Co się dzieje na rynku wtórnym w branży oświetlenia samochodów?

Co się dzieje na rynku wtórnym w branży oświetlenia? HELLA

W nadchodzącym, cieplejszym sezonie sektor motoryzacyjny rozkwita nowinkami technologicznymi. Dotyczą one też reflektorów i lamp, gdyż producenci tego rodzaju części nie ustają w śledzeniu aktualnych trendów. Dopasowują swój asortyment do norm panujących na rynku wtórnym, tak by jakość szła w parze z ceną, a oferowane produkty gwarantowały niezawodność oraz bezpieczeństwo użytkowania.

  • Aktualna strategia biznesowa stosowana przez różne firmy z sektora oświetlenia samochodwego – wypowiedzi Eksperów, którzy na bieżąco śledzą trendy i dostosowują do nich swoje oferty handlowe. 
  • Rozwiązania typu LED na rynku OEM. Pełne oświetlenie LEDowe w samochodach elektrycznych.
  • Nieskończona kreatywność w tworzeniu nowych kształtów i często personalizowanych wzorów reflektorów i lamp samochodowych. 

Powiązane firmy

Lumileds Poland S.A.
M-TECH POLAND Sp. z o.o.
HELLA Polska Sp. z o.o.

Eksperci zajmujący się analizą rynku, wskazują wspólny kierunek działań dla branży oświetleniowej. Zanim „towar” trafi do sprzedaży, jego komponenty próbne mogą być testowane w poszczególnych firmach – na tym etapie więc zapadają decyzje, w jaką linię produktową warto zainwestować i co może być atrakcyjne dla klienta w danym kraju.

Intensywnie rozwija się technologia LED-owa – w nowych samochodach trudno już znaleźć tradycyjne żarówki, policzone są też dni palników ksenonowych. Do obiegu coraz częściej trafiają reflektory laserowe oraz reflektory w technologii OLED.

Co istotne – branża oświetleniowa w aftermarkecie to zupełnie inny sektor niż oświetlenie OEM przeznaczone na pierwszy montaż. Aftermarket umożliwia upgrade oświetlenia w samochodach, jest więc szybką i stosunkowo tanią metodą na wprowadzenie widocznych zmian wizualnych w pojazdach. Na te potrzeby klientów reagują firmy zajmujące się sprzedażą i dystrybucją reflektorów.

A w związku ze wzrostem popularności elektromobilności, jak również samochodów autonomicznych, dostrzegalna jest wyraźna potrzeba na ograniczenie zużycia prądu. Tu z pomocą przychodzą energooszczędne rozwiązania, w tym np. nowoczesne żarówki i komponenty optoelektroniczne.

Wiosna – Lato 2024 

Śledząc najświeższe trendy i patrząc na to w jakim kierunku zmierza rynek automotive aftermarket w Europie, przedstawiciele wielu firm snują prognozy na przyszłość – dopasowując do nich swoje oferty handlowe. Wioletta Pasionek, Marketing Manager Central Europe w Lumileds Poland S.A., zapowiada nowości produktowe w nadchodzącym sezonie: – Okres wiosenno-letni pozornie wydaje się mniej wymagający wobec oświetlenia samochodowego – noce są coraz krótsze, a w dzień widoczność jest znacznie lepsza niż jesienią lub zimą. Jednak w praktyce w najbliższych miesiącach na rynku oświetleniowym będzie się działo naprawdę sporo. Philips rozwija gamę najnowszych retrofitów LED Philips Ultinon Access, które swoimi rozmiarami nie odbiegają już od tradycyjnych żarówek halogenowych. W krajach, w których retrofity są już zalegalizowane (Austria, Chorwacja, Czechy, Francja i Niemcy), produkty te stają się bestsellerem. W pozostałych państwach także cieszą się dużym zainteresowaniem. Zapewne popularność retrofitów zwiększy się, gdyż do sprzedaży trafia właśnie linia o specjalnie dobranej temperaturze barwowej. Brzmi to może trochę tajemniczo, ale nowy produkt stanowi odpowiedź na oczekiwania dużej grupy kierowców. Nie zapominamy także o użytkownikach czy zwolennikach tradycyjnych żarówek halogenowych. Niebawem wprowadzimy na rynek „bardzo jasną nowość”, ale na razie nie zdradzamy szczegółów oferty, bo premiera jeszcze przed nami i przed naszymi klientami…

O „jasnych nowościach” czy bardziej „o jasnym zapotrzebowaniu na nowości w branży oświetleniowej” mówią też reprezentanci innych marek. Tomasz Barczyk, Prezes Zarządu M-TECH, wyraża swoje zdanie w temacie innowacji: – Obecna sytuacja w sektorze automotive i właśnie rozpoczęta z przytupem „elektro-rewolucja” będzie miała ogromny wpływ na całą branżę oświetleniową. Wiele osób związanych z tym sektorem swoje opinie wyraża w sposób ogólny lub zachowawczy: „wydaję mi się”, „moim zdaniem”… Twierdząc, że na ten moment można jedynie domniemywać, co czeka nas w przyszłości. Ja, jako prezes M-TECH, który zajmuje się głównie sprzedażą i zakupami dla firmy, powiem wprost: oświetleniowcy, tak samo jak 80% innych specjalistów z branży, staną w najbliższych latach przed ogromnymi wyzwaniami. Pełne oświetlenie LEDowe w samochodach elektrycznych jest praktycznie na porządku dziennym. Jedynie najtańsze modele (i to w większości chińskich producentów) wyposażone są w tradycyjne, wymienne żarówki. Europejscy producenci reflektorów, wypierani są przez tajwańskich i chińskich producentów, oferują obecnie bardzo przyzwoitą jakość, za ułamek europejskiej ceny. Gamy produktowe takie jak dodatkowe lampy do jazdy dziennej obecnie są jeszcze „na chodzie”, ale w niedalekiej w przyszłości nie będą miały racji bytu na rynku oświetleniowym. Nie brzmię optymistycznie? To prawda, ale uważam, że należy przygotować się do zderzenia z bardzo brutalną biznesową rzeczywistością. Strategia M-TECH jest prosta: rozwój i to nie liniowy, ale dotyczący wielu sektorów: produktu, organizacji samej w sobie, siatki dystrybucji etc. Do tego: bycie o parę kroków do przodu, przed potrzebami klientów. Rozwój musi być organiczny, nie raptowny a przemyślany i konsekwentnie realizowany w ciągu najbliższych lat. Nie zdradzę szczegółów, bo wiem, że artykuły w „autoExpercie” są czytane chętnie także przez naszych konkurentów, ale zapewniam, że firma M-TECH jest gotowa na nowe wyzwania.

Jak widać więc, w ocenie aktualnej sytuacji rynkowej, firmy zachowują jeszcze tajemniczość i element niepewności przed wprowadzeniem swojej aktualnej oferty na rynek. Można jednak mówić o kilku trendach, które obowiązują w branży i wokół których rozgrywa się promocja poszczególnych marek.

HELLA_komponent_reflektor Źródło: HELLA

Mniej, lepiej, dłużej 

Jakie tendencje uznaje się za aktualnie dominujące – najistotniejsze, jeśli chodzi o rynek wtórny? Grzegorz Brysiak, Product Manager w firmie FORVIA HELLA, komentuje sytuację panującą w branży oświetleniowej: – Wzrost świadomości ekologicznej skłania producentów do poszukiwania rozwiązań, które będą bardziej przyjazne dla środowiska, co może przyczynić się do popularności nowych technologii oświetleniowych. Firma FORVIA HELLA w trosce o środowisko naturalne opracowała pionierską koncepcję „Zrównoważonego reflektora” która została zaprezentowana po raz pierwszy na początku tego roku na targach Consumer Electronics Show (CES) w Las Vegas. Koncepcja ta łączy w sobie trwałość, wysoką wydajność oraz funkcjonalność w sposób neutralny kosztowo i opiera się zasadniczo na trzech podstawowych zasadach: mniej, lepiej, dłużej. Po pierwsze, w oparciu o zupełnie nowy projekt w zasadzie stosuje się znacznie mniej komponentów, elementy czysto dekoracyjne bez funkcji są pomijane i zastępowane elementami niezbędnymi do celów konstrukcyjnych. Po drugie, używane są przede wszystkim materiały takie jak bio-tworzywa lub recyklaty, np. pochodzące z recyklingu butelki po napojach. Zastosowany również został zintegrowany moduł świetlny SSL48. Z jednej strony, wymaga on znacznie mniejszej przestrzeni instalacyjnej dzięki wysoce wydajnej soczewce optycznej. A z drugiej strony – realizuje funkcje oświetleniowe wyłącznie w oparciu o oprogramowanie, co ułatwia zastosowanie go do różnego typu reflektorów i późniejsze aktualizacje. Po trzecie, w przeciwieństwie do konwencjonalnych reflektorów, powinna istnieć również możliwość indywidualnej wymiany i naprawy części w celu przedłużenia żywotności reflektora i znacznego zwiększenia stopnia recyklingu użytych komponentów. Zaprojektowany we wstępnym etapie rozwoju reflektor emituje nawet o 70% mniej CO2 i waży tylko 2 kg zamiast konwencjonalnych ok. 5 kg.

OSRAM_LED_H4_H7 Źródło: OSRAM

Z kolei Magdalena Bogusz, Marketing & Communication Director EE & MEA w firmie ams OSRAM Group tak ocenia panującą sytuację: – W branży oświetlenia samochodowego od kilku lat niezmiennym trendem jest przejście w kierunku rozwiązań diodowych (LED). Na rynku OEM coraz powszechniejsze jest stosowanie rozwiązań LED w modelach ze wszystkich segmentów. Producenci samochodów coraz rzadziej sięgają po technologię ksenonową. Jednak żarówki halogenowe nadal są solidnym i chętnie wybieranym rozwiązaniem „budżetowym”.

Ponieważ rynek wtórny także podąża za tymi trendami, retrofity LED, czyli produkty zastępujące klasyczne żarówki halogenowe, cieszą się coraz większym zainteresowaniem. – I nic w tym dziwnego, bo w porównaniu do tradycyjnych źródeł żarowych, lampy LED mają o wiele więcej zalet oraz możliwości. Najważniejszymi z nich są wysoka trwałość oraz efektywność energetyczna. Ale także możliwości uzyskania dowolnej temperatury barwowej, m.in. o bardzo chłodnym, białym świetle – precyzuje ekspertka z firmy OSRAM.

Jednak brak homologacji sprawia, że produkty te nie zastąpią w 100% tradycyjnych żarówek. – Na chwilę obecną nie ma wytycznych ani norm, które umożliwiłyby homologowanie zamienników LED. Jednak nie oznacza to, że stosowanie wszystkich retrofitów jest nielegalne – uspokaja Magdalena Bogusz.

Kierunek: kreatywność 

Jak aktualna sytuacja na rynku wtórnym w branży oświetlenia samochodów będzie się zmieniać w przyszłości? Czy przedsiębiorstwa nadążą za szybkim tempem rozwoju technologii I dostosują asortyment do potrzeb i… pomysłowości klientów?

Jak zauważa Tomasz Hajduk, wspólnik w firmie WESEM: – Oświetlenie samochodowe z czasem przestało być jedynie elementem funkcjonalnym, a stało się bardzo ważną składową stylizacji samochodu. Kreatywność w tworzeniu nowych kształtów i często personalizowanych wzorów reflektorów i lamp wydaje się nie mieć granic. Z technicznego punktu widzenia można zaobserwować szybki rozwój inteligentnego oświetlenia, które dynamicznie dostosowuje się do sytuacji na drodze. Dodatkowo rozwój elektromobilności wymaga, aby asortyment z tego zakresu stawał się coraz wydajniejszy. Wszystko po to, by oszczędzać ograniczoną ilość energii, którą dysponuje pojazd.

Niejednokrotnie zdarzało się (i pewnie wciąż będzie się zdarzać), że firmy zajmujące się oświetleniem samochodowym są zmuszone do poszerzenia swojego asortymentu o dodatkowy osprzęt – zgodnie z wymogami rynku.

EINPARTS_podswietlenie_wnetrza_samochodu Podświetlenie wewnątrz pojazdu. Źródło: EINPARTS

Adam Przywarty, dyrektor handlowy w EinParts Europe, opowiada: – Dbamy o odpowiednie homologacje dla naszych produktów, w asortymencie EinParts są także produkty LED typowo tuningowe – do użytku poza drogami publicznymi (retrofity LED do reflektorów przednich i tylnych, projektory/ soczewki LED, lampy robocze off-road czy ringi – tzw. angel eyes do wybranych modeli BMW). Poza oświetleniem, staramy się dać użytkownikom aut i innych pojazdów szansę jak najprzyjemniejszego skorzystania z czasu spędzonego w podróży czy w pracy „za kółkiem”. Stąd w naszej ofercie są produkty takie jak: transmitery/odbiorniki dźwięku BT, gdzie w prosty sposób możemy słuchać ulubionego radia, muzyki z telefonu czy prowadzić rozmowy poprzez fabrycznie zainstalowane głośniki, szybkie ładowarki samochodowe – najczęściej zdecydowanie lepiej działające niż te fabrycznie montowane w pojazdach, a także ładowarki modułowe/ dodatkowe gniazda ładowania, których w zasadzie niemal zawsze brakuje (ze względu na dużą liczbę elektronicznych urządzeń używanych podczas jazdy). EinParts proponuje klientom również systemy ułatwiające parkowanie (czujniki lub kamery) i systemy monitorowania martwego pola.

W dzisiejszych czasach bowiem spędzamy w samochodzie bardzo dużo czasu, pracując i podróżując, stąd niemal nieograniczona pomysłowość producentów asortymentu dla rynku aftermarket. – Każdy z nas chce przecież przemieszczać się w sposób bezpieczny, a jednocześnie wygodny i przyjemny. Tego właśnie firma EinParts życzy wszystkim użytkownikom dróg – podsumowuje Adam Przywarty.

Zdaniem EXPERTów

OD HEAVY DUTY DO HUMAN RESOURCES

Tomasz Barczyk
Prezes Zarządu M-TECH Tomasz_Barczyk
Trwa społeczna dysputa nad wzrostem popularności samochodów elektrycznych. Czy są one targetem dla branży oświetleniowej? Najbardziej tradycyjny segment z całego oświetlenia, czyli żarówki (oraz ich ostatnio, bardzo modne LEDowe zamienniki, nazywane retrofitami) z pewnością zyskają na „znaczeniu”, ale dotyczyć to będzie tylko dystrybutorów, którzy oferują najnowsze technologie i naprawdę solidną jakość produktu, sprawdzoną w takim wydaniu jak żarówki halogenowe, ksenonowe, pomocniczne. Jak M-TECH odpowiada na potrzeby rynku? Proponujemy m.in. lampy robocze do segmentu heavy duty, lampy inspekcyjne dedykowane mechanikom pracującym w ciężkich warunkach. Przyszłością firmy jest również poszerzanie asortymentu o produkty z którymi możemy już być kojarzeni. To umacnianie wizerunku marki w odbiorze społecznym. Na pewno chcemy też inwestować w rozwój pracowników i w budowanie relacji tych osób z kontrahentami z całego świata. W czasach „panowania” sztucznej inteligencji, nie ma – moim zdaniem – cenniejszej kompetencji, jak umiejętność nawiązywania kontaktu z drugim człowiekiem. W handlu np., już za ok. 10 lat, może zabraknąć specjalistów od komunikacji i sprzedaży, bo dyrektorom przedsiębiorstw może się wydawać, że sztuczna inteligencja zastąpi ludzi na tych stanowiskach… Nic bardziej mylnego! Ale to już kwestia indywidualna każdej z firm. W M-TECH dbamy o umacnianie siły trójkąta: handlowcy – zakupowcy – marketingowcy i tej sprawdzonej koncepcji trzymamy się mocno.

WIOSENNE TRENDY

Wioletta Pasionek    Wioletta_Pasionek
Marketing Manager Central Europe,
Lumileds Poland S.A.
W połowie kwietnia w handlu pojawi się innowacyjna gama Ultinon Pro 7000. To LED-y do świateł sygnalizacyjnych, które zastąpią dotychczasową linię Ultinon Pro 6000. 13 typów w dużej mierze będzie kompatybilnych z modelami 24V. Ich charakterystyka: wysoka jakość wykonania i podwyższony poziom redukcji zakłóceń. Firma Philips w szczególny sposób zwiększa swoją aktywność w sezonie jesienno-zimowym, ale jak widać w sezonie wiosenno-letnim również nie „odpuszczamy”. Nasi inżynierowie pracują cały czas i nie ma powodu, dla którego mielibyśmy zwlekać z wprowadzaniem nowości czy z aktualizacją oferty.

Tomasz HajdukTomasz_Hajduk
wspólnik w firmie WESEM      
Na rynku wtórnym można zaobserwować stale poszerzaną ofertę oświetlenia LED, dzięki któremu użytkownicy starszych pojazdów mogą znacznie udoskonalić światła samochodowe. Niestety pojawiają się również produkty, które nie mają homologacji drogowej i nie powinny być użytkowane na drogach publicznych. Warto o tym pamiętać, dobierając ten rodzaj asortymentu.

Grzegorz Brysiak
Product Manager, FORVIA HELLA    Grzegorz_Brysiak
W obliczu dynamicznych zmian na rynku wtórnym w sektorze automotive, kierunek rozwoju oświetlenia samochodowego zdaje się być głęboko związany z adaptacją do nowych wyzwań technologicznych, a także wymogów dotyczących ochrony środowiska naturalnego i preferencji konsumentów. Dominujące tendencje na rynku oświetlenia samochodowego obejmują przede wszystkim rosnące zainteresowanie technologiami LED oraz integracją inteligentnych systemów oświetlenia. Konsumenci coraz bardziej doceniają wydajność energetyczną, trwałość i możliwość dostosowania oświetlenia do warunków drogowych, które automatycznie dostosowują intensywność i kierunek oświetlenia. W perspektywie kilku lat możemy spodziewać się znaczących innowacji w tym obszarze, a wraz z postępem w dziedzinach takich jak AI, sensoryka i technologie komunikacyjne, oświetlenie samochodowe staje się coraz bardziej inteligentne i interaktywne.

OD MODELI OFF-ROAD PO VINTAGE

Magdalena Bogusz                               Magdalena_Bogusz
Marketing & Communication Director EE & MEA,
ams OSRAM Group
Podążając za potrzebami rynku i wyznaczając trendy, firma OSRAM stale rozszerza swoją ofertę lamp LED. A w niej niewątpliwie najważniejszą propozycją jest rodzina OSRAM Night Breaker LED. Lampy zastępujące żarówki H1, H4 i H7 emitują światło o wysokiej temperaturze barwowej, wynoszącej 6000K i zapewniają do 230% jaśniejsze światło w porównaniu z minimalnymi wymaganiami normy ECE R112. Dzięki niezwykłej odporności na wibracje są do 5 razy trwalsze w porównaniu z żarówkami halogenowymi. Doskonałym uzupełnieniem oferty retrofitów OSRAM jest Night Breaker LED W5W – pierwszy na rynku retrofit tego typu żarówek, zatwierdzony do użytku w ruchu publicznym we wszystkich modelach pojazdów 12V w aż 26 krajach europejskich. Firma OSRAM ma też do zaproponowania szeroką ofertę produktów do świateł mijania i drogowych 12 V, do zastosowań off-road pod nazwą LEDriving HL składa się już z czterech rodzin. Easy – lampy o wymiarach identycznych z żarówkami halogenowymi, Bright – zapewniają dobrą kompatybilność i do 300% jaśniejsze światło, oferujące szeroką gamę zmienników aż 15 typów żarówek, Intense – najmocniejsze, wytwarzające do 350% jaśniejsze światło, a także Vintage – lampy do pojazdów retro o tradycyjnej ciepłej barwie światła.

 

OD 2007 DO 2024

Adam_PrzywartyAdam Przywarty
dyrektor handlowy, EinParts Europe            
Jako firma i zarazem marka EinParts zajmujemy się produktami dla tzw. rynku aftermarketowego de facto od 2007 r., chociaż zarejestrowanym znakiem towarowym posługujemy się od 2014 r. Oferowany przez nas asortyment świetnie uzupełnia, a czasem zastępuje ten, który pojawia się u producentów oryginalnego wyposażenia (OEM) – czyli tego na pierwszy montaż. Zdajemy sobie sprawę, że użytkownicy różnego rodzaju pojazdów (aut osobowych, aut ciężarowych, autobusów, motocykli, maszyn rolniczych czy budowlanych) szukają większej funkcjonalności, wygody czy czasem po prostu wyróżniającego się wyglądu swoich środków transportu. Nowoczesne oświetlenie (zwłaszcza w technologii LED) od samego początku znajduje się na pierwszym miejscu oferty EinParts, dlatego posiadamy wiele produktów tego typu:
  • lampki podświetlenia tablicy rejestracyjnej LED,
  • kierunkowskazy dynamiczne LED,
  • lampki wnętrza auta LED,
  • retrofity LED do wnętrza pojazdu,
  • dodatkowe lampy doświetlające LED – światło drogowe/długie,
  • lampy ostrzegawcze LED,
  • światła Duolight LED (jako dwufunkcyjna lampa – światło dzienne i przeciwmgielne),
  • tzw. Ambient LED czyli podświetlenie wnętrza auta – dostępne w różnych kolorach).

Źródło: Materiały redakcyjne

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę