Daimler Truck testuje pojazdy ciężarowe na ogniwa paliwowe z ciekłym wodorem

Pojazdy ciężarowe na ogniwa paliwowe z ciekłym wodorem Daimler Truck

Firma Daimler Truck wkracza w kolejną fazę rozwoju w kierunku dekarbonizacji transportu dzięki wprowadzeniu na rynek ciężarówek napędzanych wodorem. Po przeprowadzeniu szczegółowych testów na torze doświadczalnym i na drogach publicznych, ciężarówki napędzane ogniwami paliwowymi osiągnęły zaawansowaną technologię, umożliwiającą wdrożenie ich we flotach klientów.

Daimler Truck wykonuje kolejny krok, budując pierwszą flotę testową Mercedes-Benz GenH2 Trucks. Przewiduje się, że od połowy 2024 r. firmy Amazon, Air Products, INEOS, Holcim i Wiedmann & Winz wezmą udział w pierwszych jazdach testowych dla klientów. Dzięki zastosowaniu samochodów ciężarowych z ogniwami paliwowymi możliwe będzie nabycie cennych doświadczeń w transporcie dalekobieżnym, bez emisji CO2

  • Oczekuje się, że od połowy 2024 r. Amazon, Air Products, INEOS, Holcim i Wiedmann & Winz wezmą udział w pierwszych testach ciężarówek z ogniwami paliwowymi.
  • Pięć ciągników siodłowych zostanie wykorzystanych do różnych zastosowań długodystansowych na określonych trasach w Niemczech.
  • Pojazdy będą tankowane na wyznaczonych publicznych stacjach tankowania ciekłego wodoru (sLH2) w miejscowości Wörth am Rhein i w okolicach Duisburga.

5 ciągników siodłowych będzie wykorzystywanych do różnych zastosowań długodystansowych na określonych trasach w Niemczech, takich jak transport materiałów budowlanych, kontenerów morskich lub butli gazowych. Podczas testów u klientów pojazdy GenH2 Trucks pozostaną pod stałym nadzorem i odpowiedzialnością Mercedes-Benz Trucks.

Daimler Truck_cieżarówki Daimler Truck

Pojazdy będą tankowane na wyznaczonych publicznie dostępnych stacjach tankowania ciekłego wodoru (sLH2) w miejscowości Wörth am Rhein oraz w okolicach Duisburga. Daimler Truck i jego partnerzy firmowi tworzą tym samym pionierski projekt, dowodząc, że dekarbonizacja transportu za pomocą ciężarówek zasilanych wodorem jest możliwa już dzisiaj. Jednak aby ta transformacja zakończyła się sukcesem, w nadchodzących latach niezbędne będzie wybudowanie międzynarodowej infrastruktury tankowania oraz zapewnienie wystarczających dostaw ekologicznego, ciekłego wodoru.

Dzięki tej pierwszej flocie klientów, nasze ciężarówki z ogniwami paliwowymi są teraz testowane w rzeczywistych warunkach u klientów. Jest to korzystne zarówno dla nas, jak i dla klientów: nasi klienci zdobywają doświadczenie z technologią ogniw paliwowych w codziennej eksploatacji, a nasz zespół inżynierów lepiej rozumie potrzeby klientów oraz specyficzne przypadki zastosowań, co pozwala uwzględnić je podczas opracowywania przyszłych serii – twierdzi Andreas Gorbach, członek zarządu Daimler Truck AG odpowiedzialny za technologię pojazdów ciężarowych. 

Testy klientów w celu zdobycia praktycznego doświadczenia 

Daimler Truck_firmy Daimler Truck

Wiedmann & Winz, firma z siedzibą w Geislingen an der Steige (Badenia-Wirtembergia), będzie jednym z pierwszych przedsiębiorstw, które przetestują samochód ciężarowy Mercedes-Benz GenH2. Dla międzynarodowego dostawcy usług logistycznych DP World pojazd zasilany wodorem będzie odpowiedzialny za transport kontenerów morskich do i od klientów z sektora przemysłowego oraz usług komercyjnych. Dr Micha Lege, ryrektor zarządzający Wiedmann & Winz, dostrzega ogromny potencjał we wdrożeniu tej innowacyjnej ciężarówki, zwłaszcza na trasach logistycznych obejmujących Europę.

Nasza firma zawsze stawiała na innowacje. Dzięki FleetBoard Wiedmann & Winz była pionierem w wykorzystaniu technologii informatycznej i cyfryzacji w branży logistycznej. Ostatnio rozpoczęliśmy wdrożenie eActros 300 jako ciągnika siodłowego w naszych codziennych operacjach transportowych. Teraz testując długodystansową ciężarówkę z napędem wodorowym GenH2 Truck, z niecierpliwością oczekujemy na kolejny krok – mówi dr Micha Lege.

Ładowność, efektywność oraz emisja zanieczyszczeń CO2 zawsze odgrywały istotną rolę w naszej logistyce dotyczącej towarów sypkich. Po przeprowadzeniu szczegółowych testów z ciężarówkami akumulatorowo-elektrycznymi, z zadowoleniem kontynuujemy badania nad zrównoważonym transportem za pomocą ciężarówki zasilanej wodorem. To nasze własne doświadczenie pozwala nam podejmować trafne decyzje związane z nadchodzącymi zmianami w naszej grupie biznesowej, które planujemy wprowadzić w 2025 roku – mówi John H. Landwehr, członek firmy logistycznej Gerdes + Landwehr wchodzącej w skład Grupy Holcim, planuje wykorzystać ciężarówkę Mercedes-Benz GenH2 do transportu granulatu i surowców mineralnych dla sektora budowlanego.

Air Products planuje przekształcić całą swoją globalną flotę w pojazdy z napędem wodorowym i z dumą uczestniczy w tym projekcie wraz z Daimler Truck, liderem w dziedzinie transportu ciężkiego i dekarbonizacji. Pojazd Mercedes-Benz GenH2 Truck zostanie wykorzystany w naszej flocie do transportu gazów w butlach, co umożliwi nam zdobycie cennego doświadczenia w obszarze transportu gazów przemysłowych. Jesteśmy również dumni z udziału w dostarczaniu części niezbędnej infrastruktury do tankowania wodoru w ramach testów dla Daimler Truck. Nasza najnowsza mobilna stacja tankowania ciekłego wodoru będzie wykorzystywana w projekcie w okolicach Duisburga, co pozwoli na działanie w realnych warunkach – mówi Caroline Stancell, General Manager Hydrogen for Mobility, Europe and Africa, w Air Products.

INEOS i VERVAEKE planują wykorzystywać ciężarówki Mercedes-Benz GenH2 do transportu materiałów sypkich z PVC.

Cieszymy się, że możemy wesprzeć testy pojazdów zasilanych ogniwami paliwowymi. Wodór to przełomowe źródło energii, które rewolucjonizuje technologię samochodów ciężarowych i pomoże nam osiągnąć zerowe emisje zanieczyszczeń w przyszłości. Firma INEOS zarówno jako użytkownik, jak i producent wodoru jest w unikalnej pozycji, aby wesprzeć tę transformację. Razem z naszym partnerem transportowym, firmą VERVAEKE, jesteśmy zadowoleni, że możemy wspierać Daimler Truck AG – mówi Wouter Bleukx, dyrektor biznesowy ds. wodoru w INEOS Inovyn

Jestem niezmiernie zadowolony z realizacji tego projektu, który doskonale wpisuje się w naszą strategię dążącą do znaczącego zmniejszenia emisji CO2. Zasilanie samochodów ciężarowych ciekłym wodorem to przełomowy i istotny krok naprzód. Jako przodująca firma transportowa odgrywamy kluczową rolę, a ta wyjątkowa współpraca z INEOS i DAIMLER TRUCK AG pozwala nam zaprezentować rzeczywiste, bezemisyjne rozwiązania logistyczne – dodaje Frédéric Derumeaux, dyrektor generalny VERVAEKE.

Amazon nieustannie podejmuje kroki mające na celu osiągnięcie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2040 roku. Dekarbonizacja naszej sieci transportowej stanowi kluczowy element osiągnięcia tego celu. Wszyscy uczestnicy branży logistycznej, od producentów po firmy energetyczne i operatorów, muszą kontynuować inwestowanie, eksperymentowanie oraz wprowadzanie innowacji. Z niecierpliwością oczekujemy udziału w tym pilotażowym projekcie i zdobycia cennych doświadczeń – wyjaśnia Andreas Marschner, wiceprezes Amazon Transportation Services.

Pierwsze próby u klientów z nową technologią ciekłego wodoru (sLH2) 

Daimler Truck preferuje płynny wodór w budowaniu napędów opartych na tej technologii napędu. Ten stan skupienia nośnika energii oferuje znacznie wyższą gęstość oraz potencjalnie niższe koszty transportu. Skutkiem tego jest możliwość przewozu większych ilości wodoru, co z kolei znacząco zwiększa zasięg i umożliwia osiągi pojazdu porównywalne z konwencjonalnym samochodem ciężarowym z silnikiem wysokoprężnym. Dodatkowo zbiorniki na ciekły wodór przynoszą korzyści pod względem kosztów oraz masy, co pozwala na zwiększenie ładowności. 

Daimler Truch_wodór_tankowanie Daimler Truck

Pierwszy raz we flocie testowej klientów zostanie zastosowany nowy proces tankowania ciekłego wodoru, „technologią sLH2” (sLH2 – schłodzony, ciekły wodór). Ta technologia została opracowana we współpracy z firmą Linde i jest powszechnie dostępna dla wszystkich zainteresowanych podmiotów zgodnie ze standardem ISO. To innowacyjne podejście umożliwia jeszcze większą gęstość przechowywania w porównaniu z technologią ciekłego wodoru LH2 i skraca czas tankowania wodoru do zaledwie 10-15 minut.

Firmy uczestniczące w teście planują wykonać pierwsze tankowanie ciężarówek z ogniwami paliwowymi na stacji pilotażowej w miejscowosci Wörth am Rhein na początku 2024 r. Daimler Truck i jego partnerzy dążą do zapewnienia wysokiego poziomu przejrzystości i dostępności odpowiednich interfejsów dla wspólnie opracowanej technologii sLH2. Ich celem jest nawiązanie współpracy z innymi firmami i organizacjami, jeśli to możliwe, aby rozwijać własne technologie tankowania i produkcji pojazdów zgodnych z nowym standardem ciekłego wodoru, co ma prowadzić do stworzenia globalnego rynku dla tego nowego procesu tankowania. 

Porównanie wydajności pojazdu GenH2 Truck z konwencjonalną ciężarówką

Inżynierowie Daimler Truck opracowali model pojazdu ciężarowego GenH2, który pod względem ładowności, zasięgu i osiągów opiera się na charakterystyce konwencjonalnego pojazdu dalekobieżnego Mercedes-Benz Actros. Ciężarówki Mercedes-Benz GenH2, wykorzystywane podczas pierwszych testów u klientów, oferują ładowność około 25 ton przy całkowitej masie (GCWR) 40 ton.

2 specjalne zbiorniki służące do magazynowwania ciekłego wodoru o temperaturze -253oC oraz wyjątkowo wydajny system ogniw paliwowych umożliwiają osiągnięcie dużej ładowności i znacznego zasięgu. Są one kluczowym elementem pojazdu ciężarowego GenH2. Zbiorniki wykonane ze stali nierdzewnej, mają szczególnie dużą pojemność 88 kilogramów  (44 kg każdy), co doskonale sprawdza się podczas pokonywania długich tras. System zbiorników ze stali nierdzewnej składa się z dwóch rur, które zamontowane są po obu stronach podwozia. Dzięki izolacji próżniowej zbiorników możliwe jest utrzymywanie wodoru w odpowiedniej temperaturze przez wystarczająco długi czas bez konieczności aktywnego chłodzenia. 

Daimler Truck_wodór_tankowanie_2 Daimler Truck

System ogniw paliwowych ciężarówki GenH2 dostarcza 300 kW energii (2 x 150 kW), a akumulator zapewnia chwilowe dodatkowe 400 kW. Jego pojemność wynosi 70 kWh, co stanowi stosunkowo niewielką wartość. Akumulator nie służy głównie do zaspokajania potrzeb energetycznych, lecz przede wszystkim do wspomagania zasilania ogniwa paliwowego w sytuacjach wymagających natychmiastowego wsparcia, np. przy przyspieszaniu lub pokonywaniu stromych wzniesień z pełnym obciążeniem. Lekki akumulator pozwala również na zwiększenie ładowności. Ładuje się on poprzez odzyskiwanie energii z hamowania oraz nadmiar energii z ogniwa paliwowego.

System ogniw paliwowych pojazdów ciężarowych GenH2 dostarcza 300 kW (2 x 150 kW), wraz z akumulatorem trakcyjnym możliwe jest uzyskanie maksymalnie 400 kW. Pojemność akumulatora jest stosunkowo niska i wynosi zaledwie 70 kWh. Akumulator nie jest przeznaczony do zaspokajania bieżących potrzeb energetycznych, lecz głównie do zasilania sytuacyjnego ogniw paliwowych, na przykład podczas szczytowych obciążeń w trakcie przyspieszania lub jazdy pod górę z pełnym obciążeniem. W wersji przedseryjnej, dwa silniki elektryczne są zaprojektowane na łączną moc ciągłą 2 x 230 kW oraz maksymalną moc 2 x 330 kW.

Istotnym aspektem zaawansowanej technologii systemu ogniw paliwowych i akumulatorów jest układ chłodzenia i ogrzewania. Ten system utrzymuje odpowiednią temperaturę roboczą wszystkich komponentów, co przekłada się na ich maksymalną trwałość. 

We wrześniu 2023 r., Daimler Truck skutecznie udowodnił, że technologia wodorowych ogniw paliwowych może stanowić odpowiedź na dekarbonizację elastycznego i wymagającego długodystansowego transportu drogowego. Zatwierdzony do użytku na drogach publicznych prototyp ciężarówki Mercedes-Benz GenH2 ukończył Daimler Truck #HydrogenRecordRun, pokonując dystans 1047 km na jednym tankowaniu ciekłego wodoru. Firma planuje wprowadzić na rynek seryjny model Mercedes-Benz GenH2 Truck w drugiej połowie obecnej dekady. 

Dwutorowa strategia Daimlera

Jako jedna z największych na świecie firm produkujących pojazdy użytkowe, Daimler Truck zobowiązał się do przestrzegania celów paryskiego porozumienia klimatycznego. Jego celem jest wprowadzenie do 2039 r. nowych pojazdów, które będą neutralne pod względem emisji CO2 na głównych rynkach globalnych, takich jak Europa, USA i Japonia.

Samochody ciężarowe z napędem elektrycznym stanowią idealne rozwiązanie dla transportu dystrybucyjnego, a elektyczny eActros 600 jest odpowiedni do transportu dalekobieżnego.Jednak kluczowym czynnikiem sukcesu przy przejściu na technologie bezemisyjne będzie dostępność odpowiedniej infrastruktury oraz wystarczającej ilości zielonej energii elektrycznej. Daimler Truck jest przekonany, że szybkie i ekonomiczne zaspokojenie rosnącego zapotrzebowania na energię będzie możliwe tylko poprzez równoległe zastosowanie obu technologii.

Źródło: Daimler Truck
 

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę