62 miliony litrów

Maciej Blum
9.5.2016

Według najnowszych badań polski rynek olejowy ogółem w 2015 roku osiągnął wielkość 62 milionów litrów. To o 3 miliony litrów więcej niż rok wcześniej i o 5 milionów niż w roku 2013.

Wzrost na rynku olejowym ściśle powiązany jest z rosnącą liczbą samochodów jeżdżących po polskich drogach. Według badań przeprowadzonych przez MotoData w 2015 roku wynosiła ona 14 milionów. W ciągu całego 2015 roku 87,9% kierowców dokonało wymiany oleju silnikowego lub jego uzupełnienia, natomiast samej wymiany – 83% kierowców. Do silnika samochodu wlewane było średnio 4,5 litra oleju.

Decydując się na wybór oleju, 68% właścicieli aut za ważną uznało ochronę silnika, natomiast tylko 30% kierowców – niską cenę. Zdecydowanie najważniejszym kryterium przy wyborze oleju był dobry stosunek ceny do jakości, co oznacza, że klienci szukają dobrego oleju w przystępnej cenie.

Ciekawostką jest to, że wybierając olej – 26% kierowców uważa zalecenia producenta pojazdu za zupełnie nieważnie lub mało ważne, natomiast aż 97% kieruje się jakością oleju, a 79% – zaleceniami mechanika.

Analizując ostatnią wielkość procentową, można dostrzec trend spadkowy – w publikowanych na łamach autoEXPERTA w latach poprzednich statystykach można było zauważyć, że mechanik ma 82-procentowy wpływ na to, jaki olej zostanie wlany do silnika klienta warsztatu samochodowego. Aktualnie ten odsetek spadł o 3%. Warte zastanowienia jest to, skąd użytkownik czerpie wiedzę na temat jakości oleju i jego wpływu na ochronę silnika.

Dane te są ze sobą powiązane, ponieważ to właśnie mechanik serwisujący pojazd – mimo że niekoniecznie wskaże klientowi ten jeden konkretny olej – ma wpływ na kształtowanie świadomości dotyczącej wpływu dobrych środków smarnych na silnik i inne podzespoły samochodu.

Znaczący udział w wyborze środków smarnych do samochodu ma także ich wpływ na obniżenie zużycia paliwa przez samochód, co ma czysto ekonomiczne podłoże. Dostępne na rynku środki smarne mogą zapewnić zauważalne zmniejszenie zużycia paliwa przez silnik.

Źródło: Opracowano na podstawie informacji dostarczonych przez Liqui Moly

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę