ENVIROX uszlachetnia

Envirox
23.6.2016

ENVIROX to najnowszej generacji uszlachetniacz do oleju napędowego w postaci dyspersji nano-cząstek dwutlenku ceru (CeO2) mający wpływ na oszczędność paliwa rzędu 5–12%.

Fakt zastosowania, skądinąd znanego w motoryzacji katalizatora, jakim jest dwutlenek ceru, w postaci nano-cząstek dodawanych do paliwa stanowi o jego wyjątkowości i przewadze nad wszystkimi innymi, produkowanymi do tej pory, dodatkami do oleju napędowego mającymi na celu zmniejszenie zużycie paliwa.
Envirox to dyspersja o stężeniu 2% nano-cząstek dwutlenku ceru, o średniej wielkości drobin < 8 nanometrów. Bazą dyspersji są destylaty lekkie obrabiane wodorem (ropa naftowa).

Nano-drobiny tlenku ceru są 1250 razy mniejsze niż filtracja filtra paliwowego (10 mikronów). W 1 ml oleju napędowego z dodatkiem Envirox, przy proporcjach stosowania 1:4000 jest kilka bilionów nano-cząstek CeO2.

Envirox zapewnia efektywność paliwa poprzez dwa odrębne mechanizmy:

  1. Dwutlenek ceru jest inicjatorem typu redoks pozwalającym utrzymać optymalną ilość tlenu w komorze spalania, co prowadzi do czystszego procesu spalania i zwiększenia mocy.
  2. Dodatkowo znacząco obniżona jest energia aktywacji utleniania nagarów, przy której nagar węglowy zostaje spalany, pozwalając na przywrócenie i utrzymanie charakterystyki roboczej silnika możliwie najbliżej parametrów fabrycznych.

Typowym niedomaganiem silnika wysokoprężnego jest nierówna dystrybucja tlenu i paliwa, co ogranicza osiągi silnika. W odróżnieniu od silników benzynowych, w silnikach Diesla paliwo nie jest wstępnie mieszane z powietrzem, co skutkuje powstawaniem punktów o wysokiej i niskiej koncentracji tlenu w komorze silnika. W miejscach o wysokiej koncentracji tlenu, proces spalania wytwarza NOx, w miejscach o niskim stężeniu, w wyniku spalania powstają niespalone węglowodory (sadza). To nierówne rozłożenie dystrybucji tlenu ogranicza maksymalne osiągi robocze w każdym cyklu roboczym silnika.

Nano-cząstki CeO2 działają, jako nośnik tlenu poprzez uczestnictwo oraz redystrybucję tlenu w silniku podczas procesu spalania a jednocześnie powodują przyspieszanie procesu spalania. W procesie spalania, każda drobina uwalnia oraz przekazuje swój powierzchniowy ładunek tlenu do procesu spalania silnika. Po przekazaniu, cząstka powoduje szybkie przepłukanie tlenem przekazując go w tempie ponad 100 milionów razy na cykl spalania w celu utrzymania stabilności strukturalnej. Proces ten zapewnia bardziej jednorodną dyspersję tlenu w całej objętości komory silnika. Czas trwania tego procesu wynosi mniej niż 2 milisekundy.
W rezultacie uzyskujemy wyższe stężenie oraz bardziej jednorodną dyspersję tlenu, co daje szybsze i bardziej efektywne oraz kompletne spalanie. Ostatecznie, działanie to zapewnia większą moc ruchu tłoka przy mniejszym zużyciu paliwa. W procesie tym CeO2 odwraca proces akumulacji sadzy na ściankach cylindrów a jednocześnie zmniejsza NOx, CO, CO2 oraz niespalone węglowodory w trakcie normalnej pracy.

Silnik bez nagaru to silnik sprawny

W silniku wysokoprężnym tworzy się znaczna ilość sadzy, która może przywierać do wewnętrznych powierzchni komór spalania jako osad wraz z mgłą olejową układu smarowania. Osady te z kolei pogarszają pracę silnika z uwagi na opory tarcia oraz utratę ciepła powierzchni wewnętrznych. Mimo iż głowica oraz ścianki komory pozostają względnie chłodne w odniesieniu do płomienia spalania, to temperatura mimo wszystko oscyluje w granicach pomiędzy 200 a 500oC. Jest to dokładnie przedział w którym znajduje się temperatura aktywacji węgla dla nano-cząstek tlenku ceru i dlatego osady węglowe ulegają stopniowemu utlenianiu i usuwaniu z silnika pozwalając na bardziej wydajną pracę oraz obniżenie zużycia paliwa.

W zależności od zastosowania silnika Diesla i jego pracy wyniki oszczędności na zużyciu oleju napędowego oscylują w przedziale 5–12%. Pojazdy i maszyny pracujące ze stałym ciągłym obciążeniem osiągają górny pułap oszczędności natomiast w pozostałych przypadkach minimum oszczędności to 5%, co przekłada się ewidentnie na mniejsze wydatki związane z zakupem oleju napędowego. Już 1,5% oszczędności zwraca wydatki związane z zakupem ENVIROX pozostała ilość jest czystym zyskiem pozostającym w portfelu klienta.

Obecnie jest to szczytowe osiągnięcie techniczne w dziedzinie dodatków paliwowych, dzięki któremu można oszczędzać paliwo, utrzymywać silniki w dobrej kondycji i jeździć ekologicznie.

Więcej informacji na stronie www.envirox.pl.

Źródło: Informacja prasowa Envirox

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę