Bo lakier ma warstwy

multichem

Lakiery samochodowe są systemami wielowarstwowymi, w których każda warstwa spełnia ściśle wyznaczoną funkcję. Poszczególne warstwy muszą więc wzajemnie się uzupełniać pod względem właściwości fizycznych i chemicznych.

Najniższa warstwa lakieru odpowiada za dobrą przyczepność i ochronę antykorozyjną. W przypadku lakiernictwa renowacyjnego jest to najczęściej grunt epoksydowy lub reaktywny.

Kolejną warstwę tworzą podkłady wypełniające, które zwiększają odporność na odkształcenia mechaniczne i pełnią rolę wyrównującą. Dobrej jakości podkłady posiadają również składniki antykorozyjne. Te dwie warstwy, niewidoczne dla użytkownika pojazdu, pełnią bardzo ważną funkcję antykorozyjną, która odpowiada za długowieczność karoserii.

Ostatnia warstwa decyduje o końcowym efekcie wizualnym. Powłoka wierzchnia w lakiernictwie renowacyjnym może być zbudowana z kilku części. Mogą to być np. lakiery bazowe nadające barwę z efektami wizualnymi (np. lakiery metalic lub perłowe) lub w przypadku kolorów solidowych – lakier akrylowy.

Na koniec mamy powierzchnię bezbarwną, która w wersji matowej jest odpowiedzialna za brak połysku. Ponadto to ona zapewnia gładkość, a także odporność na zarysowanie. Należy pamiętać, że wszystkie warstwy zależą od siebie, przez co wspólnie wpływają na właściwości i trwałość całego zabezpieczenia powłokowego.

Ochrona przed promieniowaniem

By zabezpieczyć powłokę przed promieniowaniem słonecznym (szczególnie falami ultrafioletowymi), do lakierów samochodowych dodaje się organiczne i nieorganiczne nanoabsorbery UV. Można w dużym uproszczeniu powiedzieć, że to rodzaj „kremu z filtrem dla samochodu”. Takie dodatki wydłużają żywotność lakieru, zachowując przy tym jego wygląd na wiele lat.

Pozostaje pytanie, jak producenci lakierów sprawdzają odporność swoich lakierów na promieniowanie UV, skoro w warunkach naturalnych taki proces zajmuje wiele lat. Rozwiązuje się to dwutorowo. Po pierwsze, stosuje się laboratoryjne metody przyspieszonego starzenia powłok lakierowych stanowiące symulację warunków atmosferycznych. Intensyfikacja tych warunków umożliwia szybszą ocenę trwałości badanej powłoki, ponieważ skraca czas trwania procesu badawczego. Proces przyspieszonego starzenia może być prowadzony poprzez działanie jednego czynnika starzeniowego (temperatura, wilgotność lub natężenie promieniowania) lub kilku czynników starzeniowych działających jednocześnie bądź też poprzez ich cykliczną zmianę. Do przeprowadzenia tych testów wykorzystuje się takie urządzenia, jak: komory klimatyczne, komory szoków termicznych, komory solne, komory UV.

Testy naturalne

Drugi krok, ze względu na trudności, stosowany przez nielicznych producentów to tzw. Florida test – test w naturalnych, ale ekstremalnych warunkach. Od ponad 75 lat rejon Miami na Florydzie stał się punktem odniesienia dla badań wytrzymałościowych na zewnętrzne warunki atmosferyczne. Jeden rok testów w Miami równa się kilku latom w innych miejscach. Floryda ma bardzo intensywne światło słoneczne, promieniowanie UV, wysokie roczne temperatury, obfite opady deszczu i bardzo wysoką wilgotność. Obciążenie powłoki wielokrotnie zwiększa obecność rozpylonej słonej wody oceanicznej w powietrzu w połączeniu z bardzo wysokim natężeniem promieniowania słonecznego, a w szczególności promieniowania UV. Pozytywny wynik testu w takich warunkach to gwarancja jakości lakieru.

Źródło: Laboratorium badawczo-rozwojowe firmy Multichem Sp. z o.o.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę