Ekstremalny test opon na WRC w Mikołajkach

Michelin
4.7.2016

Zakończona wczoraj w Mikołajkach siódma runda tegorocznych Rajdowych Mistrzostw Świata WRC, których partnerem jest firma Michelin, była ekstremalnym testem dla opon. Strategia doboru ogumienia miała duży wpływ na wynik PZM 73. Rajdu Polski.

Blisko 1254 km tras kierowcy musieli pokonać w bardzo zróżnicowanych warunkach pogodowych – od jazdy przy bardzo wysokich temperaturach sięgających 35°C do jazdy w błocie z powodu obfitych opadów. Na rozmytej deszczem drodze dodatkowym zagrożeniem dla opon były kamienie i bardzo głębokie koleiny o głębokości nawet 40 centymetrów. Auta wyposażone w opony Michelin zajęły 2 miejsca na podium w wyścigu WRC i trzy miejsca na podium w wyścigu WRC 2.

– Wyniki dowodzą, że Michelin przyjął dobrą strategię doboru opon. Deszcz nas oszczędził pomiędzy poszczególnymi etapami, jednak przez dwie noce z rzędu naprawdę mocno padało – komentuje Jacques Morelli, manager programów rajdowych Michelin. – Sytuacja na trasie była bardzo zmienna. Po raz kolejny opony musiały sprostać różnorodnym warunkom na drodze przy dużych prędkościach sięgających 200 km/h – dodaje Jacques Morelli.

Firma Michelin wyposażyła załogi w opony MICHELIN LTX Force H4 z twardej mieszanki i S4 z mieszanki miękkiej, zaś zawodnicy WRC2 na MICHELIN Latitude Cross H90 z mieszanki twardej i S80 z mieszanki miękkiej.

Zwycięzcami PZM 73. Rajdu Polski zostali Andreas Mikkelsen oraz A. Jaeger Synnevaag jadący wyposażonym w opony Michelin Volkswagenem Polo R WRC. Drugie miejsce zajęli Ott Tanak oraz Raigo Molder (Ford Fiesta RS WRC), natomiast trzecie – Hayden Paddon oraz John Kennard (Hyundai i20 WRC na oponach Michelin)

Wśród załóg WRC2 zwycięzcami zostali Teemu Suninen oraz Mikko Markkula (Skoda Fabia R5), zaś kolejne miejsca zajęli odpowiednio Elfyn Evans i Craig Parry (Ford Fiesta R5) oraz Esapekka Lappi i Janne Ferm (Skoda Fabia R5). Wszystkie trzy zespoły jechały na oponach Michelin.

Wszystkie opony Michelin przeznaczone do jazdy po nawierzchni szutrowej cechują wszechstronne osiągi, aby umożliwić kierowcom rywalizację w jak najbardziej różnorodnych warunkach przez cały czas trwania cyklu WRC. Przy projektowaniu ogumienia sportowego firma Michelin kieruje się strategią Michelin Total Performance, które zakłada jednoczesne podnoszenie wykluczających się osiągów, jak chociażby wytrzymałość i jazdę na najwyższych osiągach. W przypadku Rajdu Polski takie podejście zdało egzamin, ponieważ zawodnicy osiągali prędkości do 200 km/h.

Opony MICHELIN LTX Force H4 i MICHELIN LTX Force S4:

  • rozmiar: 205/65R15 (17/65-15)
  • szerokość: 205 mm
  • wysokość barku: 133 mm
  • średnica wewnętrzna: 15 cali
  • rodzaj bieżnika: asymetryczny i kierunkowy (dla prawej i lewej strony)
  • przeznaczenie: drogi nieutwardzone
  • wersja H4 (twarda mieszanka): agresywne, twardy szuter, suche nawierzchnie, temperatura >15°C
  • wersje S4 (miękka mieszanka): mokry lub grząski szuter, temperatura <15°C

Rajdy, gdzie opony H4 są dedykowane: Meksyk, Portugalia, Włochy, Australia i Hiszpania
Rajdy, gdzie opony S4 są dedykowane: Argentyna, Polska, Finlandia i Walia

Źródło: Informacja prasowa Michelin

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę