Bezpieczeństwo kierowców rajdowych
Opracowana przez BASF pianka polipropylenowa Neopolen P chroni samochody zespołu WRC Hyundai Motorsport przed uderzeniem bocznym.
Neopolen® P (EPP) prezentuje obecnie swoje możliwości w największej i najbardziej wymagającej serii rajdów samochodowych: Hyundai Motorsport GmbH (Alzenau, Niemcy), dział sportowy Hyundai Motor Company, wykorzystuje opracowaną przez BASF piankę polipropylenową jako materiał zapewniający ochronę przed uderzeniem bocznym w samochodach startujących w Rajdowych Mistrzostwach Świata (WRC). Neopolen P łączy niską wagę ze znakomitą zdolnością pochłaniania energii, zachowywaną w znacznym stopniu nawet po wielu zderzeniach.
Ze względu na te właściwości piankę wykorzystywano wcześniej do produkcji komponentów o decydującym znaczeniu dla bezpieczeństwa (takich jak okładzina kolumny kierowniczej, zderzaki, zagłówki i ochraniacze na kolana) montowanych w standardowych samochodach. Ponadto Neopolen P doskonale reaguje na deformację materiału izotropowego i – co szczególnie ważne w sportach motorowych – jest odporny na działanie chemikaliów i olejów.
Kolejną ważną zaletą pianki Neopolen P, która przesądziła o jej zastosowaniu w samochodzie Hyundai i20 WRC, jest jej niezawodność w dużym zakresie temperatur. To oznacza, że kierowcy zespołu Hyundai Motorsport mogą polegać na ochronie, jaką daje Neopolen P, zarówno w upalnym Rajdzie Australii, jak i podczas Rajdu Szwecji, podczas którego temperatura spada niekiedy nawet do -25°C.
Neopolen P spełnia wymogi FIA
Rajdowe Mistrzostwa Świata (WRC) to seria 13 rajdów organizowanych w różnych częściach świata przez Fédération Internationale de l’Automobile (FIA), międzynarodowe stowarzyszenie zrzeszające organizacje samochodowe. Ta seria rajdowa wymaga od kierowców i konstruktorów spełnienia najwyższych standardów dotyczących wykorzystanych technologii oraz umiejętności prowadzenia pojazdu, a jej początki sięgają roku 1911, w którym po raz pierwszy odbył się rajd Monte Carlo.
Każdy z samochodów rajdowych jest oparty na samochodzie produkcyjnym. W przypadku zespołu firmy Hyundai jest to subkompaktowy i20, który zmodyfikowano zgodnie z wymogami FIA. Okna boczne zastąpiono panelami z poliwęglanu, a standardowy osprzęt do drzwi został usunięty, tak aby materiał zapewniający ochronę przed uderzeniem bocznym mógł wypełnić jak największą przestrzeń, zapewniając optymalną ochronę dla kierowcy i pilota. Neopolen P otrzymał atest FIA jako jeden z materiałów wykorzystywanych w tym celu.
Więcej informacji można znaleźć na stronie www.neopolen.de