Elektryczny Lexus RZ 450E – premiera

Elektryczny LEXUS RZ 450E – premiera Lexus

Aby stworzyć nowego elektrycznego Lexusa, zaprojektowano specjalną platformę. Zapewnia ona wysoką sztywność nadwozia, nisko położony środek ciężkości i duży rozstaw osi. Jest to pierwsze auto bateryjne tej marki, które zostało stworzone od podstaw. Łączy ono sportową dynamikę jazdy z wykonaniem na najwyższym poziomie.

Pracując nad nowym Lexusem RZ 450E, chciano maksymalnie wykorzystać potencjał nowych technologii, aby zapewnić najlepsze osiągi auta i zagwarantować radość z jazdy. Dlatego też ważne było zachowanie odpowiedniej dynamiki i unikalnego dla Lexusa stylu prowadzenia. Opcjonalny układ kierowniczy nosi nazwę One Motion Grip w technologii steer-by-wire i współpracuje z nowym napędem na 4 koła DIRECT4. Układ ten charakteryzuje się tym, że nie ma tu mechanicznego połączenia kół z kierownicą ani kolumny kierownicy. Wykorzystywana jest wiązka elektryczna do wysyłania sygnałów z kierownicy do kół, co zapewnia natychmiastową reakcję i precyzyjną kontrolę nad skrętem. 

Platforma Lexusa RZ 450E
Platforma Lexusa RZ 450E. Źródło: Lexus

Optymalne rozmieszczenie napędu

Mocny akumulator litowo-jonowy jest zintegrowany z platformą eTNGA. Ma on pojemność 71,4 kWh i został umieszczony pod podłogą kabiny, stanowiąc integralną część płyty podłogowej. Pozycja ta wpływa korzystnie na niskie położenie środka ciężkości. Aby zapewnić wysoką wydajność przez długi czas, jego parametry są cały czas monitorowane. Platforma zapewnia optymalne rozmieszczenie napędu elektrycznego i baterii, obniżenie masy i optymalne rozłożenie mas między przodem i tyłem, a także zapewnia wysoką sztywność całej konstrukcji. Dzięki temu zwiększa się pewność prowadzenia, poczucie kontroli nad samochodem, co zapewnia tym samym lepszy komfort kierowcy.

Nowy RZ został wyposażony w modułowy system napędowy DIRECT4, a jego składowe to silnik, przekładnia oraz elektroniczny moduł sterujący (ECU) umieszczone pomiędzy napędzanymi 4 kołami.

Układ napędowy e-Axle charakteryzuje się cichą pracą, wydajnością i precyzją w dostarczaniu mocy. Przedni silnik zapewnia 150 kW, tylny zaś – 80 kW. Dzięki kompaktowym rozmiarom stworzono większą przestrzeń dla akumulatora, jak również w samej kabinie oraz bagażniku.  

Lexus RZ 450E
Lexus RZ 450E. Źródło: Lexus

Ekologiczna polityka Lexusa

Samochód jest całkowicie bezemisyjny, co wpisuje się w politykę firmy, która dąży do neutralności klimatycznej oraz budowy zrównoważonego modelu biznesowego. Do tego skupiono się nie tylko na tym aspekcie, ale również na całym cyklu życia auta – od dostarczenia części, przez produkcję i użytkowanie, aż po jego utylizację. Tak, aby każdy z tych etapów był jak najbardziej ekologiczny.  

Jest to część strategii Lexusa, który do 2030 roku w Europie Zachodniej i Środkowej planuje stać się marką w 100% elektryczną. W Polsce rezerwacje na samochód uruchomiono na początku maja.

Nowa forma nadwozia

Warto zwrócić uwagę na stylistykę nadwozia samochodu. Jest to nowa, prosta forma, która swoją estetyką nawiązuje do postępu technologicznego, funkcjonalności i wydajności. Styl ten ma stać się nowym motywem przewodnim przyszłych modeli Lexusa. W związku z brakiem silnika spalinowego obniżono maskę i zredukowano liczbę wlotów powietrza. Stworzono bardziej muskularne sekcje boczne. Reflektory zyskały nową, niezwykle smukłą konstrukcję, która została wpisana w przedni pas. Jeśli chodzi o światła do jazdy dziennej, zostały one zaprojektowane w kształcie litery L (tak jak w poprzednich modelach Lexusa), główne zaś reflektory i kierunkowskazy schowano głębiej w przednią część nadwozia.

Lexus RZ 450E
Lexus RZ 450E. Źródło: Lexus

Innowacyjny dach panoramiczny

LEXUS RZ 450E wyposażony został w innowacyjny dach panoramiczny, zwiększając w ten sposób doświetlenie kabiny i poczucie przestrzeni. Szkło ma powłokę low-e (low-emissive), która odbija promieniowanie podczerwone i redukuje promieniowanie cieplne w słoneczne dni, jednocześnie pomagając utrzymać ciepło wewnątrz kabiny, gdy jest zimno. Dach można również przyciemnić, zapewniając brak odziaływania promieni słonecznych. Taki układ wspomaga pracę klimatyzacji, zmniejszając w ten sposób zużycie energii i pomagając samochodowi utrzymać duży zasięg.  

Panoramiczny, przyciemniany dach Lexusa RZ 450E
Dach panoramiczny w Lexusie RZ 450E. Źródło: Lexus

Galeria artykułu

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę