Czy wyjmowanie świec żarowych musi być trudne?

14.2.2012
Zapewne niejeden z Was drodzy czytelnicy, zmagał się z uciążliwymi wymianami źle wkręconych, spalonych i niejednokrotnie zerwanych świec żarowych. Często po zerwaniu takiej świecy jedyną ratująca nas opcją był demontaż głowicy silnika co wiązało się z wysokimi kosztami naprawy. Ale już dziś wiadomo że znaleziono na tę bolączkę skuteczne antidotum.

Firma Tesam idąc za potrzebami klientów stworzyła zestaw narzędzi S0000555 służący do rozwiązania problemu urwanych świec bez demontażu głowicy silnika.

Obecna kompletacja umożliwia wykonanie naprawy w silnikach ze świecami w rozmiarze M8 x 1mm, M9 x 1mm, M10 x 1mm, natomiast w planach jest rozbudowa o kolejne rozmiary i będą one w pełni kompatybilne z istniejącymi już elementami.

W skład zestawu wchodzi:
- Ściągacz śrubowy + wybijak do urwanej świecy żarowej wraz z tuleją dystansową
- Gwintowane adaptery ściągacza cylindra świecy żarowej
- Frezy do rozwiercania świecy żarowej M8 x 1mm, M9 x 1mm i M10 x 1mm
- Przedłużenie do frezów rozwiercających
- Gwintowniki dwuwymiarowe z prowadzeniem do wykonania gwintu pod tulejkę regeneracyjną gwintu M8 x 1mm, M9 x 1mm i M10 x 1mm
- Pokrętło gwintownika z grzechotką
- Przedłużane gwintowniki M6 i M7 do cylindra świecy żarowej
- Klucz samonastawny do zrywania żarnika
- Tulejki regeneracyjne do naprawy gwintu w głowicy M8 x 1mm, M9 x 1mm i M10 x 1mm

Skoro już wiemy o istnieniu zestawu S0000555, przyjrzyjmy się jak działa w praktyce.

Z głowicy silnika usuwamy elementy, które utrudniają bezpośredni dostęp do świecy. Następnie przy pomocy specjalnego przyrządu zrywamy pręt żarnika. Po wyjęciu zerwanego już żarnika, używając freza rozwiercamy gwint oraz wykonujemy otwór w cylindrze świecy do zamontowania śruby ściągacza. W celu ułatwienia czynności rozwiercania, w zależności od silnika, frez można zamocować na przedłużeniu. Po frezowaniu w cylindrze świecy należy wykonać gwint a następnie przy pomocy odpowiedniego dla danego rozmiaru świecy adaptera zamontować ściągacz, który umożliwi wyjęcie pozostałości świecy. Jeżeli okaże się, że gwint w głowicy nie nadaje się do ponownego wykorzystania, przystępujemy do czynności montażu tulejki regeneracyjnej. Powiększenie średnicy otworu oraz wykonanie gwintu pod tulejkę wykonujemy za pomocą jednego narzędzia. W następnej kolejności wkręcamy tulejkę i bezpośrednio w nią nową święcę żarową.

Najważniejsze jest to, że wszystkie czynności wykonywane są na głowicy bezpośrednio na samochodzie. Nie zapominajmy, że w obecnej generacji silników wysokoprężnych często przed odkręceniem śrub głowicy konieczne jest wyjęcie wtryskiwaczy pośrednio blokujących do nich dostęp.  Reasumując, zestaw ten w połączeniu z wprawną ręką i opanowaniem znajdzie zastosowanie niemal w każdym samochodzie wyposażonym w świece M8 x 1mm, M9 x 1mm, M10 x 1mm.

Więcej informacji dotyczących obsługi jak i zastosowań produktów możecie państwo znaleźć na stronie www.tesam.pl 

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę