Jednak często przed zakupem pierwszego samochodu z automatyczną przekładnią kierowcy mają obawy, w związku z powszechną opinią, mówiącą o tym, że automatycznie skrzynie biegów psują się częściej niż manualne.
Obawy można uznać za bezzasadne, ponieważ awarie automatów są efektem drobnych, ale szkodliwych błędów eksploatacyjnych, które często zupełnie nieświadomie popełniają kierowcy przyzwyczajeni do manuala. To, co w tradycyjnej przekładni uszło na „sucho”, w automatycznej może mieć negatywny wpływ.

 Jak w takim wypadku dbać o automat i wydłużyć jego żywotność?

Bardzo ważna jest codzienna eksploatacja, czyli prawidłowe korzystanie z trybów pracy. Tryb R i D wybieramy, gdy samochód stoi nieruchomo, nigdy gdy się toczy. Podobnie podczas jazdy lub postoju z włączonym silnikiem (np. w korku) nie włączamy trybu N lub P. Z trybu N korzystamy tylko wtedy, gdy pchamy auto lub ktoś nas holuje, co i tak jest mocno ograniczone w automatach, a czasem całkowicie zabronione (niektóre pojazdy z CVT), natomiast jeśli chodzi o tryb P, to niezwłocznie po jego wybraniu należy wyłączyć silnik. Nie należy również gasić jednostki w innym trybie niż P.

Ponadto warto pamiętać, że skrzynie automatyczne lubią płynne, spokojne ruszanie i są wrażliwe na przeciążenia lub holowanie zbyt ciężkiej przyczepy, także przewożenie dobytku życia i maksymalizacja możliwości w zakresie ładowności stanowczo odpada.

Jednak stosowanie się tylko do tych zasad nie wystarczy i pójdą one na marne, jeśli zignorujemy jedną z najważniejszych kwestii, jaką jest jej serwisowanie. Tutaj kluczowa jest regularna wymiana oleju przekładniowego. Należy się trzymać zaleceń producenta, który wyraźnie definiuje interwały, zwykle jest to ok. 50 000 km. Dokonując wymiany oleju, trzeba zwrócić uwagę, podobnie jak w przypadku oleju silnikowego, na jakość oleju ATF oraz stosowaną przez serwis metodę wymiany. Istnieją dwie podstawowe - statyczna i dynamiczna, zdecydowanie lepiej wybrać metodę dynamiczną. W przeciwieństwie do metody statycznej pozwala na całkowitą wymianę płynu (w metodzie statycznej jest to jedynie 40%-60%), a stary olej nie spływa samoistnie ze skrzyni, ale jest wypychany za pomocą specjalnej pompy, w jaką wyposażona jest maszyna ATF.

Jednocześnie, jeśli skrzynia jest zanieczyszczona można dokonać jej płukania za pomocą specjalistycznego środka. Dynamiczna wymiana jest możliwa w serwisach, które posiadają specjalistyczną maszynę do wymiany ATF.

Odpowiednio dbając o przekładnie, możemy spać spokojnie i wyzbyć się obaw związanych z awaryjnością przekładni. Odpowiedzialna i świadoma eksploatacja pozwala zaoszczędzić stresu, pieniędzy, a w przyszłości zwiększa atrakcyjność naszego auta w przypadku jego sprzedaży następnemu właścicielowi.

Źródło: Bizol