Czy silnik twojego samochodu jest przygotowany na silne mrozy?
Co warto sprawdzić i zrobić, aby samochód w zimowych warunkach nie odmówił posłuszeństwa.
- Należy sprawdzić temperaturę zamarzania płynu w chłodnicy. Jeżeli ta nie będzie oscylowała w okolicy -35⁰ Celsjusza zaleca się wymianę płynu na nowy. Zaniedbanie tej czynności w skrajnej sytuacji może doprowadzić do pęknięcia chłodnicy bloku silnika lub głowicy.
- Zanim będzie za późno, należy zastosowaać dodatek do oleju napędowego, który przeciwdziała krzepnięciu paliwa. Gdy mróz już chwyci, wlewanie dodatku nic nie pomoże, chyba że dysponujecie ogrzewanym garażem.
- Aby ułatwić zapłon, należy sprawdzić działanie świec żarowych a w benzyniaku świec zapłonowych. Dymienie na biało zaraz po uruchomieniu diesla, połączone z drganiami, które ustępują po kilkunastu sekundach, świadczy o uszkodzeniu świec.
- Warto zadbać o układ wtryskowy i wlać do paliwa dodatek, który jednocześnie zwiększy liczbę cetanową i wyczyści układ wtryskowy. Zwiększenie liczby cetanowej poprawia zdolność paliwa do samozapłonu i tym samym ułatwi rozruch silnika.
- Należy sprawdzić stan układu ładowania, czystość klem i kondycję akumulatora.
- Olej podczas mrozu zwiększa swoją lepkość, przez co znacząco wydłuża się czas dotarcia do wszystkich punktów smarowania. Aby przeciwdziałać suchym startom, warto zastosować modyfikator oleju np. dodatek z MOS2 lub Ceratec. Są to preparaty, które zapewniają smarowanie wszystkim elementom silnika do czasu, kiedy olej nich nie dotrze.
Źródło: Liqui Moly