Coraz większe zaangażowanie polskich producentów części i podzespołów w projekty związane z elektromobilnością

elektromobilność w Polsce PGM
21.9.2020

Branża elektromobilności w Polsce rozwija się coraz szybciej. Jej ważną częścią są krajowi producenci części i podzespołów samochodowych oraz jednostki badawcze. Firmy znane do tej pory z wytwarzania technologii dla tradycyjnego sektora motoryzacji, coraz chętniej inwestują w produkty i usługi związane z elektromobilnością.

Sektor ten nad Wisłą rozwija się wielotorowo: niedawno zaprezentowano prototypowe wersje IZERY, czyli pierwszego polskiego samochodu elektrycznego. Powoli, ale konsekwentnie rozbudowywana jest infrastruktura do ładowania i serwisowania tego typu pojazdów. Producenci samochodów elektryfikują swoje gamy modelowe. Coraz częściej w łańcuchu dostaw do tych pojazdów uczestniczą polskie zakłady produkcyjne. Niektóre z nich zrzeszone są w Polskiej Grupie Motoryzacyjnej (PGM). Już dziś wiele z nich uczestniczy w projektach badawczo-rozwojowych oraz w procesach komercjalizacji ich wyników.

Na rynku „automotive” zauważalny jest wzrost zaangażowania spółki PZL SĘDZISZÓW w rozwój technologii na rzecz elektromobilności. Spółka dotychczas kojarzona tylko z produkcją filtrów, dziś poprzez własną markę „Battery Guru”, rozwija swoje kompetencje w zakresie projektowania i produkcji baterii litowo-jonowych, akumulatorów oraz ładowarek Li-On i Li-Poly, nie tylko dla motoryzacji, ale także dla wielu innych gałęzi przemysłu. Produkty te są stosowane m.in. w skuterach elektrycznych, robotach, pojazdach typu „micro-car”, rowerach elektrycznych, deskorolkach elektrycznych, dronach, elektrycznych wózkach dla osób niepełnosprawnych oraz w jednostkach pływających.

SANOK RUBBER COMPANY – producent wyrobów gumowych stosowanych w systemach uszczelnienia karoserii i systemach zawieszenia samochodów, prowadzi prace rozwojowe w kierunku redukcji masy swoich wyrobów, poprzez zastosowanie materiałów o niskim ciężarze właściwym, a także w zakresie rozwoju własności dynamicznych wyrobów do zastosowania w zawieszeniach samochodów elektrycznych.

Firma NOVOL, która produkuje materiały dla lakiernictwa samochodowego, deklaruje zainteresowanie innowacjami w dziedzinie specjalnych powłok dla „elektryków” i pojazdów autonomicznych, które będą mogły poprawić funkcjonalności komunikowania się pojazdów między sobą.

Firmy INTAP Advanced Technology i ROMA rozwijają z kolei lekkie technologie kompozytowe.

To zaledwie kilka przykładów zebranych spośród firm zrzeszonych w Polskiej Grupie Motoryzacyjnej.

Coraz więcej mówi się także o zastosowaniu materiałów z recyklingu przy produkcji elementów do samochodów elektrycznych. Wśród członków PGM również prowadzone są przygotowania do realizacji takiego projektu.

Przedstawiciele branży dostrzegają ważną rolę Sieci Badawczej Łukasiewicz, w tym w szczególności instytutów skupionych w grupie „inteligentna mobilność”, jako animatora procesów przemian wśród polskich producentów części do pojazdów. Łukasiewicz realizuje projekty badawcze z obszarów inteligentnej i sprawnej infrastruktury logistycznej, innowacyjne koncepcje związane z mobilnością oraz rozwiązania sieciowe. Ważnym elementem są także badania w obszarze elektromobilności, w tym m.in.: innowacyjne środki transportu, magazynowanie i przetwarzanie energii (ogniwa paliwowe, superkondensatory, baterie i akumulatory). Wśród innych tematyk badawczych znajdują się także innowacyjne materiały w środkach transportu, sensory fizyczne i chemiczne oraz lotnictwo. Osobną grupę stanowią technologie wodorowe, w tym m.in. magazynowanie, ogniwa wodorowe i czystość paliwa. W Łukasiewicz-PIMOT funkcjonuje m.in. Zakład Elektromobilności, który realizuje prace badawcze i rozwojowe w zakresie napędów elektrycznych pojazdów, źródeł energii i systemów wsparcia kierowcy (ADAS).

– Wspieranie przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej poprzez udział w projektach B+R na rzecz rozwoju technologii, testowanie i certyfikacje wyrobów i systemów zarządzania oraz homologacje są misją Instytutu Łukasiewicz-PIMOT – powiedział Witold Luty - Dyrektor Instytutu. – Podejmowane i rozwijane inicjatywy są zgodne z kierunkami działalności Sieci Badawczej Łukasiewicz. Dziś Łukasiewicz-PIMOT jest inicjatorem różnych projektów, w ramach których będą rozwijane i testowane technologie i innowacje na rzecz motoryzacji, w tym elektromobilności. Zaledwie kilka dni temu NCBiR rozstrzygnął pierwszy etap konkursu na wyłonienie konsorcjów, które zaprojektują i zbudują uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym - #eVAN. Wśród laureatów tego konkursu znalazło się konsorcjum stworzone m.in. przez AUTOSAN, Sieć Badawczą Łukasiewicz (w tym Łukasiewicz-PIMOT) oraz CADWAY Automotive. Aktywny udział w realizacji projektu wezmą również inni członkowie Polskiej Grupy Motoryzacyjnej – dodał Dyrektor Luty.

Zaangażowanie CADWAY Automotive w projekcie #eVan nie jest zaskoczeniem dla przedstawicieli branży. Przedsiębiorstwo od kilku lat jest bardzo mocno osadzone w elektromobilności. Firma ma doświadczenie w projektowaniu pojazdów elektrycznych dla zachodnich koncernów i startupów. Ma na swoim koncie osiągnięcia w zakresie integracji napędów hybrydowych, integracji elektrycznej oraz mechanicznej pakietów bateryjnych, rozwoju kontrolerów i systemów dystrybucji HV.

– Niezwykle cieszy, że firmy zrzeszone w PGM coraz intensywniej zacieśniają współpracę między sobą - wzajemnie wciągają się w nowe projekty i wspólnie rozwijają nowe technologie. I tak np. CADWAY Automotive zaangażował firmę MICHAEL do współpracy przy zaprojektowaniu i wykonaniu lekkiej ramy do samochodów elektrycznych dla zachodniego klienta, a Łukasiewicz-PIMOT wspólnie z PZL SĘDZISZÓW będzie rozwijał technologie baterii do pojazdów elektrycznych – komentuje Bartosz Mielecki – dyrektor zarządzający Polskiej Grupy Motoryzacyjnej.

Znakomitym poligonem, na którym coraz więcej polskich producentów będzie mogło pozyskiwać i rozwijać nowe technologie, są takie projekty jak wspomniane #eVAN, czy IZERA. Tym bardziej, jeżeli będą one rozwijane we współpracy z instytutami naukowymi i z zagranicznymi partnerami.

– Nie ma co się obrażać, że tworzenie polskich pojazdów zaczyna się od zagranicznej platformy, czy w oparciu o zagraniczne technologie – uważa Adam Sikorski – prezes PGM. – To dzięki mądremu zarządzaniu pozyskiwaniem i rozwijaniem wykorzystywanych tam technologii i własności intelektualnej, rodzimi producenci będą mogli na nich rozwijać swoje kompetencje, niemal natychmiast komercjalizując je na istniejących pojazdach, a zdobyty know-how będą mogli następnie wykorzystywać też w projektach realizowanych dla innych zagranicznych koncernów, równocześnie wznosząc się coraz wyżej w łańcuchach dostaw – dodaje Sikorski.

PGM, jako największa polska organizacja zrzeszająca wyłącznie polskich producentów z branży motoryzacyjnej została zaproszona przez spółkę ElectroMobility Poland do współtworzenia łańcucha dostaw do IZERY. Pierwszym krokiem w tym kierunku jest zainicjowanie przez PGM dialogu miedzy twórcami IZERY i polskim przemysłem motoryzacyjnym.

– Jednym z fundamentalnych założeń projektu IZERA jest wykorzystanie potencjału polskich firm i instytutów badawczych i ich awans w łańcuchu dostawców dla branży – mówi Piotr Zaremba, Prezes ElectroMobility Poland. – Zależy nam na bezpośrednim kontakcie z branżą i zaprezentowanie jej zarówno prototypów jak i samego modelu biznesowego realizacji projektu – dodaje Zaremba.

I tak już 28 i 29 września 2020 r. na terenie instytutu Łukasiewicz-PIMOT odbędą się dwa spotkania w których weźmie udział ponad 100 polskich producentów części i komponentów motoryzacyjnych oraz polskich firm inżynieryjnych. Spotkanie z twórcami IZERY zostanie połączone z prezentacją na żywo jej prototypów. Ale co jeszcze ważniejsze, w trakcie wydarzenia, zostanie zaprezentowany przedstawicielom branży także model biznesowy realizacji tego projektu, główne założenia jego masterplanu technicznego oraz założenia technologiczne i perspektywy współpracy EMP z polskimi dostawcami.

Źródło: Polska Grupa Motoryzacyjna

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę