Czy jest prąd?

Bosch
16.10.2008
Wielu użytkowników pojazdów traktuje zakup akumulatora jako ostateczność. Na rynku urządzeń jest wiele praktycznych produktów, służących do oceny stanu i doładowania tego ważnego podzespołu.  

Wybór odpowiedniego urządzenia zależy przede wszystkim od zakresu napraw wykonywanych w warsztacie oraz od ilości gotówki, którą chcemy zainwestować we wspomniany produkt. Ogólnie urządzenia do obsługi akumulatorów można podzielić na trzy podstawowe grupy.

Prostowniki do ładowania akumulatorów

Współczesne urządzenia do ładowania akumulatorów wyposażone są w wiele bardzo przydatnych mechanizmów. Niektóre z nich są wyposażone w funkcję „boost", służącą do szybkiego ładowania oraz pomocną w razie konieczności szybkiego uruchomienia samochodu z rozładowanym
akumulatorem. Właściwie każdy ma zabezpieczenie przed zwarciem lub zamianą biegunów oraz przeciążeniem. Coraz więcej z nich wyposażonych jest w elektronikę pozwalającą ładować alumulator bez odpinania klem, co ma duże znaczenie w przypadku pojazdów z rozbudowaną elektroniką sterującą. Te modele wyposażone są dodatkowo w układy chroniące przed przeładowaniem akumulatora i uszkodzeniem elektroniki. Część z nich ma system dozowania prądu, odpowiedni do ładowania akumulatorów wykonanych w technologii AGM (Absorbed Glass Mate - elektrolit związany w nasączonej macie z włókna szklanego) lub żelowych. Przykładem może być prostownik Bosch BAT 425, który posiada dwa tryby ładowania: podtrzymujący i buforowy.

W ofercie dystrybutorów znajduje się prostownik COMPUTER 48/2, ładujący 6-, 12-, 24-, 36- i 48-woltowe akumulatory kwasowe. Umożliwia on ładowanie kilku akumulatorów jednocześnie. Ma zabezpieczenie przeciw zwarciu biegunów, przeciążeniu, odwrotnej biegunowości, a także miernik prądu i napięcia oraz sześć stopni ładowania. Chłodzony jest wentylatorem.

Prostowniki do ładowania i rozruchu

Kolejna linia produktów obejmuje prostowniki posiadające możliwość rozruchu auta typu Leader, Dynamic i Energy. Urządzenia z tych serii mają bardzo odmienne parametry.

Różnią się między sobą rodzajem zasilania, napięciem i prądem ładowania oraz pojemnością akumulatora. Standardowo posiadają zabezpieczenie przeciw zwarciu biegunów, przeciążeniu i odwrotnej biegunowości. Ciekawostką jest tester BSL2470, który oprócz standardowych funkcji ma możliwość regulacji charakterystyki WU. To pozwala na ładowanie właściwie wszystkich akumulatorów, od standardowych po nowoczesne bezobsługowe. Zmienna charakterystyka pozwala przywrócić do życia nawet akumulator głęboko rozładowany o pojemności 400 Ah. Prostownik rozruchowy może służyć także do rozruchu silnika w samochodzie z czułą elektroniką.

 

Przyrząd ma przełącznik dla 12 i 24 V, możliwość płynnej regulacji prądu ładowania, przełącznik dla akumulatorów głęboko rozładowanych oraz przełącznik kompensacji temperaturowej, co zapewnia efektywny i nieniszczący akumulatora proces ładowania (zmniejszenie intensywności przebiegu procesów gazowych).

Testery akumulatorów

Akumulator, który jest niepewny, należy sprawdzić. Do tego służą przeróżne testery jego stanu naładowania i zdolności rozruchowej. Sprawność badana jest na przy wykorzystaniu metody pomiaru dynamicznej konduktancji i może być przeprowadzona bezpośrednio na pojeździe bez zbędnego rozładowywania akumulatora (KTA-305 o zakresie 6, 12, 24 V). Z kolei niewielki, przenośny elektroniczny tester BAT 121 pozwala na zrobienie testu trwającego 2 sekundy. Test jest absolutnie niegroźny dla akumulatora i instalacji elektrycznej samochodu, a jego wynik to: napięcie akumulatora, sprawność rozruchowa i stan naładowania.

Dodatkową funkcją jest test alternatora, w którym określane zostaje napięcie regulatora i tętnienie. Urządzenie można wykorzystać jako woltomierz. Urządzenie zabezpieczone jest przed przepięciami i przed nieprawidłowym podłączeniem do akumulatora. Przeznaczone jest do różnych typów akumulatorów o napięciu 12 V.

Na naszym rynku są dostępne przyrządy, za pomocą których można zmierzyć gęstość elektrolitu w akumulatorze. Refraktometr pozwala dokładnie określić odporność na zamarzanie płynów do samochodowych układów chłodzenia i płynów do spryskiwaczy szyb. Dodatkowo możemy przy jego pomocy zmierzyć gęstość elektrolitu w akumulatorze (sprawdzić stan naładowania). Wartość odporności na zamarzanie płynu lub gęstości elektrolitu odczytujemy, obserwując, w którym miejscu na tle odpowiedniej skali przyrządu układa się linia przejścia z pola jasnego w ciemne. Natomiast aerometr służy do szybkiej i łatwej oceny jakości elektrolitu w akumulatorach, stan elektrolitu badany jest poprzez wyznaczenie jego gęstości.

Takim urządzeniem dysponuje firma Hella. Służy ono do określania stanu naładowania i stężenia kwasu w akumulatorach ołowiowych. Konstrukcja zapobiega tworzeniu się pęcherzy powietrza i odpływowi badanej cieczy. Precyzyjny układ pomiarowy można obracać o 360 stopni.

Tomasz Bielanów

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

autoExpert 05 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę