Branża motoryzacyjna wnosi o waloryzację programu „Mój Elektryk”

Apel o zwiększenie limitu ceny w programie „Mój Elektryk” Pixabay_GoranH

ZDS, PZPM i PIRE apelują o zwiększenie limitu maksymalnej ceny pojazdu w ramach programu „Mój Elektryk”.

Program „Mój Elektryk” będący pakietem dofinansowań do zakupów pojazdów o napędach elektrycznych wszedł w życie ponad 2 lata temu, w lipcu 2021 r. Był on chętnie wykorzystywanym systemem wspierającym rozwój elektromobilności w Polsce, zachęcającym konsumentów do zakupu pojazdów o napędach zeroemisyjnych. Dzisiaj branża motoryzacyjna dostrzega, że to jednak za mało.

Poświadczeniem zainteresowania programem może być liczba zarejestrowanych w kraju pojazdów bateryjnych (BEV), zarówno osobowych i dostawczych wynosząca 47018 sztuk (dane na lipiec 2023) oraz sama dynamika wzrostu. Przez pierwsze 7 miesięcy 2023 r. liczba pojazdów elektrycznych zwiększyła się o 13293 sztuk, co oznacza, że całkowita liczba aut elektrycznych w tym czasie wzrosła o 39,4%.

Krzysztof_Burda
Cieszy nas wzrost zainteresowania pojazdami elektrycznymi, pokazuje to, że jako Polacy coraz bardziej dojrzewamy do elektromobilności i widzimy w niej coraz więcej zalet. Samochód elektryczny już dawno przestał być fanaberią i obecnie stał się realną alternatywą. Chcemy utrzymania tak dużego zainteresowania pojazdami bateryjnymi również w przyszłości, co pozwoli na dalszy rozwój elektromobilności, nie tylko w rosnącej liczbie samochodów elektrycznych, ale także w rozwoju infrastruktury ładowania, czy sieci serwisowych.
Krzysztof Burda,
Prezes Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności

Obecnie branża dostrzega jednak problem, któremu należałoby zaradzić na jego wczesnym etapie, by popyt na zeroemisyjne pojazdy nie został osłabiony. Chodzi o górny limit ceny pojazdu kwalifikującego się do dofinansowania, określony na poziomie 225 000 zł. W związku z tym największe organizacje branży motoryzacyjnej w Polsce – Związek Dealerów Samochodów, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polska Izba Rozwoju Elektromobilności – wystosowały pismo do Minister Klimatu i Środowiska, Anny Moskwy z apelem o zwiększenie limitu dofinansowania.

Organizacje branżowe w swoim piśmie do Ministerstwa Klimatu i Środowiska zauważają, że limit na poziomie 225 000 zł ustalony w momencie określania warunków programu w czerwcu 2021 jest już niewystarczający. Przez ostatnie 2 lata ceny pojazdów elektrycznych znacznie wzrosły. Według danych IBRM Samar średnia cena ważona pojazdu elektrycznego kupowanego w Polsce w czerwcu 2021 r. wynosiła 189.660 zł, podczas gdy według danych na czerwiec bieżącego roku wynosi już 269 500 zł.

Pawel_Tuzinek
Powodu tak znaczącego wzrostu średniej ceny samochodu elektrycznego upatrywać można wwieluczynnikach, jak wzrost kosztów transportu, załamanie się łańcuchów dostaw, czy wreszcie problemy z produkcją bardzo wielu komponentów, jednak to rekordowa inflacja w największym stopniu przyczyniła się do kolejnych podwyżek cen. Nasza branża już od dłuższego czasu boryka się kolejnymi problemami, niemożliwymi do rozwiązania nawet z poziomu ław sejmowych, jednak w obecnej sytuacji to właśnie od władzy zależy czy dodatkowe wsparcie dofinansowania będzie skutecznym bodźcem dla dalszego rozwoju elektromobilności w Polsce
Paweł Tuzinek,
Prezes Związku Dealerów Samochodów

Przedstawiciele rynku motoryzacyjnego w swoim piśmie apelują o zwiększenie limitu ceny pojazdu o wartość stanowiącą odzwierciedlenie wzrostu średniej ceny samochodu elektrycznego, czyli o 40% - do kwoty 315 000 zł. Tylko bowiem urealnienie ceny w dalszym ciągu będzie stanowiło bodziec do zakupu zeroemisyjnych pojazdów oraz wpłynie korzystnie na rynek, pozwalając konsumentom na wybór samochodu z szerszej puli modeli i producentów oferujących pojazdy objęte dofinansowaniem.

Jakub_Farys
Dopłata z programu “Mój elektryk” powinna stanowić wciąż ten sam procent ceny pojazdu, w związku z czym wskazane jest jej urealnienie, czyli proporcjonalne zwiększenie. Biorąc pod uwagę pulę środków pieniężnych przeznaczonych na program, a także tempo w jaki te pieniądze są wydawane, uważam, że w pierwszej kolejności powinna zostać zwiększona maksymalna cena pojazdu kwalifikującego się do programu.
Jakub Faryś,
Prezez Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego

 

Źródło: ZDS

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę