Dzięki tej technologii porozmawiasz z samochodem

Bosch
4.1.2018

„Jestem Tomasz, twój nowy pasażer. Czy możemy zacząć?" Asystenci głosowi, tacy jak Alexa, Siri, Google, Cortana i Bixby przejęli już kontrolę nad inteligentnymi gospodarstwami domowymi, sterują oświetleniem i odkurzaczem. Teraz Bosch umieszcza asystenta głosowego za kierownicą samochodu.

Nowo opracowane rozwiązanie pomaga kierowcom skoncentrować się na ich podstawowym zadaniu. – Kiedy kierowca wsiada do nowoczesnego samochodu, może czasami poczuć się jak pilot samolotu – przyciski, ekrany, mało przejrzyste menu z wieloma funkcjami. Bosch położył kres chaosowi w kokpicie. Zamieniamy asystenta głosowego w pasażera – mówi dr Dirk Hoheisel, członek zarządu Robert Bosch GmbH.

Według badań Allianz Center for Technology, 74% niemieckich kierowców jest regularnie rozpraszanych, gdy na przykład obsługują system nawigacji, regulują klimatyzację lub odbierają telefon. Ten rodzaj rozproszenia jest jedną z głównych przyczyn wypadków drogowych.

Odpowiada na każde słowo – nawet w trybie offline
Dotychczasowe funkcje poleceń głosowych nie były pomocne w pełnym zakresie ze względu na ich opcjonalny charakter. Kierowca musiał na pamięć uczyć się ich struktury i odczytywać odpowiednie polecenia z wyświetlacza, co rozpraszało jego uwagę.

Powiedz co chcesz, tak jak chcesz to powiedzieć. Bosch umieścił w samochodzie asystenta głosowego, który rozumie kierowcę, tak jak każda inna osoba – stwierdza Hoheisel.

Asystent Boscha nie reaguje już na sztywno sformułowane polecenia. System rozpoznaje naturalne struktury zdań i może nawet przetwarzać akcenty i dialekty – robi to w ponad 30 krajach na świecie. Dla systemu język angielski nie jest po prostu angielskim; posługuje się on dialektem brytyjskim, amerykańskim, nowozelandzkim lub australijskim.

Prace nad rozwojem systemu sterowania głosem trwały 10 lat, dzięki temu asystent głosowy Boscha może zrobić coś, co wykracza poza możliwości nawet dobrze znanych konkurentów – myśli z wyprzedzeniem i uczy się. Jeśli, na przykład, kierowca chce zadzwonić do "Piotra", to system przed podjęciem reakcji automatycznie przejrzy kontakty i uwzględni aktualną lokalizację, czas oraz sytuację w jakiej znajduje się kierowca. Rano w drodze do biura imię "Piotr" oznacza prawdopodobnie kolegę w pracy, podczas gdy wieczorem to samo imię może odnosić się do najlepszego przyjaciela. Aby się upewnić asystent zadaje pytanie – „Znalazłem pięć kontaktów pod nazwą Piotr. Czy chcesz zadzwonić do Piotra Nowaka?

– Ta zależność od kontekstu jest pierwszym etapem sztucznej inteligencji. Kolejne wyrafinowane rozwiązanie techniczne pozwala kierowcy podać adres docelowy we Francji po francusku – na przykład „Pokieruj mnie na Champ de Mars, Cinq Avenue Anatole w Paryżu” – bez konieczności ręcznego wprowadzania jakichkolwiek zmian w ustawieniach. Asystent automatycznie zrozumie cel i wyznaczy trasę. Co więcej system informacyjno-multimedialny w samochodzie przejmuje pracę obliczeniową bez wysyłania jakichkolwiek danych do chmury. Asystent towarzyszy kierowcy nawet w tunelach, gdy znajduje się poza zasięgiem sieci komórkowej lub w innych krajach, gdy smartfon jest w trybie offline.

Reaguje na dowolne imię
Aby rozmowa w samochodzie stała się jeszcze bardziej osobista, kierowca może nazwać swojego asystenta jak zechce. Minęły już czasy, gdy system poleceń głosowych reagował tylko na nazwę przewidzianą przez producenta. System rozpoznawania głosu Bosch rozumie i mówi w 30 różnych językach, w sumie 44 głosami żeńskimi i 9 głosami męskimi. Kierowca aktywuje asystenta wymawiając nadane mu imię bez konieczności czekania na sygnał dźwiękowy.

Źródło: Bosch

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

autoExpert 05 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę