Trafiając do sprzedawcy w celu nabycia zestawu holowniczego, kierowca powinien dysponować konkretną wiedzą dotyczącą pojazdu, do którego hak chce zakupić, a także znajomością podstawowych informacji o poszukiwanym produkcie. W innej sytuacji klient jest narażony na sytuację, w której padnie ofiarą nieuczciwego sprzedawcy.

Niewidoczna dla oka konstrukcja
Dopóki kierowcy nie są zainteresowani zakupem haka holowniczego, kojarzy im się on jedynie z wystającą poza obręb pojazdu kulą holownicza. Nie przywiązują oni jeszcze wtedy uwagi do niewidocznej belki zaczepu. Jest to metalowa konstrukcja w kształcie litery „u”. To w niej zamontowane jest gniazdo, w które przykręca się lub wpina kulę zaczepu. Nie stanowi więc wątpliwości, iż jest to element zestawu równie ważny jak wspominana części wystająca. Choć są to wydarzenia sporadyczne, jednak niekiedy dochodzi do sytuacji, w której na sprzedaż wystawiana jest jedynie belka, natomiast kula zostaje w ofercie pominięta. Klient zostaje wówczas zmuszony dokupić brakujący element najczęściej u tego samego sprzedawcy, aby mieć pewność, że będzie pasować do nabytej już belki.

Tego typu sprzedaż zdarza się najczęściej w przypadku nowych produktów. Jesteśmy jedynym krajem w Europie, gdzie praktyki związane z oszukiwaniem klientów są na tyle częste, że jeden z największych sklepów internetowych wprowadził specjalną kategorię produktów o nazwie „Kompletne haki holownicze (belka + kula)”. Jest to kolejny powód, aby decydować się na wybór haka od renomowanego producenta czy dostawcy – podkreśla Robert Lichocki, dyrektor sprzedaży Brink Group w Polsce. – Obecnie na rynku dostępnych jest wiele modeli zaczepu, które odpowiadają możliwościom finansowym każdej zainteresowanej kupnem osoby. Oprócz kompletnego zestawu, belki, kuli, śrub do montowania, zyskujemy również pewność, iż hak przeszedł wszystkie niezbędne testy, co zawarte jest w wieloletniej gwarancji produktu.

Przeglądając katalogi producentów haków, osoby zainteresowane zakupem zaczepu holowniczego spotkają się z ich trzema typami. Są to haki przykręcane na dwie śruby, wpinane pionowo lub poziomo, a także chowane pod zderzak auta. Każdy z typów posiada swoje zalety oraz wady.

Wielu kierowców decyduje się na pierwsze rozwiązanie ze względu na jego niską cenę. Nie jest to jednak hak odpowiedni dla osób, które sporadycznie by z niego korzystały oraz dla tych, dla których istotny jest niezmieniony wygląd samochodu. Lepszym wyborem byłby dla nich hak wpinany poziomo lub pionowo. Wiąże się z nim wyższy koszt zakupu, jednak dzięki temu zyskują możliwość poruszania się bez kuli zaczepu, kiedy nie jest ona używana. Proces wypinania oraz wpinania trwa zaledwie kilka chwil. W dwóch prostych ruchach zwalniających kulę z jej gniazda bez wysiłku można wypiąć wystający element zaczepu i bezpiecznie przewozić go w samochodzie. Wystarczy jedynie docisnąć i przekręcić dźwignię. Podobnie łatwe jest wpięcie kuli – wymaga ono umieszczenia elementu w gnieździe i dociśnięcia. Zabezpieczeniem przed niepożądanym wypięciem się kuli jest zamek haka.

Ostatnim typem zaczepu dostępnym na rynku jest hak chowany. Jest to zaczep, w którym wykorzystany został mechanizm umożliwiający schowanie wystającej kuli pod zderzak samochodu jednym ruchem ręki. W momencie, kiedy występuje potrzeba skorzystania z haka wystarczy jedynie zwolnić mechanizm blokujący hak pod zderzakiem, naprowadzić kulę w odpowiednie miejsce oraz lekko docisnąć, w celu zablokowania elementu. Ze względu na wykorzystanie najbardziej zaawansowanego mechanizmu, jest to najdroższy typ zaczepu na rynku.

Eksperci z dziedziny haków holowniczych nieustannie apelują do kierowców o rozwagę przy podejmowanych decyzjach. Zakup haka holowniczego jest jednorazowo dużym wydatkiem, jednak będzie on służył przez wiele lat. Z tego względu nie powinno oszczędzać się na jakości oraz bezpieczeństwie naszym, a także pozostałych użytkowników dróg, szczególnie przy tak dużej różnorodności dostępnych na rynku produktów oraz producentów.

Źródło: Brink