Sprzęgło jest łącznikiem między silnikiem a przekładnią - i jedną z najbardziej wytrzymałych części zużywających się podczas eksploatacji. Istnieje wiele czynników, które mogą spowodować uszkodzenie sprzęgła. Na przykład sprzęgło jest często używane pod dużym obciążeniem z powodu jazdy z przyczepą lub narażone na działanie wadliwego systemu zarządzania silnikiem. Przed ponowną kosztowną wymianą całego układu, specjaliści ZF Aftermarket radzą, aby zawsze sprawdzać otaczające podzespoły w przypadku awarii sprzęgła - w tym mocowanie sprzęgła oraz szczelność silnika, sprawność koła zamachowego i przekładni. Firma zaleca zestaw sprzęgła SACHS, ponieważ zawiera wszystkie niezbędne części do szybkiej i bezpiecznej naprawy.

Badanie tarczy sprzęgła przed montażem

Tarcza sprzęgła, znana również jako tarcza napędowa, jest poddawana największemu obciążeniu, ponieważ tryb pracy sprzęgła powoduje mechaniczne ścieranie. Z tego powodu tarcza sprzęgła musi mieć wysoką odporność na zużycie i wysoką temperaturę pracy. Tarcze sprzęgła SACHS firmy ZF Aftermarket są produkowane zgodnie
z najwyższymi standardami produkcji OE i są specjalnie testowane pod kątem luzów. Mimo to, przed instalacją należy dokładnie sprawdzić stan opakowania oraz znajdującej się w nim części, ponieważ mogło dojść do uszkodzenia podczas transportu lub z powodu niewłaściwego składowania. Aby być całkowicie pewnym stanu części, upewnij się, że boczne bicie tarczy nie przekracza wartości granicznej 0,5 milimetra. Można to skorygować za pomocą widelca prostującego. Wymagane narzędzie ręczne jest dołączone do bocznego testera bicia SACHSa, co sprawia, że testowanie jest szybkie i łatwe.

Zwróć uwagę na pozycję instalacji i dokładnie centruj tarczę sprzęgła

Upewnij się, że podczas montażu tarczy sprzęgła, jest ona montowana we właściwej pozycji. Nieprawidłowy montaż, złą stroną spowoduje uszkodzenie samej tarczy, jej wielowypustu, dźwigni zwalniającej lub nawet przekładni. Oznaczenie strony montażu można zazwyczaj znaleźć na korpusie tarczy sprzęgłowej. Jeśli nie można znaleźć żadnych wskazówek, warto porównać nową część ze starą przed instalacją.

Nowa tarcza sprzęgła musi być dokładnie wycentrowana, aby zapobiec uszkodzeniu wieloklinu piasty. Zakres tolerancji wynosi zaledwie kilka setnych milimetra między wałkiem sprzęgłowym, a wieloklinem piasty. Nawet niewielkie niedokładności podczas montażu na wejściowym wale sprzęgłowym mogą uniemożliwić późniejszy ruch elementu, w celu odłączenia sprzęgła. Wielowypust piasty musi ślizgać się na wale przekładni bez oporu.

ZF Aftermarket zaleca smarowanie wielowypustu piasty za pomocą wysokowydajnego smaru SACHS. Jego lepka konsystencja i odporność na temperaturę oznacza, że przylega do powierzchni podczas pracy bez rozprzestrzeniania się. Aby zapobiec poślizgowi sprzęgła, gdy sprzęgło zostanie później odłączone, nadmiar smaru musi być zawsze usuwany i należy uważać, aby okładziny sprzęgła były całkowicie czyste.

Produkty w jakości OEM

W celu zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa i wydajności ZF Aftermarket zaleca stosowanie produktów OEM o najwyższej jakości w zakresie serwisowania i naprawy systemów o krytycznym znaczeniu dla bezpieczeństwa. Testowane w ekstremalnych warunkach, zarówno w laboratorium, jak i na drodze, tarcze sprzęgła SACHS są produkowane przy użyciu wysokiej jakości materiałów, a kompletne zestawy sprawiają, że proces wymiany jest szybki i łatwy. Nadają się do wszystkich napraw, ponieważ zawierają każdy potrzebny do montażu element, czyli m.in. dwumasowe koła zamachowe (DMF), czy płyty dociskowe. Ponadto ZF Aftermarket wspiera swoich partnerów kompleksową informacją techniczną i praktycznym programem szkoleniowym.

Źródło: Informacja prasowa ZF Aftermarket