W branży motoryzacyjnej jest wiele czynników, które są kluczowe przy podjęciu decyzji o wyborze odpowiedniej techniki polerowania. To m.in. rodzaj i rozmiar uszkodzenia powłoki lakierniczej, wymagania producentów lakierów oraz oczekiwań klienta. Ponadto sam proces polerowania jest na tyle złożony i wieloetapowy, że należy pamiętać o najmniejszych szczegółach, aby osiągnąć efekt na absolutnie najwyższym poziomie.

W pierwszej kolejności, zanim przystąpimy do polerowania, pracę należy zacząć od przygotowania powierzchni – musimy pamiętać, aby usunąć wszelkie niedoskonałości lakieru powstałe w trakcie naprawy. Możemy to zrobić na dwa sposoby: na sucho z użyciem krążków ściernych lub na mokro wykorzystując odpowiedni papier. Dopiero po przejściu tego procesu możemy przystąpić do polerowania.

O czym należy pamiętać podczas polerowania powierzchni?

1. Przed przystąpieniem do pracy wstrząśnij opakowaniem z pastą
Wydawać by się mogło, że taka operacja jest czynnością zbędną i zabierającą czas, podczas gdy jest zupełnie odwrotnie. Dokładne zmieszanie składników powinno być pierwszą i obowiązkową fazą, zanim przystąpimy do dalszej pracy. Kiedy butelka stoi nieużywana na półce, jej składniki mogą ulec rozwarstwieniu. Konsekwencją tego mogą być niedoskonałości polerowanej powierzchni z powodu pracy tylko częścią składników pasty, przez co wydłużymy cały proces.

2. Pasty polerskie rozprowadzaj na niewielkiej powierzchni
Zarówno gruboziarnistą pastę polerską 3M Fast Cut Plus, jak i drobniejszą na przykład Extra Fine powinniśmy rozprowadzić gąbką na powierzchni 60x60 centymetrów przy małych obrotach polerki. Pozwoli to nam na pełną kontrolę nad materiałem, dzięki czemu nałożymy pożądaną warstwę pasty. Pamiętajmy, że duże elementy warto podzielić na mniejsze części i dopiero po skończeniu pracy nad jednym fragmentem warto przejść do kolejnego.

3. Gruboziarnistą pastę polerską rozprowadzaj dostosowując obroty i docisk do polerowanej powierzchni
Pierwszym krokiem w polerowaniu jest zastosowanie gruboziarnistej pasty polerskiej 3M Fast Cut Plus, którą stosuje się wraz z twardą gąbką polerską. Pamiętaj, aby dostosować kolor gąbki do koloru nakrętki pasty. Przy użyciu gąbki po raz pierwszy zwróć uwagę na nałożenie odpowiedniej ilości pasty, by nie pracować suchą gąbką na powierzchni lakieru. Kilkukrotnie użytą gąbkę oczyść z pozostałości zaschniętej pasty.

4. Stwórz dobre warunki do pracy
Polerowanie jest bardzo wymagającym zajęciem, dlatego warto stworzyć sobie odpowiednie warunki do pracy, które z jednej strony skrócą jej czas, a z drugiej pozwolą uzyskać najlepsze efekty końcowe. Trzeba pamiętać o dobrym oświetleniu, szczególnie kiedy chcemy sprawdzić czy usunęliśmy z powierzchni wszystkie rysy. Ważne jest, aby pamiętać o środkach ochrony osobistej.

5. Przejdź przez wszystkie 3 kroki
Firma 3M stworzyła system 3M Perfect-it III, który składa się z 3 etapów polerowania, aby osiągać najwyższą jakość powierzchni, nad którą pracujemy. Przejście przez wszystkie etapy procesu polerowania pozwoli uzyskać perfekcyjne wykończoną powierzchnię. Pasta z zielonym korkiem zniweluje rysy powstałe na lakierze po usuwaniu defektów. Warto również pamiętać, aby pozostawić na powierzchni cienką warstwę pasty, którą następnie ścieramy odpowiednią mikrofibrą. Dopiero wówczas możemy przejść do kolejnego etapu, czyli pracy ze środkiem oznaczonym żółtym korkiem, który przeznaczony jest do redukcji rys po wstępnym polerowaniu i nabłyszczenia powierzchni. Ostatni środek z niebieską zakrętką zabezpieczy uzyskany połysk i usunie hologramy. Do całego zestawu zostały przygotowane 3 gąbki o różnej twardości i strukturze, których kolory odpowiadają korkom na butelkach produktów polerskich.

Źródło: 3M