Technika dla motoryzacji

Jasno z przodu

Z badań przeprowadzonych przez firmę Hella wynika, że aż 77% ankietowanych (użytkowników samochodów) sprawdza oświetlenie pojazdu raz w roku.

więcej »
Bezpiecznie przez noc

Mercedes, BMW i Audi oferują w niektórych swoich samochodach noktowizory pomagające kierowcom lepiej widzieć w ciemnościach. Wszystkie te systemy opierają się na technice podczerwieni, ale poza tym zasadniczo różnią się od siebie.

więcej »
Baterie jako źródło energii dla budynków

Hitachi, Mitsubishi Motors i Engie badają jak korzystać z samochodowych baterii elektrycznych jako źródła przechowywania baterii w budynkach biurowych. Projekt uruchomiono w Holandii w celu wspierania rozwoju neutralnych energetycznie budynków biurowych.

więcej »
Układy zasilania silników wysokoprężnych koncernu V.A.G. cz. 8.

W 2010 roku Volkswagen w przekonstruowanym silniku 4.2 TDI zaadoptował układ Common Rail trzeciej generacji firmy Bosch. Nowy system zasilania wyposażono we wtryskiwacze z piezoelektrycznymi elementami sterującymi, pompę wysokiego ciśnienia o podwyższonej wydajności oraz pompę elektryczną typu GX1 kontrolowaną przez sterownik J538. Pozwoliło to ośmiocylindrowej jednostce osiągnąć moc maksymalną 250 kW przy 4000 obr./min oraz rozwinąć maksymalny moment obrotowy równy 800 Nm w przedziale: 1750–2750 obr./min.

więcej »
Światło z półprzewodnika

Oświetlenie ksenonowe jest już praktycznie normą, tak samo jak oświetlenie LED, które na dobre zadomowiło się w samochodach klasy wyższej. Diody LED – dzięki prostocie produkcji, możliwości formowania dowolnego kształtu lampy i światła – stały się poważnym konkurentem uznawanych za szczyt techniki ksenonów.

więcej »
10 rzeczy, których być może nie wiesz o hybrydach

Samochody z napędem hybrydowym przestały już budzić sensację i powoli stają się codziennością drogach. Ich zalety, takie jak oszczędność i niezawodność powodują, że liczba aut hybrydowych stopniowo rośnie. Dla większości potencjalnych nabywców, a nawet wielu użytkowników wciąż jednak pozostają w pewnym stopniu zagadką. Poznajmy więc kilka ciekawostek technologii hybrydowej.

więcej »
Co ma wpływ na czystość spalin cz. 2.

W poprzedniej części artykułu skupiliśmy się na turbosprężarkach oraz czujnikach jako elementach odpowiedzialnych za prawidłowe spalanie paliwa. Kontynuując temat jakości spalin, część drugą zaczniemy od zaworów recyrkulacji spalin EGR.

więcej »
TBN, czym jest dla mnie?

Nowoczesne oleje silnikowe to zaawansowane technologicznie produkty, spełniające rygorystyczne wymagania w zakresie właściwości fizykochemicznych i rzeczywistych osiągów.

więcej »
Co ma wpływ na czystość spalin cz. 1.

Normy Euro 5 i 6 zmusiły producentów samochodów (zwłaszcza wyposażonych w silniki wysokoprężne z filtrami cząstek stałych) do stosowania dodatkowych – bardzo zaawansowanych – systemów oczyszczania spalin.

więcej »
Wytrzymując ekstremalne warunki

Aby działać tak skutecznie, jak to tylko możliwe, oraz aby uniknąć jakiegokolwiek negatywnego wpływu na zapłon i proces spalania w komorze silnika, świece zapłonowe muszą być zaprojektowane tak, aby wytrzymywały szeroki zakres ekstremalnych warunków pracy. Na czym one polegają?

więcej »
Euro 7 tuż tuż

Zmiany w konstrukcji jednostek napędowych zostały zapoczątkowane wprowadzonymi w 1993 roku przez Unię Europejską pierwszymi ograniczeniami emisji spalin związanymi z normą Euro 1. Było to 25 lat temu i od tego czasu nastąpił znaczący postęp technologiczny związany z budową silników, zwłaszcza wysokoprężnych.

więcej »
W zgodzie z geometrią

Pierwszym krokiem w indywidualizacji wyglądu seryjnego samochodu jest zwykle wymiana felg na bardziej „rasowe”, większe i szersze, wykonane ze stopów lekkich. Mają też one podobno poprawiać osiągi.

więcej »