Podczas jazdy autostradowej początkowo zaczęła pulsować kontrolka świec żarowych. Ze względu na brak możliwości weryfikacji usterki jazda była kontynuowana, w następstwie czego po pewnym czasie wyświetlona została kontrolka Check Engine, a następnie kontrolka filtra cząstek stałych. Osiągi silnika zostały ograniczone. Diagnostyka silnika wykazała zarejestrowany aktywny błąd P246e (czujnika temperatury spalin, obwód 1, czujnik 4) oraz błąd dotyczący przekroczenia nagromadzenia sadzy w filtrze cząstek stałych. Z oczywistych względów skasowanie błędów było niemożliwe. Kontrola temperatury spalin – czujnika 4 – wykazała stałą temperaturę o wartości 1273,13°C (ilustracja 1) – co jest wartością błędną – przyjmowaną przez sterownik w przypadku przerwy w obwodzie (przerwa w instalacji, całkowite uszkodzenie czujnika temperatury). Kontrola parametru odczytywanego przez czujnik różnicowy filtra cząstek podczas pracy na obrotach biegu jałowego wykazała wysokie ciśnienie różnicowe (przekraczające wartość 60 mbarów), a dodanie gazu powodowało znaczny wzrost tej wartości. Tak wysokie wartości odczytywane przez czujnik świadczą o zapchaniu filtra.

 

Ilustracja 1. Wartość temperatury spalin – przed wymianą czujnika i po jego wymianie.

W opisywanym przypadku, w następstwie uszkodzenia czujnika temperatury spalin, sterownik nie mógł określić jednego z parametrów niezbędnych do przeprowadzenia samoczynnego dopalenia filtra podczas jazdy, co skutkowało sukcesywnym nagromadzaniem się sadzy, a w konsekwencji przekroczeniem szacowanej całkowitej zawartości w filtrze oraz znacznym wzrostem ciśnienia różnicowego. Z tego powodu sterownik ograniczył osiągi silnika, by zapobiec dalszym konsekwencjom zaistniałej usterki.

Ilustracja 2. Widok komory silnika – przybliżona lokalizacja czujnika temperatury spalin oraz jego wtyczki.

Wstępna weryfikacja wynikająca z analizy parametrów oraz błędów skierowała uwagę zarówno na wiązkę idącą od sterownika do czujnika temperatury, jak również sam czujnik. Kontrola wiązki elektrycznej nie wykazała przerwy w obwodzie. Zadecydowano o zakupie nowego czujnika.

 

Ilustracja 3. Ekran wyboru funkcji regeneracji filtra cząstek stałych – oprogramowanie TEXA IDC5 CAR PLUS.

Wpięcie nowego czujnika w wiązkę bez jego montażu umożliwiło stuprocentowe potwierdzenie wstępnej weryfikacji – wartość temperatury wyświetlanej w parametrach diagnostycznych powróciła do normy.