Co wpływa na starzenie się baterii w pojazdach elektrycznych? Wywiad z prezesem zarządu DEKRA Polska

Co wpływa na starzenie się baterii w pojazdach elektrycznych Kindel Media z Pexels

Jednym z największych mitów dotyczących sektora elektromobilności jest ten mówiący o szybkiej degradacji baterii litowo-jonowych w samochodach elektrycznych, drastycznym zmniejszeniu ich zasięgu i w efekcie możliwej utracie wartości pojazdu. Tymczasem poziom zużycia akumulatora trakcyjnego można sprawdzić w zaledwie kilkanaście minut, by przekonać się, że mit i tym przypadku mija się z faktem. Eksperci niemieckiej organizacji badawczej, która w sektorze automotive obecna jest od niemal 100 lat, mają i wiedzę, i technologię, które pozwalają zweryfikować m.in. kondycję najważniejszej składowej samochodu elektrycznego. O m.in. badaniach, planach i o tym, co wpływa na szybsze starzenie się baterii, elektromobilni.pl rozmawiają z Mariuszem Mankiewiczem, Prezesem zarządu DEKRA Polska.

Co to jest test DEKRA baterii trakcyjnej pojazdu i jak to działa?

Test DEKRA baterii jest prostą i szybką (ok. 15 min) metodą pozwalającą miarodajnie określić kondycję baterii pojazdu. Polega ona na wyliczeniu tzw. Wskaźnika Pozostałej Pojemności (SoH) w oparciu o pomiar statyczny oraz dynamiczną próbę przyspieszenia. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu danych z tzw. parametryzacji wielokrotnych pomiarów prądów i napięcia ogniw przeprowadzanych w DEKRA Technology Center. Pomiary te są następnie opracowywane przez zawansowany system informatyczny wykorzystujący sztuczną inteligencję. Wynikiem testu DEKRA baterii jest raport PDF zawierający określenie Wskaźnika Pozostałej Pojemności (SoH).

Co wpływa na starzenie się baterii w pojazdach elektrycznych?

Z upływem czasu pojemność baterii zmniejsza się w sposób ciągły podczas użytkowania. Baterie litowo-jonowe preferują średni zakres temperatur i średni poziom naładowania zarówno w wypadku przechowywania, jak i użytkowania. Przy wysokich i niskich poziomach naładowania i temperaturach, starzenie jest szybsze.

Wysoka prędkość ładowania i rozładowania, np. poprzez szybkie ładowanie, a następnie przez szybką jazdę, prowadzi do przyspieszonego starzenia baterii, dlatego, jeśli to możliwe, należy je ograniczać. Jednorazowe silne obciążenie akumulatora nie prowadzi do mierzalnego starzenia się. Jeśli jednak akumulator jest stale mocno obciążany, może nastąpić przyspieszone starzenie. W czasie postoju bateria powinna być naładowana do poziomu 20–80%. Niewskazane jest więc przede wszystkim długie parkowanie z rozładowanym akumulatorem.

Jak wygląda test DEKRA baterii i kto go przeprowadza?

Test DEKRA baterii rozpoczyna się od części statycznej, czyli pomiarów w czasie postoju pojazdu. Ekspert DEKRA umieszcza tester w gnieździe EOBDI pojazdu, a system pomiarowo-analityczny pobiera dane identyfikacyjne pojazdu oraz parametry baterii m.in. stopień naładowania, temperaturę ogniw. Ponadto następuje sprawdzenie, czy nie ma krytycznych usterek baterii (m.in. uszkodzenia ogniw).

Następnie wykonywana jest część dynamiczna testu, podczas której użytkownik kieruje pojazdem, a ekspert DEKRA kontroluje proces pomiaru na ekranie smartfona. Na bazie krótkotrwałego obciążenia baterii podczas próby dynamicznego przyspieszenia na odcinku ok. 100 m wyliczany jest Wskaźnik Pozostałej Pojemności (SoH). Raport PDF z testu DEKRA baterii jest następnie przesyłany na adres mailowy użytkownika, a cały proces trwa nie dłużej niż 15 min.

Jakie informacje uzyska użytkownik po przeprowadzeniu testu i ile modeli obecnie można przetestować?

Bateria trakcyjna jest głównym czynnikiem wpływającym na wartość rynkową pojazdu elektrycznego. Test DEKRA baterii zapewnia wiarygodne i przejrzyste określenie Wskaźnika Pozostałej Pojemności akumulatora (SoH), dzięki czemu kupujący i sprzedający mogą lepiej oszacować wartość, funkcjonalność i wydajność używanych pojazdów elektrycznych.

Czym zajmuje się dziś DEKRA i jakie obszary są priorytetem w najbliższych latach?

DEKRA została założona w 1925 r. Obecnie zatrudniamy ponad 48 tysięcy pracowników, a obrót DEKRA w 2022 wyniósł 3,8 mld EUR. Jesteśmy globalnym partnerem dla bezpiecznego i rozwijającego się w sposób zrównoważony świata. Oferujemy usługi w ramach 7 dywizji – badania techniczne, rzeczoznawstwo samochodowe, audyty, badania produktów, inspekcje przemysłowe, szkolenia i doradztwo oraz praca tymczasowe. Jesteśmy liderem badań technicznych pojazdów (ponad 28 mln) oraz rzeczoznawstwa samochodowego, ale wraz z rozwojem koncernu weszliśmy w obszar usług dla przemysłu, w tym certyfikacji i budownictwa, np. nadzorujemy budowę największej fabryki Tesla pod Berlinem. W strategii DEKRA na najbliższe lata, oprócz e-mobility, postawiliśmy na rozwój w zakresie usług audytów i doradztwa w zakresie cyber-bezpieczeństwa oraz zrównoważonego rozwoju. 

Jakie usługi oferuje DEKRA dziś dla kierowców pojazdów nie tylko elektrycznych?

Są to badania techniczne pojazdów, w naszych własnych i partnerskich stacja kontroli pojazdów, usługi rzeczoznawcze – oprócz testów baterii, oferujemy wyceny pojazdów oraz oceny stanu technicznego, w tym ocenę pojazdu używanego przed zakupem, a także szkolenia m.in. z zakresu pojazdów elektrycznych. Kierowcom wybierającym się do Niemiec, przypominam o konieczności zakupu nalepki ekologicznej, którą DEKRA Polska jako jedyna dystrybuuje bezpośrednio, czyli „od ręki”.

Źródło: Elektromobilni.pl

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę