40 lat sondy lambda Boscha

Bosch
1.6.2016

W ciągu czterech dekad Bosch wyprodukował miliard czujników odpowiedzialnych za czystość spalin.

  • Volvo z roku 1976 było pierwszym samochodem fabrycznie wyposażonym w sondę lambda.
  • Najnowsze sondy lambda Boscha pozwalają na downsizing silników.
  • Bosch dostarcza na rynek części zamiennych sondy lambda w jakości odpowiadającej pierwszemu wyposażeniu (OE, original equipment) do prawie wszystkich modeli pojazdów.

Sonda lambda jest inteligentnym strażnikiem czystości spalin w układzie wylotowym silnika bowiem mierzy skład gazów wydechowych. To rozwiązanie pozwoliło na dokładne dozowanie ilości wtryskiwanego paliwa, a tym samym na powstanie bardzo efektywnych i czystych silników. Ten czujnik tlenu potrafi jednak jeszcze więcej. Na przykład w silnikach benzynowych, bez nowoczesnych sond lambda nie byłoby możliwe odcinanie dawkowania w fazie hamowania silnikiem, które przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa. Nie byłoby również możliwe nowoczesne oczyszczanie spalin w silnikach Diesla. Tymczasem minęło dokładnie 40 lat od rozpoczęcia przez firmę Bosch seryjnej produkcji tego wynalazku. W tych dniach, zakłady produkcyjne opuściła miliardowa sonda lambda Boscha. „Sondy lambda są i pozostaną kluczowym elementem, który zapewnia czyste i efektywne działanie silników spalinowych" – mówi dr Uwe Thomas, prezes pionu Bosch Automotive Aftermarket.

Dane produkcyjne w firmie Bosch wyraźnie wskazują również na znaczny wzrost zapotrzebowania na sondy lambda przez ostatnie 40 lat. Potrzeba było 32 lat – od roku 1976 do 2008 – aby wyprodukować 500 milionów sztuk oraz tylko ośmiu lat – od roku 2008 do 2016 – aby podwoić wielkość produkcji do 1 mld czujników.

Udany start jako wyposażenie seryjne w USA

Historia sukcesu rozpoczęła się w roku 1976 w USA. Volvo serii 240/260 był pierwszym samochodem osobowym wyposażonym seryjnie w sondę lambda Boscha z przeznaczeniem na rynek amerykański. Już wtedy przepisy dotyczące emisji spalin były w USA stosunkowo rygorystyczne. Równocześnie czujnik Boscha dał dowód możliwości nowoczesnej techniki stosowanej w silnikach. Dzięki dokładnej regulacji lambda (stosunku paliwa do zassanego powietrza) wartości emisji były znacznie niższe od dopuszczalnych. Dzisiaj sondy lambda stały się integralną częścią nowoczesnych samochodów. Ze względów technicznych coraz więcej pojazdów zasilanych benzyną ma zamontowane w układzie wydechowym dwie sondy lambda. Trudno wyobrazić sobie nowoczesne pojazdy z silnikami wysokoprężnymi bez sondy lambda. Ten trend będzie kontynuowany ponieważ coraz bardziej zaostrzone przepisami prawa limity emisji dla nowo zarejestrowanych pojazdów benzynowych i wysokoprężnych można osiągnąć jedynie za pomocą wysoce wydajnego systemu oczyszczania spalin.

Diagnostyka i wymiana sond lambda

W przypadku uszkodzenia sondy lambda kierowcy powinni jak najszybciej zlecić jej wymianę. Bez poprawnie działającej sondy wzrasta zużycie paliwa. Diagnozy, czy dana sonda lambda powinna zostać wymieniona, czy nie, dokonuje warsztat samochodowy. Bosch oferuje nowoczesny sprzęt, obejmujący testery serii KTS, najnowsze analizatory spalin oraz dymomierze, które umożliwiają szybką i rzetelną ocenę aktualnego stanu sond lambda. W większości przypadków warsztat znajdzie odpowiednią sondę lambda w jakości odpowiadającej pierwszemu wyposażeniu w ramach oferty części zamiennych Bosch. Obejmuje ona ponad 1200 numerów katalogowych dla samych tylko sond lambda.

Więcej informacji: www.sondylambdabosch.pl.

Źródło: Informacja prasowa Bosch

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę