Nawet najbardziej zaawansowane systemy autonomicznej jazdy rozpoznają inne samochody jako przeszkody stworzone z jedynek i zer. Nie biorą one pod uwagę tego, że tymi przeszkodami kierują ludzie stworzeni z mięśni i kości o różnych osobowościach i stylach jazdy. Dlatego zespół badaczy z MIT Computer Scinece and Artificial Intelligence Laboratory (CSAIL) pracuje nad systemem, który pozwoli autonomicznym pojazdom rozpoznawać osobowości kierowców, by móc lepiej przewidzieć, do czego jest zdolny samochód jadący w pobliżu.

Rozpoznać kierowcę

Badacze skupili się przede wszystkim na określeniu przez system tego, czy dany kierowca jeździ egoistycznie czy altruistycznie i prosocjalnie. Używają do tego narzędzia zwanego Social Value Orientation. Algorytmy oprogramowania testuje się za pomocą symulacji, w których wirtualne samochody naśladują zachowanie tych prawdziwych. Ci bardziej egoistyczni kierowcy utrudniają wjeżdżanie na pas innym uczestnikom czy nie przepuszczają tych, którzy chcą skręcić. Dzięki takim symulacjom sztuczna inteligencja jest w stanie lepiej oceniać i przewidywać zachowanie prawdziwych kierowców o 25%.

Działanie systemu obrazuje poniższy film:

Technologia przyda się wszystkim

Chociaż technologia nie jest jeszcze stosowana na szeroką skalę w samochodach autonomicznych, to może także się przydać w klasycznych pojazdach – chociażby do wspomagania kierowcy w sytuacji, gdy inny pojazd znajduje się w martwej strefie. System wtedy może ocenić styl jazdy kierowcy, którego z perspektywy prowadzącego samochód nie widać. Badacze planują dostosować swój system także do przechodniów i rowerzystów biorących udział w ruchu drogowym.

Źródło: MIT