DEFA – oszczędność i niezawodność

20.10.2014

Niezależne, elektryczne ogrzewanie postojowe DEFA składa się z trzech niezależnych modułów (ogrzewanie silnika, ogrzewanie wnętrza, ładowanie akumulatorów). Dużą zaletą jest to, że można składać je w dowolnej kompletacji w zależności od zapotrzebowania ostatecznego odbiorcy.

Watro zwrócić uwagę, że ogrzewanie postojowe DEFA to nie tylko bezpieczeństwo – pewny rozruch pojazdu oraz komfort – ciepła kabina, ale także oszczędności. Aby mówić o oszczędnościach należy przeprowadzić symulację kosztów ogrzania np. pojazdu dostawczego w jednym cyklu, jednego zimnego poranka.

W przypadku samochodu dostawczego, żeby symulacja była prawidłowa należy przyjąć, że z uwagi na wielkość jednostki napędowej moc grzałki to około 1000 W, a ze względu na kubaturę kabiny należy stosować ogrzewacz 1900W. Grzałka silnika policzona jest w taki sposób, że w ciągu 3 godzin pracy ogrzewa jednostkę napędową od temperatury – 30 °C do + 20 °C. Dłuższe podgrzewanie jednostki napędowej nie ma sensu z uwagi na zjawisko rozpraszania ciepła. Zwrócić należy uwagę, że grzałki silników o mocy 1000 W stosowane są w dużych jednostkach napędowych. Grzałki w małych silnikach samochodów osobowych maja moce 400 W.

Także ze względu na kubaturę kabiny do symulacji kosztów ogrzewania zakładamy użycie, największego, ogrzewacza wnętrza o mocy 1900 W. Do samochodów osobowych DEFA zaleca ogrzewacz 1350 W. Ogrzewacze wnętrza DEFA pracują z elementem grzewczym PTC (PTC = Positive Temperature Coefficient), który dopasowuje moc do temperatury zasysanego powietrza. Wzrost temperatury o 20 °C powoduje spadek mocy o 20 %. Wraz ze wzrostem temperatury wewnętrznej spada moc i tym samym pobór prądu. Ogrzewacz wnętrza z uwagi na pracę w systemie wymuszonego obiegu powierza ogrzewa wnętrze pojazdu znacznie szybciej niż grzałka silnika. Przyjąć należy, że pełne ogrzanie wnętrza od temperatury – 30 °C do temperatury + 20°C nastąpi po 2 godzinach.


Założenia symulacji kosztów jednorazowego ogrzania pojazdu:

  • praca grzałki - 3 godziny z mocą 1000 W
  • praca ogrzewacza wnętrza - 2 godziny z mocą 1900 W

Łączne zużycie prądu przy podgrzaniu samochodu od – 30 °C do + 20 °C to 6,8 kWh. Średnia cena kWh w październiku 2014 (łącznie opłaty za energię plus opłaty przesyłowe) to 56 groszy. Koszt jednorazowego podgrzania pojazdu wynosi 3,11 zł.

Biorąc pod uwagę fakt, że zużycie paliwa na pierwszych kilometrach w pojazdach z podgrzewaczem silnika spada o około 15 - 30 %, a koszt jednorazowego podgrzania nieznacznie tylko przekracza koszt pół litra oleju napędowego lub benzyny, DEFA to nie tylko bezpieczeństwo i komfort, ale także wymierne oszczędności.

Ogrzewanie postojowe DEFA dostępne w sieci sprzedaży Inter Cars SA.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę