Do niedawna samochody osobowe posiadały zazwyczaj jedną jednostkę sterującą silnikiem, ale z czasem zaczęły pojawiać się nowe technologie. Wdrożona została komunikacja CAN, LIN, która znacznie uprościła sytuację jeśli chodzi o ilość okablowania w obecnych samochodach. Jednakże bez odpowiedniego przygotowania, wiedzy oraz właściwego sprzętu, ogólnie nazwanego diagnostycznym, nie ma mowy dziś o fachowej, rzetelnej naprawie.

Innowacje dotyczą wszystkich obszarów w motoryzacji, pojawiają się również i tam, gdzie najmniej można się tego spodziewać. Takim obszarem jest układ hamulcowy. Oczywiście sama „elektronika” w układzie hamulcowym istnieje od dawna, ponieważ pierwszy system ABS firmy Jensen (model Jensen FF) pojawił się już w 1966 roku. Był to system działający tylko na tylną oś. Pierwszy system na dwie osie pojawił się w 1971 r. i oferowany był przez Chryslera. Od tego czasu wiele się zmieniło, ewolucja systemów przyniosła kierowcom wiele korzyści poprzez zoptymalizowanie procesu hamowania, jak również pojawienie się systemów ASR (ESP). Do niedawna nikt nie myślał o tym, że można zastosować silnik elektryczny jako element sterujący hamulcem parkingowym – teraz stało się to faktem. Istnieją różne systemy hamulca ręcznego. Jeden z nich to na przykład rozwiązanie, jakie zastosowało Renault, gdzie silnik elektryczny jest niejako elementem, który „zaciąga” hamulec poprzez skrócenie linki, podobnie jak to jest w przypadku normalnego zaciągnięcia hamulca ręcznego. Inny typ hamulca został zamontowany w samochodach marki Volkswagen.

W samym zacisku umieszczony został silnik elektryczny, który jest sprzęgnięty z tłoczkiem hamulcowym. Podobnie jak w przypadku Renault, aktywacja hamulca ręcznego odbywa się przez naciśnięcie przycisku, jednak jak widać, zasada działania jest nieco inna.

Tym razem mamy do czynienia z bardzo popularnym w Polsce samochodem SEAT Alhambra 2.0 TDI wyposażonym w elektryczny hamulec parkingowy (ręczny) – system EPB. Aby zapełnić właściwą obsługę hamulca tylnego w tym samochodzie, należy posiadać odpowiedni sprzęt diagnostyczny. Dlaczego użycie sprzętu diagnostycznego jest konieczne? Jeżeli wymiana klocków hamulcowych została przeprowadzona w nieprawidłowy sposób lub też miała miejsce inna ingerencja w system, może to spowodować pojawienie się dwóch błędów związanych z nieprawidłową pozycją tłoczka hamulcowego – kod błędu 02426 dla zacisku lewego tylnego i kod błędu 02427 dla zacisku prawego tylnego. Powodują one brak działania hamulca parkingowego oraz zapalenie się kontrolki na zestawie wskaźników. W tej sytuacji powinny zostać wykonane wszystkie czynności przewidziane podczas standardowej wymiany klocków, bez względu na to, czy rzeczywiście są montowane nowe klocki czy też nie.

Wykorzystując oprogramowanie testera diagnostycznego dla samochodów osobowych, wybieramy odpowiednią markę i model (ilustracja 1).

Procedura wymiany klocków hamulcowych w tym przypadku przebiega w trzech zasadniczych etapach (należy pamiętać, że musi zostać zastosowany sprzęt diagnostyczny):

  1. Pierwszą czynnością, jaką należy wykonać, jest otwarcie zacisków hamulcowych. Pamiętać należy, że zaciski hamulcowe w tym konkretnym przypadku są sterowane elektrycznie, dlatego też NIE WOLNO otwierać zacisków na siłę, gdyż może to doprowadzić do ich uszkodzenia i w konsekwencji spowodować spore koszty. Aby umożliwić wymianę klocków, należy wykonać stosowną procedurę odblokowania zacisków hamulcowych.
  2. Po otwarciu „elektrycznym” zacisków hamulcowych, należy je w sposób mechaniczny cofnąć do pozycji wyjściowej. Teraz należy założyć nowe klocki hamulcowe.
  3. Po montażu nowych klocków hamulcowych, należy zamknąć zaciski i uruchomić kolejną opcję „dostosowanie klocków hamulcowych”, wprowadzając tym samym odpowiednią konfigurację do ECU. W tym przypadku bez wykonania stosownych ustawień, natychmiast pojawią się błędy.

Jak widać na ilustracji 1, wszystkie stosowne aktywacje, które umożliwiają przeprowadzenie pełnej procedury wymiany klocków hamulcowych, są dostępne bezpośrednio z menu „Przegląd pojazdu”, a następnie po wyborze opcji „Hamulce”. Po prawidłowo przeprowadzonej operacji wymiany klocków (czy też rekonfiguracji) wykonać należy kasowanie kodów usterek. 

UWAGA! Po otwarciu klocków hamulcowych tłoczki zacisków zostaną wycofane, ale w bardzo ograniczonym zakresie. Umożliwia to jedynie wyjęcie klocków, natomiast tłoczki hamulcowe muszą zostać wycofane do zacisku ręcznie. Zaniechanie tej czynności skutkuje pojawieniem się błędów oraz brakiem działania hamulca parkingowego.
Nikt na chwilę obecną nie jest w stanie powstrzymać postępu, co więcej – wcześniej czy później wszyscy mechanicy będą musieli posiadać odpowiedni sprzęt diagnostyczny oraz bardzo szeroką, fachową wiedzę. Ogólnie pojęta mechanika traci na znaczeniu. Oczywiście jest ona w dalszym ciągu bardzo ważna, jednakże bez znajomości poszczególnych systemów i wykorzystanych w nich elementów sterowania w niedługim czasie nie będzie możliwa żadna naprawa.