Technologia e-4ORCE od Nissana, czyli dwa silniki elektryczne w jednym samochodzie

Technologia e-4ORCE od Nissana
8.6.2020

Nissan przedstawia nową technologię sterowania napędem na wszystkie koła e-4ORCE dla kierowców niezależnie od ich poziomu umiejętności. Układ zapewnia natychmiastowe przekazanie momentu obrotowego na wszystkie koła oraz dostarczenie odpowiedniej mocy w zrównoważony i przewidywalny sposób w każdej sytuacji.

Litera „e” w nazwie systemu oznacza, że jest to technologia oparta w 100% na napędzie elektrycznym. „4ORCE” (ang: force) odnosi się do fizycznej mocy i energii pojazdu, natomiast „4” wskazuje na sterowanie napędem na wszystkie koła.

Technologia sterowania napędem na wszystkie koła e-4ORCE, nad którą prace właśnie dobiegają końca, oferuje równowagę między dynamicznymi osiągami a poziomem kontroli. Wciśnięcie pedału przyspieszenia ma zapewniać solidną dawkę emocji bez uszczerbku dla komfortu kierowcy i pasażerów. Zarządzając przekazaniem mocy oraz charakterystyką hamowania pod kątem maksymalnej płynności i stabilności jazdy, e‑4ORCE zwiększa poczucie pewności za kierownicą. Samochód precyzyjnie utrzymuje żądany tor jazdy na różnych nawierzchniach, a kierowca nie musi zmieniać swojego stylu ani sposobu prowadzenia pojazdu.

Zgodnie ze swoją nazwą układ sterowania napędem na wszystkie koła e-4ORCE wspiera kierowcę na cztery sposoby:

1. W pełni elektryczny system

W uproszczeniu e-4ORCE to zaawansowany system oparty na układzie dwóch silników elektrycznych. Dotychczas wszystkie samochody elektryczne Nissana były wyposażane w jeden silnik elektryczny, napędzający zazwyczaj przednie koła. Wprowadzenie napędu na obie osie jest logiczną konsekwencją dywersyfikacji oferty elektrycznych samochodów marki Nissan. Przyszłość elektrycznych crossoverów wskazuje w szczególności model Ariya Concept.

Dzięki technologii sterowania elektrycznym zespołem napędowym samochód wyposażony w system e-4ORCE reaguje na polecenia kierowcy z precyzją, w czasie trzykrotnie krótszym niż mrugnięcie okiem. Nie tylko błyskawicznie i płynnie przyspiesza, ale także jest łatwiejszy do opanowania w różnych sytuacjach drogowych. Pełnię swoich zalet e-4ORCE ujawnia przede wszystkim w trakcie nagłych manewrów, gdy kierowca musi wyminąć na przykład zwierzę lub inną niespodziewaną przeszkodę na drodze. System płynnie i sprawnie odczytuje i realizuje zamiary i oczekiwania kierowcy.



2. Znakomite właściwości jezdne

Technologia e-4ORCE wyróżnia się na tle innych dostępnych dziś systemów napędu na wszystkie koła w samochodach elektrycznych – powiedział Hiraku. – Przeprowadziliśmy regulację charakterystyki jej działania w wielu aspektach, aby uzyskać precyzyjne właściwości, które pomagają kierowcy czerpać radość z jazdy w różnych warunkach.

W trakcie przyspieszania na zakręcie samochód ma zwykle tendencję do „uciekania” na zewnątrz łuku, co zmusza kierowcę do zacieśnienia toru jazdy poprzez zwiększenie kąta skrętu kierownicy lub zmniejszenie prędkości (podsterowność). e-4ORCE rozdziela moment obrotowy na przednie i tylne koła w celu maksymalizacji przyczepności opon, z uwzględnieniem charakterystyki nawierzchni i położenia pojazdu. Domyślnie moc jest rozdzielana między przednią i tylną oś w proporcji 50/50, ale e-4ORCE może skierować nawet 100% mocy na przednie lub tylne koła, lub zmieniać te proporcje w pełnym zakresie w zależności od rodzaju drogi i warunków jazdy. Siła hamowania jest optymalnie regulowana dla każdego z czterech kół poprzez połączenie hamowania regeneracyjnego oraz hydraulicznego, co przekłada się na poprawę zarówno właściwości jezdnych w zakręcie, jak i skuteczności hamowania.

3. Komfort dla wszystkich

Hamowanie regeneracyjne jest jednym z typowych rozwiązań stosowanych w samochodach elektrycznych. Technologia ta pozwala odzyskać energię w trakcie wytracania prędkości, a następnie wykorzystać ją do podładowania akumulatora. System e-4ORCE zarządza hamowaniem i napędzaniem każdego koła, więc w hamowaniu regeneracyjnym uczestniczą silniki elektryczne napędzające przednie i tylne koła, ograniczając unoszenie i opadanie przodu samochodu. Pomaga to zmniejszyć kołysanie, które szczególnie w ruchu wymagającym częstego zatrzymywania się i ruszania może być przyczyną złego samopoczucia.

4. Zwiększone poczucie pewności na drodze

Jazda w trudnych warunkach, na przykład po mokrej, oblodzonej lub zaśnieżonej nawierzchni, bywa stresująca nawet dla najbardziej wprawnego kierowcy. Precyzja sterowania elektrycznym zespołem napędowym i układem hamulcowym, jaką zapewnia e-4ORCE, sprawia, że moc jest przekazywana na koła mające w danej chwili najlepszą przyczepność oraz stabilizuje ruch pojazdu, przyczyniając się do poprawy właściwości jezdnych i ułatwiając utrzymanie toru jazdy. Gdy kierowca zbyt mocno naciśnie pedał przyspieszenia, system rozdzieli moc w taki sposób, aby można było opanować pojazd i utrzymać tor jazdy nawet na śliskiej nawierzchni.

Zaprojektowaliśmy tę technologię tak, by pracowała w tle i nie przeszkadzała kierowcy – podsumowuje Hiraku. – Chcemy, aby nawet osoby, które pierwszy raz siadają za kierownicą, miały poczucie komfortu wynikające z faktu, że samochód reaguje w sposób maksymalnie naturalny i zgodnie z ich intencjami. Gdy ktoś przyzwyczai się do samochodu wyposażonego w e-4ORCE, trudno mu będzie wyobrazić sobie jazdę autem bez takiego systemu.

Źródło: Nissan

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę