Webasto, jako wiodący producent okien dachowych, zaprezentował interaktywny dach ze zintegrowanymi kamerami i czujnikami, którego zadaniem jest umożliwienie skutecznego działania systemu autonomicznej jazdy. Tak zwany Moduł Czujników Dachowych wyposażono również w szereg innych funkcji, zwiększających komfort podróżowania oraz poprawiających wygląd wnętrza samochodu.

W tym roku prezentujemy nasze osiągnięcia, możliwości i kompetencje w trzech obszarach, powiązanych z elektromobilnością, autonomiczną jazdą oraz komfortem podróżowania. Obok ładowarek i systemów akumulatorowych, opracowaliśmy innowacyjny dach, dedykowany dla samochodów autonomicznych – mówi Constanze Knupfer, odpowiedzialna w Webasto za komunikację na temat produktów i technologii.

Systemy baterii, inteligentne ładowarki

Mając wieloletnie doświadczenie w opracowywaniu elektronicznych urządzeń, zarządzających temperaturą, Webasto oferuje również wysokowydajne, systemowe rozwiązania dla potrzeb rozwijającej się elektromobilności, w tym system akumulatorów trakcyjnych, a także elektryczne systemy ogrzewania - wysokonapięciowe nagrzewnice High Voltage Heaters oraz inteligentne ładowarki do samochodów elektrycznych. W ofercie firmy są systemy ładowania pojazdów elektrycznych, począwszy od podstawowych, przeznaczonych do zastosowań domowych, Webasto Pure, aż po nową, inteligentną stację ładowania Webasto Live.

Nasze naścienne ładowarki można łączyć np. z systemem inteligentnego domu i zarządzać z ich pomocą zrównoważonym bilansem energetycznym obiektu. Pierwsze takie urządzenia zostały już zainstalowane u naszych klientów w Niemczech. Cena jednego to ok. 1500 euro – mówi Heike Niehues, wiceprezes Webasto, odpowiedzialna za rozwiązania z zakresu ogrzewania i ładowania pojazdów hybrydowych i elektrycznych.

Panoramiczny dach do autonomicznych pojazdów

Pośród najnowszych osiągnięć technicznych Webasto najbardziej wyróżnia się nowy, panoramiczny dach, przeznaczony dla producentów samochodów z możliwością autonomicznej jazdy. – Ponieważ czujniki i kamery widzą najwięcej, gdy są zamontowane wysoko, rozmieściliśmy je w narożnikach dachu. Aby mogły działać w każdych warunkach atmosferycznych, zaopatrzyliśmy je w spryskiwacze i ogrzewanie, zapewniające doskonałą widoczność i działanie systemu w każdych warunkach atmosferycznych – wyjaśnia wiceprezes Webasto, Michael Respondek.

Dach ze zintegrowanymi czujnikami może posiadać własny i niezależny, elektrycznie zasilany system chłodzenia i ogrzewania z obiegiem cieczy, zapewniający optymalne warunki pracy czujnikom oraz stałą widoczność kamerom. Ogrzewanie może być również zasilane cieczą, doprowadzoną przez słupek z układu chłodzenia jednostki napędowej lub akumulatorów trakcyjnych - w przypadku elektrycznego samochodu.

Zintegrowany Moduł Czujników Dachowych (tzw. Roof Sensor Module) z dyskretnie wkomponowanymi sensorami to nie tylko optymalne rozmieszczenie czujników nad drogą w najwyższym punkcie pojazdu, ale również bardzo estetyczne rozwiązanie.

Współpraca z Pony.ai

Korzystając z wieloletnich doświadczeń i bezpośredniej współpracy z producentami samochodów, inżynierowie Webasto opracowali otwierany, panoramiczny dach o zmiennej przejrzystości, ze zintegrowanymi czujnikami, zapewniający - dzięki konstrukcji, wykorzystującej włókna węglowe - wysoką sztywność nadwozia i bezpieczeństwo, a jednocześnie mający niewielką masę i nie zmniejszający ilości miejsca nad głowami pasażerów w kabinie. Konstrukcję czujników opracowano we współpracy ze znaną w Dolinie Krzemowej i Chinach firmą Pony.ai, która jest światowym pionierem w zakresie systemów autonomicznej jazdy.

W najnowszym, panoramicznym dachu za pomocą przycisku możemy sterować nie tylko jego uchylaniem i zakresem otwarcia, ale również stopniem przepuszczalności światła. Za jednym dotknięciem przycisku dach może się stać w pełni przepuszczalny dla światła lub całkowicie czarny. Jest również możliwość włączenia wewnętrznego oświetlenia, ukrytego w prowadnicach dachu lub wyświetlanych na jego szklanej powierzchni obrazów, tapet - albo dających efekt estetyczny animacji. Zalety tej technologii to szybkość działania i więcej przestrzeni nad głowami podróżujących. Dzięki swoim właściwościom, dach może stać się także kolejnym elementem, odpowiedzialnym za regulację temperatury wewnątrz auta.

Rozwiązania dla elektromobilności

Webasto to również rozwiązania dla elektromobilności. Jednym z nich jest modyfikowalny i zapewniający dużą swobodę na etapie projektowania system akumulatorów trakcyjnych z tzw. interfejsem pojazdu, systemy elektrycznego ogrzewania oraz ładowarki dla samochodów elektrycznych. Wśród nich, inteligentne, zintegrowane w sieć urządzenia Webasto Live, przeznaczone zarówno dla prywatnych, jak również komercyjnych zastosowań.

Webasto oferuje także wysokonapięciowe nagrzewnice, przeznaczone do samochodów elektrycznych i hybrydowych (HVH - High-Voltage Heaters) o 95-procentowej wydajności, służące do ogrzewania wnętrza i podgrzewania akumulatorów trakcyjnych, mogące pracować pod napięciem 250 lub 870V, o mocy od 5.7 do 10 kW. Wysokonapięciowe nagrzewnice oszczędzają energię, zgromadzoną w akumulatorach trakcyjnych, wykorzystując skoki napięcia i zamieniając nadmiar energii elektrycznej w ciepło. Częścią systemu są również, wciąż rozwijane, moduły zarządzania temperaturą.

Kolejną propozycją jest zoptymalizowany pod względem kosztów, modułowy system akumulatorów Webasto Standard Battery System, pozwalający obniżać koszty, dzięki elastyczności i prostemu procesowi projektowania oraz możliwości łączenia ze sobą do 10 modułów baterii. Dołączany jest do nich tzw. Interfejs Pojazdu (VIB – Vehicle interface Box), umożliwiający zarządzanie systemem oraz jego programowanie.

Alexa i cyfrowy samochód przyszłości

W tym roku Webasto wprowadza na rynek agregaty ogrzewania postojowego z możliwością sterowania głosem, korzystające z systemu Amazon Alexa. Nowością jest również zasilany benzyną agregat ogrzewania postojowego Thermo Top Evo NextGen, przystosowany do zasilania różnymi rodzajami paliw, np. biopaliwami. Webasto zaprezentuje swoje nowości na targach Busworld Europe, które odbędą się w dniach 18-23 października w Brukseli. Swoją premierę będzie tam mieć m. in. system akumulatorów, zamontowany na pokładzie prototypowego, elektrycznego autobusu.

Źródło: Webasto