Powodem, dla którego temperatura powietrza ma tak duży wpływ na ładunek akumulatora jest to, że w zimnym otoczeniu silnik potrzebuje więcej energii, by się uruchomić. – Akumulatory samochodowe działają najlepiej w temperaturze ok. 27°C. Poniżej tej wartości reakcje chemiczne zachodzące w akumulatorze przebiegają wolniej – mówi Guido Scanagatta, senior product manager Transportation na obszar EMEA w Exide Technologies. – W niskich temperaturach akumulator musi poradzić sobie z większą lepkością oleju i z tarciem silnika. Gdy temperatura powietrza spada do 0°C, nawet w pełni naładowany akumulator traci około 1/3 swojej mocy początkowej. Mróz, powiedzmy -18°C, zmniejsza ją do 40%.

Zimno stawia akumulatorom wysokie wymagania, łącznie z większym zapotrzebowaniem na moc niezbędną do realizacji podstawowych funkcji (zapłonu, rozruchu, świateł), a także do zasilania rosnącej gamy elementów bezpieczeństwa i zapewniających rozrywkę urządzeń z dużym zapotrzebowaniem energetycznym. – Jeśli wydajność akumulatora ucierpiała już w wyniku letnich upałów, zimą problemy mogą być jeszcze poważniejsze – mówi Guido Scanagatta. – Do zimy zarówno pojemność, jak i zdolność przyjmowania ładunku zostają znacznie zredukowane.

Warto wiedzieć
Testuj akumulatory

Tester EBT965P od Exide Technologies jest popularnym urządzeniem oferującym szeroki zakres wartości dodanych. Tester jest kompatybilny z akumulatorami EFB (Enhanced Flooded Batteries), AGM (Absorbent Glass Mat), GEL i tradycyjnymi, zalewanymi akumulatorami do 3000 A do pojazdów osobowych, użytkowych oraz do zastosowań morskich i rekreacyjnych. Technologia Profilowanej KonduktancjiTM, w którą wyposażony jest tester, została specjalnie zaprojektowana, by sprawdzać, czy akumulator jest zdolny dostarczać ładunek elektryczny przez dłuższy czas.

Wybór odpowiedniego akumulatora dla optymalnej wydajności

Według europejskich statystyk akumulatory są główną przyczyną awarii pojazdów. Dotyczy to również sytuacji, gdy w samochodzie zainstalowany jest nie taki rodzaj akumulatora, jaki powinien. By jeszcze bardziej utrudnić akumulatorom wydajną pracę w zimne dni, zjawiska samorozładowania i korozji mające miejsce w okresie letnim często dają o sobie znać dopiero, gdy temperatura spada i potrzeba więcej energii do uruchomienia silnika.

Diagnoza i zapobieganie awarii akumulatora: porady warsztatowe

Problemy z akumulatorami mogą być diagnozowane i rozwiązywane zarówno zimą, jak i w ciągu całego roku za pomocą zaawansowanego testera do akumulatorów. Co należy zrobić, aby akumulator w samochodzie klienta był sprawny?

  1. Niech testy akumulatora będą rutyną. Umieść akumulator na liście zimowych regularnych kontroli pojazdu. Sprawdź napięcie akumulatora i doładuj go, jeśli jest to wymagane. Oczyść akumulator. Pokryj delikatnie klemy akumulatora i bieguny smarem na bazie miedzi, by zapobiec oksydacji kwasowo-zasadowej. Dokręć połączenie akumulatora, wcześniej odpowiednio mocując klemy. Najlepiej trzymać akumulator lub samochód w temperaturze powyżej 0°C.
  2. Odpowiednie wartości
    Napięcie w pełni naładowanego akumulatora powinno wynosić co najmniej 12,7 V. Napięcie poniżej 12,5 V oznacza, że akumulator zaczyna się rozładowywać. By otrzymać prawdziwą „spoczynkową” wartość napięcia, upewnij się, że pojazd nie był użytkowany przez jakiś czas i miał wyłączony silnik – najlepiej przez noc.
  3. Wybierz inteligentne urządzenie diagnostyczne, które pomoże stwierdzić, czy alternator, regulator i system ładowania pracują, jak powinny. Słaba wydajność alternatora sprawi, że akumulator będzie niedoładowany podczas jazdy, co poskutkuje niższym stanem naładowania, zmniejszoną pojemnością i przedwczesną awarią.
  4. Unikaj głębokiego rozładowania – jeśli kierowca posiada pojazd z systemem start-stop i regularnie używa go na krótkich dystansach, z czasem akumulator może zacząć się rozładowywać. Sporadyczne, co najmniej 12-godzinne ładowanie rozwiąże problem i wydłuży żywotność akumulatora.