Naprawy mechaniczne

Zapobieganie hałasom z układu hamulcowego

Obsługa i naprawy układu hamulcowego należą do najczęściej wykonywanych prac w warsztacie samochodowym. Ze względu na skomplikowanie prac oraz presję czasu może dojść do wielu nieprawidłowości. Pomimo pozornie rutynowej naprawy wiele reklamacji dotyczy właśnie tego obszaru. Zastrzeżenia są zgłaszane częściej do głośnej pracy układu hamulcowego niż do braku skuteczności jego działania.

więcej »
Koło kołu nierówne

Nowe czy używane? To pytanie zadaje wielu kierowców, choć już wyraźnie widać, że na oponach przestaje się oszczędzać. Nie ulega wątpliwości, że: lepsze tanie nowe niż jakiekolwiek używane. Wiadomo wówczas, że opona nie doznała przygód, które mogły spowodować jej wewnętrzne uszkodzenie.

więcej »
Kulisy regeneracji alternatorów i rozruszników w AS-PL

Spółka AS-PL już prawie od 30 lat dostarcza swoim Klientom alternatory i rozruszniki. W ofercie firmy znajdują się zarówno produkty nowe, jak i regenerowane. Doświadczeni specjaliści biorący udział w procesie, mają możliwość montażu około 100 tys. sztuk alternatorów i rozruszników rocznie. Jak przebiega proces regeneracji alternatorów i rozruszników?

więcej »
Czy turbosprężarka powinna działać po regeneracji tak samo jak oryginalna turbosprężarka? 

Turbosprężarki są jednym z tych elementów we współczesnych samochodach, które, w przypadku uszkodzenia, można poddać procesowi regeneracji. Jak ten proces powinien jednak przebiegać, aby uzyskać parametry porównywalne do oryginalnych turbosprężarek?

więcej »
Demaskujemy olejowe mity 

Jedną z najgorszych rzeczy w pracy mechanika jest wszechwiedzący klient, który stara się przekonać wszystkich do swoich racji, bazując na funkcjonujących mitach, które nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości. Wiele z nich dotyczy olejów silnikowych – demaskujemy je, by nie narażać klienta na niepotrzebne wydatki bądź poważną awarię.

więcej »
Kiedy napełniać miechy powietrzne w samochodzie?

Pod koniec lutego odbyła się czwarta konferencja sieci warsztatów MaXserwis skierowana do mechaników samochodowych. Na odbywających się równolegle pokazach dostawców nie mogło zabraknąć oferty amortyzatorów Bilstein.

więcej »
Zapobieganie wibracjom układu hamulcowego

Wibracje hamulca nie muszą być najtrudniejszym technicznie problemem, ale mogą być źródłem bólu głowy dla mechaników, zwłaszcza, że problemy z montażem są często ich główną przyczyną. Wiedza o tym, jak diagnozować, rozwiązywać, a co najważniejsze, zapobiegać wibracjom układu hamulcowego, ma zatem zasadnicze znaczenie w zakresie skutecznego serwisowania hamulców i unikania reklamacji ze strony niezadowolonych klientów. O rady poprosiliśmy dział techniczny Delphi Technologies, jednego z czołowych producentów tarcz hamulcowych w jakości OE.

więcej »
Budowa i działanie pompy układu ABS

Elementy układu hamulcowego ze względu na stałą pracę zużywają się. Klocki i tarcze się wymienia. Czasem zdarzy się, że pompa hamulcowa zacznie przeciekać – wtedy wystarczy wymienić uszczelniacze albo całą pompę. W układzie hamulcowym mamy jeszcze jeden element, który pracuje i może ulec zużyciu, a jego wymiana sprawia znacznie więcej kłopotów – pompę układu ABS/ESP.

więcej »
Bezpieczny, bo hydrauliczny

W dobie wszechobecnej elektroniki, pojazdów autonomicznych i asystentów jazdy hydrauliczny system hamulcowy wydaje się niemal anachronizmem. A jednak wiele przemawia za tym, że jeszcze długo pozostanie on podstawowym wyposażeniem wielu, nie tylko tanich pojazdów.

więcej »
Na wysokie napięcie

Liczba pojazdów z napędem elektrycznym na polskich drogach systematycznie rośnie. Coraz większe jest więc również zapotrzebowanie na wyspecjalizowane usługi serwisowe. Każdy mechanik zajmujący się takimi pojazdami musi używać narzędzi izolowanych.

więcej »
Na co należy uważać podczas serwisowania układu A/C?

Podczas profesjonalnego serwisowania układu klimatyzacji należy zwracać szczególną uwagę na postępowanie zgodne z właściwymi procedurami naprawczymi oraz stosowanie wysokiej jakości części zamiennych. Wyzwaniem podczas wykonywania badań diagnostycznych jest zidentyfikowanie konkretnych źródeł problemów, które są przyczyną zaistniałej awarii układu.

więcej »
Diagnostyka i wymiana wtryskiwaczy Common Rail

Nowoczesne silniki wysokoprężne charakteryzują się bardzo skomplikowaną i czułą aparaturą wtryskową. Najpopularniejszym układem tego typu w przypadku silników diesla jest system Common Rail. Kluczowymi elementami tego systemu są wtryskiwacze, które zapewniają dostarczanie paliwa do komory spalania. Jak zadbać o żywotność wtrysków Common Rail, a jeśli już się zepsują, o czym pamiętać podczas ich diagnostyki i wymiany?

więcej »
Na powietrze

Jedną z metod ułatwienia pracy w serwisie samochodowym jest zastosowanie dużej liczby narzędzi z napędem pneumatycznym. Już samo porównanie liczby obrotów grzechotką ręczną w ciągu jednej minuty z liczbą obrotów wykonywaną grzechotką pneumatyczną nasuwa właściwy wniosek. Wynik to około 60 do 360.

więcej »
Z odpowiednią siłą

Podczas dokręcania połączeń śrubowych kierujemy się własnym doświadczeniem i wyczuciem, co często prowadzi do zbyt mocnego dokręcenia i uszkodzenia śruby. Warto zapoznać się z kilkoma regułami dotyczącymi stosowania, konserwacji i kalibracji kluczy dynamometrycznych.

więcej »
Pamiętaj o sprężynach!

Sprężyny zawieszenia spełniają bardzo ważną rolę w układzie jezdnym. Utrzymują masę pojazdu i łagodzą drgania wynikające z poruszania się pojazdu po nierównej nawierzchni. Amortyzatory ograniczają niekontrolowane drgania sprężyn zawieszenia, i wraz z nimi odpowiadają za utrzymanie styczności kół z nawierzchnią drogi. Należy pamiętać, że stan techniczny sprężyn zawieszenia ma wpływ na żywotność amortyzatorów i innych elementów układu zawieszenia oraz odpowiada za bezpieczeństwo i komfort jazdy.

więcej »
Ruchome, a bez luzów

Elementy metalowo-gumowe mają za zadanie nie tylko zapewnić płynną pracę zawieszenia, ale także utrzymywać wszystkie jego ruchome elementy w wyznaczonej pozycji i zależności geometrycznej. Zmiana wzajemnego położenia współpracujących elementów jest konieczna, ale jeśli przestaje być kontrolowana, może powodować sytuacje niebezpieczne.

więcej »
Elastycznie, ale nie do końca

Przewód hamulcowy doprowadza płyn hamulcowy pod wysokim ciśnieniem do zacisków hamulcowych lub cylinderków hamulcowych. Jego elastyczne wykonanie zapewnia połączenie podwozia ze zwrotnicami, wahaczami i pozostałymi elementami ruchomymi zawieszenia.

więcej »