA AUTO istnieje kilka podstawowych znaków świadczących, że żywotność akumulatora zbliża się ku końcowi:

1. Zapala się kontrolka „sprawdź silnik”. Zazwyczaj oznacza to, że akumulator zwalnia, chociaż może to mieć również związek z alternatorem pojazdu.

2. Spowolnione uruchamianie silnika. Z czasem elementy wewnątrz akumulatora zużywają się i stają się mniej skuteczne. Wówczas ładowanie rozrusznika trwa dłużej, a silnik musi odczekać kilka sekund. Powolny start to zwykle ostatnie westchnienie akumulatora.

3. Przyciemnione światła i problemy z elektryką. Akumulator zasila całą elektronikę pojazdu, od świateł, przez radio, aż po komputer w desce rozdzielczej. Im więcej rzeczy podłączymy, jak np. ładowarkę telefonu, tym szybciej akumulator się wyczerpie.

4. Nieprzyjemny zapach. Uszkodzenie akumulatora lub zwarcie może spowodować wyciek gazu z akumulatora. Jeśli poczujesz zapach siarkowodoru po otwarciu maski, przyczyną może być nieszczelność akumulatora i należy go jak najszybciej sprawdzić.

5. Skorodowane złącza. Jeśli zauważyłeś białą, szarą substancję na metalowych częściach akumulatora, masz problem z korozją. Skorodowane zaciski mogą prowadzić do problemów z napięciem i uruchomieniem auta.

6. Stary akumulator. W idealnych warunkach akumulatory samochodowe zwykle dobrze funkcjonują 3-5 lat. Klimat, wymogi elektroniki i nawyki jazdy mają wpływ na żywotność akumulatora. Dobrze jest zachować ostrożność i regularnie sprawdzać wydajność akumulatora, gdy zbliży się do trzyletniego okresu.

Źródło: AAA Auto