1000 akumulatorowo-elektrycznych ciężarówek Mercedes-Benz Trucks

1000 akumulatorowo-elektrycznych ciężarówek Mercedes-Benz Group Media

Firma Holcim z rozmachem realizuje swoją strategię zrównoważonego rozwoju, stawiając na pojazd Mercedes-Benz eActros 600. Ten szwajcarski producent materiałów budowlanych zamierza włączyć do swojej europejskiej floty łącznie 1000 egzemplarzy akumulatorowo-elektrycznej ciężarówki Mercedes-Benz Trucks, zaprezentowanej zaledwie w październiku ubiegłego roku. Oba przedsiębiorstwa, jako silni partnerzy, podpisały w tej sprawie wspólny list intencyjny. Wolumen stanowi największe jak dotąd zaplanowane pojedyncze zamówienie na eActrosa 600, które przyczyni się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju w obu firmach. 

  • Firma Holcim, producent materiałów budowlanych, realizując swoją strategię zrównoważonego rozwoju, wybiera elektryczną ciężarówkę marki Mercedes-Benz. 
  • Jak dotąd największe pojedyncze zamówienie na eActrosa 600. 
  • Ten samochód ciężarowy z napędem elektrycznym uzyskuje zasięg 500 km bez dodatkowego ładowania akumulatorów. 
  • Większość zamówionych pojazdów będzie przeznaczona do transportu materiałów budowlanych, np. cementu, w zestawach z naczepami silosowymi. 

Większość tych elektrycznych ciężarówek będzie eksploatowana w zestawach z naczepami silosowymi i posłuży do wymagającego transportu materiałów budowlanych, np. cementu. Duża pojemność akumulatora, przekraczająca 600 kilowatogodzin (stąd oznaczenie typu „600”), wraz z nową, niezwykle ekonomiczną, zaprojektowaną we własnym zakresie elektryczną osią napędową zapewnia tej elektrycznej ciężarówce zasięg 500 kilometrów bez konieczności doładowywania. Oznacza to, że eActros 600 będzie mógł pokonać w ciągu jednego dnia dystans znacznie przekraczający 1000 kilometrów. Umożliwi to ładowanie pojazdu w wymaganych przepisami przerwach w pracy kierowców – nawet gdy nie będzie dostępne ładowanie megawatowe.

1000 akumulatorowo-elektrycznych ciężarówek Mercedes-Benz Trucks zdjęcie w treści artykułu

Holcim jest jednym z najważniejszych klientów Mercedes-Benz Trucks w branży budowlanej. Bardzo nas cieszy, że w ramach transformacji w kierunku alternatywnych systemów napędowych firma ta dokonała wyboru eActrosa 600. Nasza elektryczna ciężarówka z trójramienną gwiazdą wyznaczy nowe wzorce w dziedzinie wydajności – mówi Karin Rådström, dyrektor generalna Mercedes-Benz Trucks.

Holcim przyspiesza transformację w kierunku bardziej zrównoważonego i wydajniejszego transportu poprzez dekarbonizację swojej logistyki. Jesteśmy zadowoleni, że możemy elektryfikować naszą flotę pojazdów we współpracy z Mercedes-Benz Trucks. W ten sposób chcemy zbliżyć się do osiągnięcia naszego celu – aby najpóźniej do roku 2030 trzydzieści procent nabywanych przez nas pojazdów lub zawieranych umów przypadało na bezemisyjne samochody ciężarowe o dużym tonażu – mówi Miljan Gutovic, Region Head Europe, Holcim.

Mercedes-Benz eActros 600

W przypadku eActrosa 600, oprócz ładowania CCS z mocą do 400 kW, z czasem możliwe będzie tzw. ładowanie megawatowe (MCS). Od początku sprzedaży klienci mogą zamawiać odpowiednie wyposażenie wstępne. Z chwilą, gdy technologia MCS stanie się dostępna i zostanie ustandaryzowana przez producentów, możliwe będzie doposażenie w nią modeli eActros 600. Po podłączeniu do odpowiedniej stacji ładowania o mocy ok. jednego megawata ładowanie akumulatorów pojazdu z poziomu 20 do 80% trwa ok. 30 minut.

Wizualnym wyróżnikiem tej elektrycznej ciężarówki jest całkowicie nowa, purystyczna stylistyka, cechująca się wyrazistymi liniami i aerodynamicznym kształtem. Oczekuje się też, że wyznaczy ona nowe standardy pod względem dochodowości dla operatorów flot, dzięki czemu w ważnym segmencie transportu dalekobieżnego w dłuższej perspektywie zastąpi większość samochodów ciężarowych z silnikami wysokoprężnymi. Głównym założeniem koncepcji Mercedes-Benz Trucks w zakresie transportu dalekobieżnego realizowanego z wykorzystaniem pojazdów akumulatorowo-elektrycznych jest zaoferowanie klientom całościowego rozwiązania transportowego, obejmującego technikę motoryzacyjną, doradztwo, infrastrukturę ładowania i usługi.

Rozpoczęcie produkcji seryjnej pojazdu przewidziano na koniec roku 2024. Od samego początku eActros 600 będzie produkowany zarówno w wariancie ciągnika siodłowego, jak i w wariancie podwozia ciężarowego, co zapewni klientom szereg kolejnych możliwości zastosowania ciężarówki w transporcie elektrycznym. Obecnie powstaje flota około pięćdziesięciu prototypowych pojazdów – niektóre z nich trafią następnie do pierwszych klientów na testy w praktycznej eksploatacji.

Źródło: Mercedes-Benz Group Media

Tagi artykułu

Zobacz również

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę