Części rządzą rynkiem

18.6.2013
Choć ubiegły rok był chyba najgorszym pod względem produkcji i sprzedaży nowych samochodów, to rynek części zamiennych, mimo kryzysu, nie zanotował aż tak dużych spadków i cały czas się rozwija. Jak podkreślił Janusz Piechociński, minister gospodarki, podczas swojego wystąpienia w sejmie pod koniec kwietnia, w ubiegłym roku sprzedaż samochodów osobowych w Europie spadła do poziomu 12 mln sztuk. Przed kryzysem było to 15-16 mln samochodów. Jest to największy spadek od 1993 r.
W Polsce w 2012 r. wyprodukowano łącznie 636 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych do 3,5 t dopuszczalnej masy całkowitej. To jest o 23% mniej niż w roku 2011. W pierwszym kwartale tego roku polskie fabryki opuściło ponad 148 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych, czyli o 24% mniej niż w tym samym okresie w ubiegłym roku. Co doprowadziło do takiej sytuacji? Załamanie sprzedaży głównie na rynkach Włoch, Niemiec i Francji, co wpłynęło automatycznie na wielkość produkcji krajowej, gdyż zdecydowana większość polskich aut trafia do odbiorców w krajach Unii Europejskiej.

Części zamienne mają się dobrze
Jeśli chodzi o produkcję i sprzedaż części zamiennych, to nie doszło na tym rynku do gwałtownego załamania, jednak można na nim również zauważyć piętno kryzysu. Zarówno producenci, jak i dystrybutorzy podkreślają, że rok 2012 był bardzo trudny. Panująca na rynku sytuacja wymagała bardzo dużo pracy, aby w efekcie zakończyć poprzedni rok na poziomie zbliżonym do poprzedniego, z nieznacznym spadkiem, a czasami nawet i z zyskiem. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Exact Systems, w ciągu ostatnich pięciu lat dynamika wzrostu produkcji części i akcesoriów wyniosła ponad 50%, mimo że w 2012 r. wartość tego sektora spadła o ok. 5% i wyniosła 49 mld zł. Wynika więc z tego, że o sile polskiego sektora motoryzacyjnego decyduje właśnie produkcja części.

Oryginał czy zamiennik
Oferta samochodowych części zamiennych jest bardzo duża. Części na pierwszy montaż (OE) to komponenty, które producent auta stosuje podczas montażu pojazdu na linii produkcyjnej. Są sygnowane konkretną marką samochodu. Tylko niewielka ich część jest jednak wytwarzana przez producenta samochodu. Większość jest kupowana od zewnętrznych dostawców. Części pierwszomontażowe (OEM/ OES) to oryginalne części zamienne (części, które producent auta dopuścił jako jego „serwisowe" części zamienne do stosowania w autoryzowanych warsztatach). Części o jakości porównywalnej z oryginałem określane są jako AM i dostarczane na rynek wtórny (aftermarket). Warto znać te definicje, ponieważ w zależności od tego, jaki rodzaj części wybieramy, inna jest jej cena. Zdarza się też, że pod pojęciem „zamiennika" często rozumie się coś gorszego, słabej jakości, a nawet podrobionego. Tymczasem zamienniki premium to te same części, co tzw. oryginały - produkowane są najczęściej na tych samych liniach montażowych, jednak bez logo konkretnej marki samochodowej. Przy okazji są nawet o 60% tańsze od oryginałów. Następną grupą są zamienniki określano jako te „niższej jakości" - wykonywane są z dobrych materiałów i najczęściej posiadają odpowiednie certyfikaty w pełni dopuszczające je do eksploatacji. Na rynku można też kupić części używane. Klienci najczęściej szukają ich w różnego rodzaju serwisach internetowych.
- Wśród wstawionych w kwietniu br. ofert w kategorii „Części samochodowe" prawie 3/4 to części używane (73%) - mówi Anna Tokarek z Grupy Allegro. - Jednak użytkownicy zdecydowanie chętniej kupują części nowe (70% wszystkich transakcji w kategorii „Części samochodowe"). Kupujący spoglądają na rynek części używanych, jeśli cena nowej jest zdecydowanie wyższa.


Więcej w najnowszym „autoEXPERCIE" 6/2013. 

 

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę