Detale w cenie

fotofolia
4.4.2016

Coraz popularniejszym rodzajem usług motoryzacyjnych jest tzw. detailing. Główną jego ideą jest pielęgnacja samochodu, ale na samym umyciu sprawa się nie kończy.

Detailing to nie tylko mycie samochodu. To kompleksowa usługa mająca na celu zabezpieczenie lakieru i wnętrza przed wpływami fizycznymi i chemicznymi.
Źródło: Fotolia

Detailing jest pojęciem dość szerokim, ponieważ obejmuje zakres usług zazębiających się nawet z blacharstwem, czyli usuwanie niewielkich wgnieceń czy uzupełnianie mikroubytków w lakierze. Kolejne procesy wchodzące w skład detailingu to polerowanie lakieru, zabezpieczanie go przed uszkodzeniami mechanicznymi, fizycznymi i chemicznymi i dokładne usuwanie zanieczyszczeń z wnętrza pojazdu.

Pierwszy proces, jaki wykonywany jest na samochodzie, to bardzo dokładne mycie za pomocą aktywnej piany. W trakcie tej czynności zwraca się jednak uwagę na dokładność tej operacji. Pierwszym i najważniejszym krokiem jest usunięcie zabrudzeń stałych, takich jak osady po błocie, piasek, czy kurz. Osady te mogą skutecznie zniweczyć dalsze procesy nadawania świetności lakierowi. Po myciu pojazd jest suszony.

Żmudne polerowanie

Detailing najczęściej niesie za sobą polerowanie lakieru, które ma usunąć wszystkie mikrorysy powstałe podczas eksploatacji. Procedura polega na polerowaniu z użyciem trzech gradacji past polerskich. Pierwsza gradacja delikatnie matuje lakier, usuwając rysy, natomiast kolejne wygładzają go aż do uzyskania lustrzanej powierzchni po paście o najmniejszej gradacji.

Oprócz nadwozia niekiedy poleruje się również klosze reflektorów. W tym przypadku również używa się kilku gradacji środka polerskiego, z czego najdrobniejszy stosuje się na samym końcu.

Po wypolerowaniu nadwozia konieczne jest zabezpieczenie lakieru oraz pozostałych powierzchni. Ma ono na celu ochronę przed:

  • wpływami pogody,
  • reakcjami z owadami lub odchodami ptaków,
  • solą drogową i morską,
  • uszkodzeniami mechanicznymi,
  • promieniowaniem UV, które powoduje degradację powłoki lakierniczej.

Ceramiczna ochrona

Do zabezpieczenia lakieru używa się preparatów ceramicznych, które są nakładane na całą powierzchnię lakieru, a następnie polerowane ręcznie. Preparaty ceramiczne tworzą na lakierze twardą powłokę. Jej twardość jest badana w procedurze sprawdzającej odporność powłoki na uszkodzenie rysikiem ołówka o odpowiedniej twardości. Nie ma obowiązku badania takiej twardości, jednak w celu przekonania klienta warto podeprzeć się certyfikatem wystawionym przez instytucję badawczą (polski preparat „Ceramic Pro 9H” ma certyfikat potwierdzający odporność na zarysowania rysikiem o twardości 9H).

Na ilustracji przedstawiony jest sposób badania twardości powłoki. Test jest testem ciągłym, co oznacza, że wykonuje się próby trwające od 24 do 96 godzin, a następnie bada się ślady pozostawione przez rysik.

 

 

Ceramiczna powłoka ochronna utrzymuje się na lakierze przez okres nawet 5 lat i nie ma możliwości usunięcia jej w sposób chemiczny. Jedynym sposobem jest użycie pasty polerskiej. Aby osiągnąć większą trwałość powłoki ceramicznej, można nakładać ją w kilku warstwach.

A może folia?

Kolejnym sposobem zabezpieczenia lakieru jest oklejenie go folią. Używane przez profesjonalistów folie ochronne bazują na poliuretanowych tworzywach sztucznych. Dzięki wysokiej przezroczystości po nałożeniu na samochód pozostają niewidoczne, zapewniając doskonałą ochronę mechaniczną. W zależności od rodzaju samochodu, sposobu jego użytkowania i elementu, który ma być zabezpieczony, stosuje się różnej grubości folie zabezpieczające. Najcieńsza ma 100 μm, natomiast górna granica grubości przekracza 250 μm.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę