Po pierwsze, świece zapłonowe muszą wytrzymywać stale zmieniające się temperatury. Powierzchnia świecy zapłonowej podczas spalania mieszanki paliwowo-powietrznej osiąga temperaturę nawet do 3000°C. Następnie, podczas suwu ssania, świeca zapłonowa ulega nagłemu schłodzeniu przez gaz o niskiej temperaturze. Ten nagły proces zmiany ciepłoty świecy jest powtarzany co drugi obrót wału korbowego, przez cały czas pracy silnika. Świeca zapłonowa musi więc w tym samym czasie ulec ochłodzeniu i uwolnić wystarczającą ilość ciepła, aby nie stać się źródłem przedwczesnego zapłonu.

Kolejna rzecz – świece zapłonowe muszą być w stanie działać podczas silnych skoków ciśnienia. W suwie ssania wartość ciśnienia wynosi mniej niż 1 atm, ale w suwie spalania osiąga ponad 50 atm. Dlatego też świece zapłonowe muszą posiadać odpowiednią wytrzymałość mechaniczną, aby wytrzymać wysokie ciśnienie. Świece zapłonowe muszą również być w stanie utrzymać hermetyczną szczelność pomiędzy obudową a izolatorem w środowisku, w którym stale zmienia się temperatura i ciśnienie.

Po trzecie, świece zapłonowe muszą być w stanie przesłać wysokie napięcie rzędu 10-30 kV od zacisku do elektrod bez straty energii. Strata energii prowadzi do wypadania zapłonu. Jednocześnie, zakłócenia radiowe spowodowane wysokim napięciem i wartością szczytową prądu muszą zostać stłumione, aby zapobiec błędnym odczytom otaczających czujników.

Co więcej, świece zapłonowe muszą mieć odpowiednią wytrzymałość, aby zminimalizować zużycie elektrod w ekstremalnych warunkach użytkowania – niektóre świece zapłonowe posiadają np. elektrody wykonane z metali szlachetnych. Świece zapłonowe muszą również minimalizować zanieczyszczenie elektrod i posiadać właściwości samoczyszczące, czyli usuwać nagar gromadzący się na ceramice. Dlatego pożądane jest, aby świeca zapłonowa szybko się nagrzewała, nawet gdy pojazd porusza się z małą prędkością, tak aby sekcja izolatora osiągnęła temperaturę samooczyszczania (około 500°C).

Materiały użyte do produkcji a wydajność świec zapłonowych

DENSO produkuje wiele różnych świec zapłonowych wykonanych z unikalnych materiałów, które mają wpływ na trwałość i wydajność świecy zapłonowej w opisanych powyżej, niekorzystnych warunkach pracy. Wiodący producenci OEM wybierają dedykowane świece zapłonowe DENSO ze względu na ich niezawodność i wydajność we wszystkich pojazdach. Świece zapłonowe DENSO są produkowane z wykorzystaniem szeregu materiałów, w tym niklu, platyny, irydu i technologii SIP.

Świece zapłonowe Twin Tip (TT)

Chociaż świece zapłonowe z mniejszymi elektrodami działają lepiej pod niemal każdym względem, to zmniejszenie rozmiarów elektrod zmniejsza żywotność świec zapłonowych. Z tego powodu DENSO opracowało dwa rodzaje świec zapłonowych posiadających małe elektrody, ale wyprodukowane z wyjątkowych materiałów, które pomagają przeciwdziałać temu efektowi. Świece te nazywane są w skrócie TT, od „twin tip”.

  • Niklowe TT
    Opatentowane przez DENSO, niklowe świece TT wykorzystują unikalny stop zawierający nikiel, krzem, itr i tytan (Ni-Si-Y-Ti). Stop ten ma podobne właściwości co nikiel, ale jest o 80% bardziej odporny na utlenianie i o 40% bardziej odporny na erozję elektryczną. Pozwoliło to wyprodukować cienkie elektrody o średnicy 1,5 mm, o takiej samej żywotności co standardowe niklowe elektrody o średnicy 2,5 mm.
  • Iridium TT
    Dla producentów wymagających jeszcze lepszej wydajności i dłuższej żywotności, najlepszym wyborem są irydowe świece zapłonowe. Nowe świece zapłonowe Iridium TT DENSO, zaprojektowane przez połączenie technologii Twin Tip z opatentowaną przez DENSO irydową elektrodą środkową o średnicy 0,4 mm i platynową, igłową elektrodą masową o średnicy 0,7 mm, są najbardziej wydajnymi świecami dostępnymi na rynku. Zmniejszają zarówno emisję spalin, jak i zużycie paliwa, zapewniając jednocześnie długą żywotność.

Więcej informacji na temat świec zapłonowych DENSO i ich zastosowań można znaleźć w katalogu na stronie www.denso-am.pl/e-katalog/, w katalogu TecDoc lub u przedstawiciela DENSO.

Źródło: Informacja prasowa