Elektryczne ogrzewanie postojowe DEFA WarmUp

17.11.2011
Ujemne temperatury, panujące w miesiącach zimowych, zdecydowanie utrudniają, a w skrajnych przypadkach uniemożliwiają rozruch silnika. Problem ten dotyka zarówno firmy transportowe, środki komunikacji miejskiej, jak i indywidualnych użytkowników.

Wyłączenie z ruchu pojazdów, spowodowane niskimi temperaturami, generuje poważne komplikacje oraz straty finansowe. Korzystając z ostatnich w tym roku ciepłych promieni słońca, warto zastanowić się nad przygotowaniem samochodu do długich i mroźnych zimowych nocy.

Od lat 60 ubiegłego wieku norweska firma DEFA produkuje niezależne elektryczne ogrzewanie postojowe do pojazdów mechanicznych, zasilane z sieci zewnętrznej 230V. Dzięki stałemu doskonaleniu oferowanych produktów oraz rozszerzaniu gamy dostępnych aplikacji, DEFA stała się światowym liderem w swojej dziedzinie.

Istotą oferty, pozwalającą spełniać indywidualne oczekiwania Klienta, jest możliwość budowania systemu niejako z modułów. Podstawowy system ogrzewania postojowego zbudowany jest w oparciu o grzałkę bloku silnika. Grzałka ta konstruowana jest indywidualnie do konkretnej jednostki napędowej i zapewnia przed rozruchem utrzymanie temperatury silnika (wraz z płynami eksploatacyjnymi) na poziomie +30 °C, niezależnie od temperatury zewnętrznej. Grzałkę uzupełniają przewody „pokładowe" z gniazdem przyłączeniowym oraz przewód łączący gniazdo w pojeździe z zewnętrznym źródłem energii - gniazdkiem 230V.

Kolejnym elementem systemu jest automatyczna ładowarka akumulatorów. Ładowarka zaczyna pracę natychmiast po podłączeniu zasilania - nawet wtedy, gdy podgrzewanie silnika i przedziału kierowcy jest wyłączone. Po całkowitym naładowaniu akumulatora ładowarka przechodzi w tryb podtrzymania, zabezpieczając akumulatory przed przeładowaniem. W celu ochrony akumulatora przed uszkodzeniem, napięcie ładowania korygowane jest w zależności od temperatury otoczenia.

Urządzeniem poprawiającym zdecydowanie komfort użytkowania pojazdu jest ogrzewacz wnętrza. Estetyczne urządzenie grzewcze potrafi ogrzać wnętrze przedziału kierowcy do temperatury +20 °C, skutecznie rozmrażając szybę przednią i boczne szyby kierowcy. Zamontowany czujnik PTC w miarę wzrostu temperatury w kabinie zmniejsza moc grzałki wmontowanej w dmuchawę.

Uzupełnieniem systemu jest programator. Umożliwia on takie sterowanie pracą układu, by niezależnie od temperatury otoczenia silnik autobusu i kabina kierowcy zostały podgrzane na odpowiednią godzinę, a akumulatory były w pełni naładowane przy minimalnym poborze energii elektrycznej.

Modułowa budowa systemu pozwala nie tylko dostosować rozwiązanie do indywidualnych potrzeb, ale również zdecydowanie ograniczyć koszt urządzenia, czyniąc je kilkakrotnie tańszym niż porównywalne niezależne systemy grzewcze z zasilaniem paliwowym. Koszt podstawowego rozwiązania zamyka się kwotą kilkuset złotych, a prostota rozwiązania gwarantuje szybki i nieskomplikowany montaż oraz dużą niezawodność.

Nowością w ofercie DEFA jest pilot zdalnego sterowanie SmartStart. Estetyczny i trwały, wykonany w formie breloczka do kluczyków samochodowych. Zasięg działania 1200 metrów. Zastosowanie sterowania SmartStart czyni system DEFA całkowicie bezobsługowym. Pilot posiada wiele przydatnych funkcji, m.in.: programowanie dwóch czasów gotowości samochodu z podziałem na 7 dni tygodnia, możliwość natychmiastowego włączenia / wyłączenia ogrzewania pojazdu, a także funkcje informacyjne. Po skomunikowaniu się z pojazdem użytkownik informowany jest o stanie systemu, napięciu akumulatora, temperaturze zewnętrznej. Pilot SmartStart może także sterować pracą niezależnego ogrzewania postojowego spalinowego, współpracując z systemami wiodących producentów europejskich

Zalety ekonomiczne elektrycznego ogrzewania postojowego to nie tylko zdecydowanie niższy koszt zakupu, ale także niższe koszty eksploatacyjne w porównaniu z systemami spalinowymi.

Elektryczne ogrzewanie postojowe DEFA WarmUp to:
- pewność rozruchu nawet przy temperaturach poniżej -30 ºC, kiedy już zawodzą spalinowe urządzenia grzewcze,
- komfort kierowcy (odmrożone szyby, podgrzana kabina kierowcy i silnik, zawsze optymalnie naładowane akumulatory)
- niższy koszt zakupu i codziennej eksploatacji
- bezobsługowość systemu (system WarmUp praktycznie nie wymaga bieżącej konserwacji)
- znaczne korzyści ekologiczne.

Wyłącznym dystrybutorem produktów DEFA na rynek polski jest Inter Cars SA, a system można w łatwy sposób dobrać sobie przez stronę: www.kompletacje.intercars.com.pl/defa

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę