Światła do jazdy dziennej (ang. DRL – Daytime Running Lights) to rodzaj oświetlenia samochodowego przeznaczonego do jazdy w ciągu dnia. Nie należy ich mylić ze światłami mijania używanymi do jazdy w dzień. W niektórych krajach przepisy nakazują korzystanie wyłącznie ze świateł mijania do jazdy w ciągu dnia, tam specjalne światła do jazdy dziennej nie znajdują zastosowania.

Dokładne ograniczenia wymiarowe odnośnie montażu określone są w przepisach.

Dodatkowe oświetlenie działa w zależności od stanu świateł drogowych.

Zestaw montażowy zawiera wszystkie potrzebne elementy: światła, przewody, moduł sterujący i uchwyty.

Światła do jazdy w dzień mają moc od kilku do kilkunastu watów. Obowiązujący w Unii Europejskiej i niektórych krajach poza nią Regulamin nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ (ECE) pozwala na montowanie takich świateł bez potrzeby ich współdziałania z tylnymi światłami pozycyjnymi (w odróżnieniu od pozostałych świateł samochodowych – drogowych, mijania, przeciwmgielnych, postojowych i przednich pozycyjnych). Do roku 2009 polskie przepisy wymagały, by podczas jazdy na światłach dziennych świeciły się światła pozycyjne. Było to sprzeczne z prawodawstwem unijnym (Regulaminem nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ). Stan rzeczy zmieniło Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 4 maja 2009 r. opublikowane w Dzienniku Ustaw z 20 maja 2009 r. dostosowujące obowiązujące przepisy do europejskich norm prawnych.

„Tuning” światła

Przepisy jasno określają  miejsce i liczbę montowanych lamp. Na rynku dostępne są na przykład „tuningowe” palniki ksenonowe, które teoretycznie można założyć w miejsce standardowych żarówek. Jednak nie zostały przystosowane ani klosze lamp, które nie są w stanie wytrzymać większego obciążenia cieplnego, ani ich konstrukcja optyczna, wymagająca od elementu emitującego światło odpowiedniej geometrii i pozycji żarnika. W przypadku zamontowania zamiennika wyładowczego kształt palnika i jego lokalizacją są odmienne od tych przewidzianych przez konstruktora klosza. W związku z tym geometria snopa światła jest zupełnie inna niż zostało to określone w przepisach homologacyjnych czy uregulowaniach określających podstawowe wyposażenie samochodu. Pozostaje jeszcze ryzyko pożaru lub poważnego uszkodzenia samej lampy wskutek działania zbyt wysokiej temperatury generowanej przez żarnik ksenonowy.
Zupełnie inaczej jest z elementami, które mają homologację i są prawnie dostosowane do montażu w samochodzie. Każdy element oświetleniowy montowany na zewnątrz samochodu ma zdefiniowaną przepisami pozycję, kierunek świecenia, kolor światła oraz liczbę jego źródeł. Dotyczy to na przykład dodatkowych świateł do jazdy dziennej. Światła, które mają za sobą proces homologacyjny zgodny z normą ECE R87 są oznaczone na kloszu lampy. Elementem świetlnym praktycznie w każdym przypadku jest zespół diod wykonanych w technologii LUXEON™. Diody te emitują światło białe o temperaturze barwowej 6000 kelwinów, czyli są znacznie „bielsze” od żarówek halogenowych, a światło przez nie emitowane ma temperaturę barwową na poziomie lamp ksenonowych. Światła te są przystosowane do pracy jako światła do jazdy dziennej, czyli praktycznie do pracy ciągłej. Ze względu na bardzo mały pobór prądu przez zestaw diod LED nie ma obaw, że nadmiernie obciąży to akumulator samochodu. W praktyce wygląda to tak, że zestaw oświetleniowy o łącznej mocy 13,6 W emituje ilość światła z powodzeniem porównywalną ze standardowymi światłami drogowymi.

Na rynku są dostępne światła do jazdy dziennej produkowane w Chinach. Ich niska cena często idzie w parze z niską jakością, zwłaszcza układu zasilającego diody, który bardzo szybko się zużywa, powodując ich migotanie. Z czasem częstotliwość próbkowania diody maleje do takiego stopnia, że można mieć wrażenie, jakby ktoś celowo bawił się włącznikiem, włączając i wyłączając zasilanie.

W przypadku produktów renomowanych producentów otrzymuje się gwarancję na czas świecenia równy życiu samochodu (najczęściej jest to równoznaczne z przebiegiem około 250 000 km).

Światła do jazdy dziennej są dostępne jako zestaw do montażu przez elektryka samochodowego. Znajdują się w nim wszystkie potrzebne elementy, dzięki którym możliwe będzie ich podłączenie krok po kroku.

Zasada działania polega na tym, że światła diodowe automatycznie włączają się po uruchomieniu silnika. Dzieje się tak nawet wówczas, gdy kierowca nie włącza świateł drogowych. W przypadku włączenia tych ostatnich oświetlenie oparte na diodach automatycznie gaśnie, co zapobiega używaniu dwóch rodzajów źródła światła jednocześnie i oślepianiu kierowców samochodów nadjeżdżających z przeciwka. Po zatrzymaniu pracy silnika oświetlenie LED automatycznie się wyłącza. Odbywa się to dzięki urządzeniu sterującemu pracą tych świateł, które dodatkowo stabilizuje napięcie oraz zabezpiecza przed przeciążeniami elektrycznymi obwodu dodatkowego oświetlenia.

Oświetlenie renomowanych producentów jest solidnie wykonane, obudowy zespołów elementów świetlnych są metalowe, a klosze zewnętrzne – z odpornego tworzywa. Jest to o tyle ważne, że tego typu oświetlenie montuje się zwykle w zderzaku lub pod nim, więc jest ono najbardziej narażone na uszkodzenia mechaniczne przez piasek i kamienie podbijane przez koła innych pojazdów lub w razie kontaktu zderzaka z krawężnikiem czy innym pojazdem.