Z biegiem czasu reflektory w samochodach matowieją. Wpływ mają na to głównie warunki atmosferyczne spotykane podczas jazdy, czyli promienie UV, sól drogowa, uderzania drobnych kamyków, żwiru, piasku i innych zanieczyszczeń. Niestety tych czynników nie jesteśmy w stanie wyeliminować, nowe reflektory zaś sporo kosztują. Najtańszym sposobem jest regeneracja reflektorów i jak najlepsze ich zabezpieczenie przed działaniem ww. czynników.

Przed przystąpienieniem do odświażania reflektorów, należy zabezpieczyś taśmą lakierniczą przyległe do nich elementy tj. zderzak, błotnik czy maskę, które podczas szlifowania mogą się porysować i uszkodzić. Można również wymontowywać reflektory z samochodu i zająć się ich regeneracją na stojaku lub stole warsztatowym. Przed szlifowaniem należy dokładnie przemyć reflektory, aby usunąć resztki asfaltu i inne zanieczyszczenia. Pomocny może być zmywacz antysilikonowy (np. POLFILL).

W kolejnym etapie papierem ściernym do szlifowania na mokro należy zeszlifować zmatowioną warstwę reflektora. Papier ścierny do ręcznego szlifowania na mokro znajduje zastosowanie wszędzie tam, gdzie wymagana jest najwyższa jakość szlifowanej powierzchni. Jest impregnowany, bardzo elastyczny i odporny na rozerwania, ma strukturę antypoślizgową. Nie zwija się w wodzie i nie wymaga długotrwałego moczenia, a jednocześnie zapewnia wyjątkowo ostre i równomierne ścieranie powierzchni. Często stosowany jest przez lakierników, którzy muszą przygotować idealne podłoże pod lakier bazowy czy nawierzchniowy.

Jeśli reflektory są bardzo zniszczone, szlifowanie należy zacząć od papieru o uziarnieniu P600 lub P800. Potem należy zastosować papier o kolejnych gradacjach P1200, P1500, P2000, P3000. Jeśli reflektory nie są bardzo zniszczone, proces ten można zacząć od papieru o uziarnieniu P1500 lub nawet P2000. Warto pamiętać, że ostatni papier jakiego trzeba użyć, musi być o gradacji co najmniej P3000. Ułatwi to później proces polerowania.

Po szlifowaniu na reflektory należy nałożyć niewielką ilość pasty polerskiej lekko ściernej. Potem reflektory polerujemy na niskich obrotach (ok. 900 obr./min) gąbką ścierną nałożoną na polerkę samochodową. Po wstępnym polerowaniu najlepiej przetrzeć reflektory szmatką z mikrofibrą i nałożyć kolejny raz pastę polerską. Reflektory ponownie polerujemy, zwiększając obroty do ok. 1500 obrotów na minutę i na zakończenie przecieramy je szmatką z mikrofibrą. Na tym etapie można zakończyć regenerację reflektorów.

Jeśli chcemy, aby ten efekt utrzymał się dłużej, reflektory trzeba zabezpieczyć przed działaniem warunków atmosferycznych, których nie jesteśmy w stanie zniwelować. Możemy to zrobić na dwa sposoby:

  • stosując lakier bezbarwny.
    Reflektory trzeba dokładnie odtłuścić zmywaczem antysilikonowym, a następnie można nałożyć bezbarwny Podkład na Plastiki PRIMER, a dopiero wtedy pokryć je Akrylowym Lakierem Bezbarwnym np. CLASSIC marki POLFILL,
  • zabezpieczając odpowiednim preparatem.
    Środek do zabezpieczenia reflektorów nakładamy po ostatnim polerowaniu. Sposób ten nie jest jednak tak trwały, jak w przypadku polakierowania lakierem bezbarwnym.

Źródło: LERG