Koreański producent zapowiada, że technologia silników CVVD zwiększy wydajność silnika o 4%, zmniejszy jego zużycie paliwa o 5% oraz zredukuje emisję zanieczyszczeń o 12%.

Jak działa silnik CVVD

W silniku z technologią CVVD możliwa jest regulacja długości otwarcia zaworu, podczas gdy dotychczas regulowany był tylko czas jego otwarcia i zamknięcia na podstawie komputera sterującego pracą jednostki napędowej. Pozwala to lepiej zarządzać wydajnością silnika zależnie od panujących warunków na drodze. Kiedy pojazd porusza się ze stałą prędkością i maksymalne obciążenie silnika nie jest wymagane, to zawór wlotowy jest otwarty od połowy do końca suwu sprężania. Zmniejszenie oporu sprężania natomiast umożliwia mniejsze spalanie. W sytuacji, gdy obciążenie silnika jest wysokie, to zawór wlotowy jest zamknięty na początku suwu sprężania. Pozwala to na zmaksymalizowanie ilości powietrza w cylindrze, które jest wykorzystywane do spalania, co daje lepsze osiągi jednostki.

Działanie silnika CVVD obrazuje poniższy film:

CVVD - gdzie i kiedy?

Technologia Hyundaia zostanie zastosowana w nowej linii silników Smartstream. Po raz pierwszy pojawi się w czterocylindrowym silniku Smartstream G1.6 T-GDi Engine z turbodoładowaniem o mocy 180 koni mechanicznych i maksymalnym momentem obrotowym 264 Nm. Ponadto nowy silnik otrzyma niskociśnieniową recyrkulację gazów spalinowych, by redukować emisję tlenków azotu oraz zintegrowany system zarządzania temperaturą do szybkiego ogrzewania lub chłodzenia silnika. Południowokoreański producent chwali się, że tarcie silnika zmniejszono o 34% poprzez użycie ruchomych części o niskim współczynniku tarcia.

Pierwszym samochodem z silnikiem Smartstream G1.6 T-GDi Engine i rozwiązaniem CVVD będzie Hyundai Sonata Turbo. W sprzedaży ma pojawić się pod koniec tego roku. Następnie zostanie on użyty w innych modelach marki Hyundai, a także w samochodach Kia.

Źródło: Hyundai