BMW Group na IAA Mobility 2023 w Monachium

BMW Group na IAA Mobility 2023 w Monachium BMW

Na Międzynarodowym Salonie Samochodowym IAA Mobility 2023 w Monachium BMW Group zaprezentuje najnowsze osiągnięcia w głównych obszarach działań: elektryfikacji, cyfryzacji i gospodarki o obiegu zamkniętym. Aktualne nowe modele BMW, MINI i BMW Motorrad ze zelektryfikowanym napędem, pojazdy studyjne i koncepcje indywidualnej mobilności jutra podkreślają innowacyjność koncernu w tych obszarach. Na drodze do nowej ery indywidualnej mobilności BMW Group prezentuje kolejny punkt kulminacyjny w postaci BMW Vision Neue Klasse, który łączy kompetencje rozwojowe w trzech dyscyplinach kluczowych dla mobilności jutra.

  • Najważniejsze na świecie targi mobilności miejscem prezentacji zaawansowania w transformacji BMW Group i jej marek 
  • Koncentracja na elektryfikacji, cyfryzacji i gospodarce o obiegu zamkniętym
  • Światowa premiera BMW Vision Neue Klasse 
  • Tereny wystawowe i Open Space w centrum miasta jako platformy konstruktywnego dialogu na temat przyszłości indywidualnej mobilności 
  • Prezentacja najnowszych modeli BMW, MINI i BMW Motorrad ze zelektryfikowanym napędem

IAA Mobility odbywać się będzie w Monachium już po raz drugi. Jest to kolejna okazja dla BMW Group i jej marek do nawiązania konstruktywnego dialogu z mieszkańcami odwiedzającymi targi i innymi zainteresowanymi na temat indywidualnej mobilności jutra. Centralne miejsca, w których od 5 do 10 września 2023 r. BMW, MINI i BMW Motorrad prezentować będą swoje nowe produkty, to IAA Mobility Summit na terenie targów oraz BMW Group Open Space na Max-Joseph-Platz w centrum Monachium. Tam oprócz BMW Vision Neue Klasse publiczność będzie mogła poznać elektryczne BMW i5, a także uczestniczyć w światowych premierach nowego elektrycznego MINI Cooper, nowego elektrycznego MINI Countryman i BMW CE 02 e-Parkourer.

Elektryfikacja, cyfryzacja, gospodarka o obiegu zamkniętym jako główne obszary działania BMW Group

Prezentacja BMW Group na IAA Mobility 2023 skupi się na konsekwentnej orientacji koncernu i obecnych postępach w zakresie elektrycznej, cyfrowej i cyrkularnej mobilności jutra. Oprócz BMW Vision Neue Klasse zaprezentowane zostaną nowe modele wszystkich marek reprezentujące obecny stan transformacji dzięki zelektryfikowanym układom napędowym, innowacjom cyfrowym i produkcji oszczędzającej zasoby.

Wśród nowych produktów marki BMW, które wkrótce zostaną wprowadzone na rynek, są hybrydowe modele plug-in nowego BMW serii 5. Na targach IAA Mobility 2023 zaprezentowane zostanie po raz pierwszy również nowe BMW i7 Protection – pierwszy samochód opancerzony z napędem elektrycznym w segmencie luksusowych limuzyn.

W ramach podwójnej światowej premiery MINI po raz pierwszy przedstawi członków nowej rodziny modeli. W ramach Open Space zaprezentowane zostanie nowe elektryczne MINI Cooper i nowe elektryczne MINI Countryman. Głównym tematem prezentacji BMW Motorrad na Max‑Joseph-Platz będzie nowy model z napędem elektrycznym. Nowe, kompaktowe i nowatorskie BMW CE 02 e-Parkourer stanowi nowy impuls w zakresie mobilności miejskiej.

Prezentacja modeli pod znakiem mobilności bez lokalnej emisji spalin

Oficjalne otwarcie targów IAA Mobility będzie miało miejsce 5 września na terenach targów w Monachium. Stoisko wystawiennicze BMW Group znajdować się będzie w hali A2, gdzie na rozpoczęcie targów zaprezentowane zostanie BMW Vision Neue Klasse. Podczas IAA Mobility Summit po raz pierwszy przedstawiony zostanie również elektryczny samochód opancerzony BMW i7 Protection.

IAA Mobility Summit odbywa się pod hasłem „Experience Connected Mobility” i jest skierowany przede wszystkim do odwiedzających targi. W ramach różnych wykładów, prezentacji i dyskusji panelowych zaprezentowane zostaną trendy i innowacje technologiczne w zakresie mobilności jutra. Główne tematy obejmują również wykorzystanie wodoru jako nośnika energii w obecnych i przyszłych pojazdach. BMW prowadzi pionierskie prace w tym zakresie, opracowując i testując w praktyce Sports Activity Vehicle z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe. BMW iX5 Hydrogen będzie można zobaczyć też na Mobility Summit.

BMW iX1
BMW iX1, źródło: BMW

Również prezentacja modeli na Open Space skupiona będzie na temacie mobilności bez lokalnej emisji spalin. BMW ma we wszystkich istotnych segmentach pojazdów co najmniej jeden model elektryczny. Publiczności zaprezentowana zostanie pełna gama produktów marki, od kompaktowego SAV-a BMW iX1, przez BMW i4 i BMW i5, po BMW iX i luksusową limuzynę BMW i7.

BMW i4
BMW i4, źródło: BMW

Open Space na Max-Joseph-Platz można zwiedzać bezpłatnie od 5 do 9 września w godzinach od 10:00 do 22:00 oraz w niedzielę 10 września w godzinach od 10:00 do 17:00 . Atrakcyjnym miejscem dla wszystkich fanów motoryzacji odwiedzających IAA Mobility 2023 będzie również BMW Welt. Będzie tam można zobaczyć aktualną gamę modeli marek BMW, MINI, Rolls-Royce i BMW Motorrad. W BMW Welt przedstawiona zostanie aktualna kolekcja BMW i MINI Lifestyle. Ponadto od 2 września 2023 r. BMW Lifestyle wraz z BMW M GmbH będzie prowadzić pop-up store GOODS WITH FREUDE w centrum handlowym Hofstatt przy Sendlinger Straße 10. W miejscu odległym o zaledwie kilka minut spacerem od Open Space pokazana zostanie nowa kolekcja BMW Lifestyle obejmująca dobrze znane produkty lifestyle’owe.

Światowa premiera: BMW Vision Neue Klasse

W ramach IAA Mobility 2023 BMW Group zaprezentuje zapowiedź Neue Klasse – kolejnej generacji modeli BMW. BMW Vision Neue Klasse łączy w typowy dla BMW sposób innowacje w obszarach elektryfikacji, cyfryzacji i gospodarki o obiegu zamkniętym. Pojazd koncepcyjny otwiera nowe wymiary w dziedzinie projektowania, koncepcji obsługi, wydajności i zrównoważonego rozwoju, które wkrótce będzie można zobaczyć na drogach.

BMW Vision Neue Klasse będzie można zobaczyć na IAA Mobility 2023 zarówno na Summit, jak i na Open Space. Nowy samochód koncepcyjny łączy w sobie najnowsze innowacje w kluczowych obszarach przyszłości BMW Group. Jest nawiązaniem do BMW i Vision Circular oraz BMW i Vision Dee, wraz z którymi BMW Group pokazała swoje kompetencje projektowe w zakresie gospodarki o obiegu zamkniętym i cyfryzacji, łącząc ich cechy z kolejnymi innowacjami w zakresie wyglądu zewnętrznego i wnętrza, wrażeń użytkownika oraz technologii napędu i akumulatorów.

Światowa premiera: modele hybrydowe plug-in BMW serii 5 Limuzyna

Oprócz elektrycznego BMW i5 na targach IAA Mobility 2023 zaprezentowane zostaną dwa kolejne modele z napędem hybrydowym. Już wiosną 2024 r. gama modelowa nowego BMW serii 5 Limuzyna zostanie rozszerzona o dwa warianty z najnowocześniejszą technologią hybrydową plug-in. Sześciocylindrowy rzędowy i czterocylindrowy rzędowy silnik benzynowy najnowszej generacji modułowej Efficient Dynamics współpracuje z najnowszą generacją BMW eDrive do napędów hybrydowych plug-in. Zapewnia to znacznie lepsze osiągi, spontaniczność oddawania mocy, wydajność, a także zasięg elektryczny w porównaniu z poprzednią generacją.

BMW i5 eDrive40
BMW i5, źródło: BMW

Silnik elektryczny opracowany specjalnie do nowego systemu hybrydowego plug-in jest zintegrowany wraz z elektroniką mocy z 8-stopniową sportową skrzynią Steptronic. Wysoce zintegrowana jednostka napędowa zapewnia dodatkową moc do 145 kW (197 KM), umożliwiając uzyskanie maksymalnej mocy systemowej, która w nowym BMW 550exDrive Limuzyna (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 1,1 – 0,8 l/100 km; zużycie energii elektrycznej w cyklu mieszanym: 22,5 – 20,1 kWh/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 24 – 19 g/km; wartości tymczasowe) wynosi 360 kW (489 KM), a w nowym BMW 530e Limuzyna (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 0,8 – 0,6 l/100 km; zużycie energii elektrycznej w cyklu mieszanym: 21,4 – 18,9 kWh/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 19 – 14 g/km; wartości tymczasowe) 220 kW (299 KM).

BMW 530e
BMW 530e, źródło: BMW

W nowych modelach hybrydowych plug-in zastosowano opatentowaną innowację BMW w celu poprawy oddawania mocy przez silnik elektryczny: przełożenie wstępne zwiększa nominalny moment obrotowy 280 Nm do efektywnego momentu obrotowego do 450 Nm na wejściu skrzyni biegów od strony silnika. W ten sposób kompaktowy silnik elektryczny generuje dodatkowy moment napędowy, który w przeciwnym razie byłby możliwy tylko przy użyciu większego silnika elektrycznego i który jest wyraźnie odczuwalny zarówno podczas ruszania z miejsca, jak i przyspieszania podczas jazdy. Zasięg elektryczny wynosi teraz w nowym BMW 550e xDrive Limuzyna od 79 do 90 km, a w nowym BMW 530e Limuzyna od 87 do 101 km.

Zajmujący niewiele miejsca wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy umieszczony w podłodze pozytywnie wpływa na środek ciężkości pojazdu i pojemność bagażnika, która w modelach hybrydowych plug-in jest taka sama jak w wariantach z silnikiem spalinowym i wynosi 520 l. Akumulator wysokonapięciowy zapewnia większą ilość energii użytkowej do 19,4 kWh. Maksymalna moc ładowania została podwojona w porównaniu z poprzednimi modelami i wynosi teraz 7,4 kW. Dzięki temu akumulator można naładować od 0 do 100% pojemności w niecałe 3 godziny. Ładowanie ze zwykłego gniazdka elektrycznego zajmie 9,8 h.

Światowa premiera: BMW i7 Protection.

BMW zaprezentuje na IAA Mobility 2023 nową generację samochodów opancerzonych w segmencie luksusowych limuzyn. Nowe BMW i7 Protection (zużycie energii w cyklu mieszanym: 30,0 kWh/100 km, wartość tymczasowa), pierwsza na świecie certyfikowana limuzyna opancerzona z napędem elektrycznym, jest absolutnym unikatem na tle konkurencji. Podobnie jak nowe BMW serii 7 Protection (zużycie paliwa w cyklu mieszanym według WLTP: 14,6 l/100 km, emisja CO2: 328 g/km; wartości tymczasowe) z silnikiem spalinowym V8, również wersja z dwoma potężnymi silnikami elektrycznymi spełnia bez żadnych ograniczeń wymogi klasy opancerzenia VR9.

BMW i7 xDrive60
BMW i7, źródło: BMW

Oba modele łączą zintegrowaną koncepcję ochrony uwzględnioną już podczas opracowywania nowego BMW serii 7 z wyjątkowym komfortem jazdy i wnętrza, zaawansowanym wyposażeniem i typową dla BMW doskonałą dynamiką jazdy. Jego sercem jest nowy i unikalny rdzeń BMW Protection Core tworzący samonośną strukturę karoserii wykonaną ze stali pancernej. BMW Protection Core jest połączone z dodatkowym opancerzeniem podwozia i dachu oraz pancernymi szybami. Zapewnia to osobom narażonym na ataki z użyciem broni palnej i ładunków wybuchowych ochronę dostosowaną do ich potrzeb. Szyby nowych samochodów opancerzonych spełniają nawet wymagania najwyższej cywilnej klasy opancerzenia VPAM 10.

Nowy_BMW_i7
Nowy_BMW_i7, źróło: BMW

Elektryczne BMW i7 Protection ma dwa silniki elektryczne – jeden na przedniej i jeden na tylnej osi – tworzące razem elektryczny napęd na wszystkie koła, który generuje moc systemową 400 kW (544 KM) i maksymalny moment obrotowy 745 Nm. BMW i7 Protection przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,0 s. Prędkość maksymalna ograniczona jest elektronicznie do 160 km/h. Spontaniczne i precyzyjnie skoordynowane oddawanie mocy przez dwa silniki zapewnia maksymalną trakcję i stabilność jazdy nawet przy wymagających manewrach i dynamicznej jeździe, na przykład podczas ucieczki.

Dostosowany do tego modelu układ jezdny uwzględnia również wyższą masę samochodu opancerzonego i zapewnia doskonałe działanie w każdej sytuacji na drodze. Unikalny na tle konkurencji jest również zintegrowany aktywny układ kierowniczy w standardzie, który zmniejsza średnicę zawracania, zwiększa zwinność podczas szybkiego pokonywania zakrętów i poprawia komfort jazdy pasażerów siedzących z tyłu. Kolejną unikalną cechą są 20-calowe obręcze kół ze stopów lekkich. Opony PAX (również w wyposażeniu standardowym) umożliwiają kontynuowanie jazdy z prędkością do 80 km/h nawet w przypadku całkowitej utraty ciśnienia.

Aby zapewnić intuicyjną i typową dla BMW obsługę, samochód wyposażony jest w system BMW iDrive najnowszej generacji oparty na BMW Operating System 8.5 obejmujący zakrzywiony wyświetlacz BMW. BMW iDrive obsługuje również funkcje specjalne związane z ochroną pasażerów. System doprowadzania powietrza, instalacja gaśnicza, światła ostrzegawcze, radiotelefon i standardowe uchwyty na flagę, a także inne wyposażenie specjalne na życzenie klienta, sprawiają, że nowe samochody opancerzone można idealnie przystosować do każdego celu.

Kierunek na przyszłość: BMW iX5 Hydrogen.

Kolejnym przykładem wyjątkowej innowacyjności w dziedzinie technologii napędowych prezentowanym na IAA Mobility 2023 będzie BMW iX5 Hydrogen. Sports Activity Vehicle z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe opracowany na bazie obecnego BMW X5 i produkowany w serii pilotażowej jest obecnie wykorzystywany na arenie międzynarodowej do celów demonstracyjnych i testowych dla różnych grup docelowych. Wybrane grupy testowe, które nie brały udziału w pracach rozwojowych, mogą po raz pierwszy bezpośrednio zapoznać się z charakterystyką BMW iX5 Hydrogen podczas jazd próbnych.

BMW iX5 Hydrogen
BMW iX5, źródło: BMW

BMW iX5 Hydrogen bazuje na aktualnej piątej generacji technologii BMW eDrive. Wysoce zintegrowana jednostka napędowa na tylnej osi zasilana jest z litowo-jonowego akumulatora trakcyjnego opracowanego specjalnie do pojazdów z wodorowymi ogniwami paliwowymi i generuje maksymalną moc 295 kW (401 KM). W fazach jazdy bez gazu i w fazach hamowania silnik elektryczny pełni ponadto funkcję generatora, który dostarcza energię z powrotem do akumulatora.

Dwa 700-barowe zbiorniki BMW iX5 Hydrogen wykonane są z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP) i razem mieszczą 6 kg gazowego wodoru, który można zatankować w ciągu 3-4 minut. W systemie ogniw paliwowych zachodzi reakcja chemiczna między wodorem a tlenem zawartym w otaczającym powietrzu wykorzystywana do generowania energii elektrycznej dla silnika elektrycznego. Na jednym tankowaniu BMW iX5 Hydrogen osiąga zasięg 504 km według WLTP. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi niecałe 6 s. Prędkość maksymalna napędzanego wodorem SAV-a przekracza 180 km/h.

BMW iX5 Hydrogen łączy zdolność pokonywania długich dystansów i krótkich postojów na tankowanie z mobilnością bez lokalnej emisji spalin oraz typową dla BMW dynamiką jazdy. Technologia wodorowych ogniw paliwowych – przy odpowiednich warunkach ramowych – ma potencjał, aby służyć jako kolejny filar w przyszłym portfolio napędów BMW Group. W ramach obecnej transformacji BMW Group stosuje otwarte podejście technologiczne w odniesieniu do układów napędowych. W ten sposób firma dostosowuje się do różnych potrzeb klientów, standardów infrastruktury, a także warunków politycznych i przepisów w różnych regionach świata. Ta elastyczność umożliwia BMW Group szybkie reagowanie na zmieniające się wymagania na rynkach i zapewnienie w dowolnym momencie odpowiedniej oferty jak największej liczbie klientów.

Wskazane dane dotyczące zużycia paliwa, emisji CO2 i zużycia energii zostały ustalone na podstawie nowej procedury WLTP określonej w Rozporządzeniu (UE) 2017/1151 z dnia 1 czerwca 2017 r. w uzupełnieniu Rozporządzenia (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów w brzmieniu obowiązującym w chwili udzielenia homologacji. Dotyczą one pojazdów w Niemczech. Podane zakresy uwzględniają różnice wynikające z wybranych rozmiarów kół i opon oraz ewentualnego wyposażenia dodatkowego.
Wszystkie wartości zostały już ustalone zgodnie z nowym cyklem testowym WLTP. Podatki i inne opłaty samochodowe uwzględniające (również) emisję CO2 oraz ewentualne bonifikaty obliczane są na podstawie wartości WLTP. Więcej informacji o procedurze pomiarowej WLTP można znaleźć na stronie www.bmw.com/wltp.
Więcej informacji dotyczących oficjalnego zużycia paliwa oraz specyficznej emisji CO2 nowych samochodów osobowych można uzyskać we wszystkich salonach sprzedaży.

Źródło: BMW

 

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę