W nadchodzących latach należy spodziewać się częstszego wykorzystania diod do oświetlenia pojazdów. Dzieje się tak między innymi dlatego, że czas reakcji diody świecącej jest wielokrotnie krótszy od czasu reakcji tradycyjnej żarówki, który wynosi około 200 ms do osiągnięcia pełnej jasności. Ma to znaczący wpływ na poprawę bezpieczeństwa na drodze. W skrajnych przypadkach skrócony czas zapalania się diody w świetle stopu w pojeździe jadącym z przodu może skutkować skróceniem drogi hamowania. Przy prędkości 80 km/h szybsze zapalenie się światła hamowania pojazdu poprzedzającego, a więc szybsza reakcja kierowcy jadącego za nim, może zaoszczędzić nawet 4 m drogi.
Szybki wzrost mocy diod LED sprawia, że nadają się one dziś do zastosowania w światłach mijania i drogowych, a światło przez nie emitowane jest bardzo zbliżone barwą do oświetlenia naturalnego. Barwa światła wytwarzanego przez białe diody LED ma temperaturę około 5500 K. Jest ona dużo bliższa barwie światła dziennego (które ma w przybliżeniu 6000 K) niż światło ksenonowe (około 4000 K). Taka temperatura bieli pozwala na najlepsze dostosowanie się oka ludzkiego do sztucznego oświetlenia, najwierniej odpowiadającego oświetleniu słonecznemu. Ma to duży wpływ na mniejsze zmęczenie oka i lepszą kondycję kierowcy podczas jazdy nocnej.

Szybsza reakcja źródła swiatła na zasilanie może przy prędkości 80 km/h skrócić drogę hamowania nawet o 4 metry.

Różne temperatury barwowe światła.

Zaawansowane technicznie źródło światła Mercedesa W213 o 84 pikselach świetlnych, z których każdy ma swoją własną soczewkę oraz możliwość sterowania jasnością świecenia.

Ciekawostką jest, że jedno źródło światła może być wykorzystywane do realizacji dwóch funkcji (np. świateł dziennych i pozycyjnych). To jest do zrealizowania przez różne napięcia doprowadzane do zasilania diody. Zwiększając napięcie zasilania, zwiększamy ilość emitowanego światła. Wydajność świetlna diod wynosi ponad 40 lumenów na wat (lm/W), a w laboratoriach badawczych istnieją już prototypy, które osiągają wydajność 130 lm/W.

Dla porównania, wydajność świetlna świateł ksenonowych to 90 lm/W, a halogenowych 20 lm/W. W tabeli 1 podano moc diody lub zespołu diod, aby otrzymać strumień świetlny odpowiadający oświetleniu ksenonowemu. Tabela 2 przedstawia wzrost strumienia świetlnego przy zachowaniu takiej samej mocy jak w oświetleniu ksenonowym.
Ponieważ światła mijania mają znaczne zapotrzebowanie na prąd ze względu na moc światła przez nie wytwarzanego, do ich produkcji stosuje się wieloelementowe diody LED. Każdy z tych elementów, zwany chipem, jest połączony z sąsiednim. Taka budowa zespołu świetlnego pozwala na prawie dowolne kształtowanie strumienia światła i łatwe wytworzenie linii cienia bez stosowania dodatkowych przysłon mechanicznych lub rozpraszaczy. W jednej lampie stosować można diody o różnej mocy świetlnej, dzięki czemu dowolnie kształtuje się rozkład światła na oświetlanym przedmiocie czy drodze.

Tabela 1. Strumień świetlny różnych źródeł światła

 

W

lm/W

lm

Halogen

55

20

1100

Ksenon

42

90

3780

LED dzisiaj

95

40

3780

LED prototyp

29

130

3780

 

Tabela 2. Wzrost strumienia światła przy stałej mocy źródła

 

W

lm/W

lm

Halogen

55

20

1100

Ksenon

42

90

3780

LED dzisiaj

42

40

1680

LED prototyp

42

130

5460

 

Najnowsze rozwiązania

Wraz z nowym Audi A8 do seryjnej produkcji po raz pierwszy wejdzie wydajny moduł HD Matrix LED świateł mijania połączony z dynamicznym systemem świateł drogowych w technologii laserowej. Cechą szczególną modułu świateł mijania nowego Audi A8 jest zastosowanie kompaktowej i zintegrowanej optyki źródeł światła z soczewką wyjściową. Takie połączenie umożliwia uniknięcie większości strat wynikających z rozproszenia światła.

Do oświetlenia drogi przed pojazdem stosuje się w tym rozwiązaniu trzy moduły świetlne – jeden dla dalekiego zasięgu i pozostałe dwa do oświetlenia obszaru bezpośrednio przed pojazdem, także w trudnych warunkach drogowych (mgła, deszcz, śnieżyca). Oświetlenie oświetlające obszar bezpośrednio przed pojazdem ma wydajność wyższą o ok. 70% w porównaniu z rozwiązaniami stosowanymi w poprzednich modelach tej serii. Zwiększoną efektywność uzyskano dzięki zoptymalizowanej korelacji między strumieniem świetlnym świateł dalekiego zasięgu i sposobem dystrybucji światła mijania.

Aby zwiększyć wydajność oświetlenia, zastosowano technologię HD LED Matrix do świateł dalekiego zasięgu. Zwiększono liczbę i wydajność indywidualnie kontrolowanych elementów LED i zmieniono ich sterowanie. Teraz 32 diody LED znajdujące się we wspólnym module są ułożone w dwóch rzędach. Sterowanie diodami LED odbywa się na podstawie analizy danych z kamery przedniej. Dynamiczna analiza danych prowadzona w czasie rzeczywistym przez sterownik oświetlenia powoduje, natychmiast po rozpoznaniu innych pojazdów lub użytkowników dróg, wyłączenie lub przyciemnienie poszczególnych diod LED, aby uniknąć efektu oślepiania. Pozostałe źródła światła pracują nadal z pełną wydajnością, gwarantując najwyższej jakości oświetlenie drogi.

System świateł dalekiego zasięgu HD Matrix LED jest wspierany przez dwa kolejne moduły LED, które dodatkowo zwiększają zarówno szerokość, jak i intensywność rozproszonego światła kierowanego bezpośrednio przed pojazd.Dynamiczna wiązka światła laserowego automatycznie włącza się po przekroczeniu prędkości 70 km/h, jeżeli kierowca uruchomił światła drogowe (z tego oświetlenia można korzystać tylko przy jeździe poza terenem zabudowanym). Moduł laserowy emituje wiązkę światła o zasięgu ponad 500 metrów, ponadto wiązka ta nadąża za krzywizną zakrętów. Gdy kamera przednia rozpozna inne pojazdy w swoim zasięgu, wiązka laserowa zostaje automatycznie przyciemniona. Technologia ta zapewnia kierowcom najlepszą widoczność drogi bez oślepiania kierowców w pojazdach nadjeżdżających i poprzedzających. Dodatkowo w nowym reflektorze do nowego Audi A8 po raz pierwszy zintegrowano animację powitalną i funkcje „coming home”/„leave home”, realizowane przez 36 dodatkowych świecących białym światłem diod LED.