Globalny rynek części zamiennych wart blisko 500 mld dolarów do 2025 roku

30.4.2018

Jak donosi ostatnia analiza firmy Grand View Research, światowy rynek autoczęści zbliży się do wartości 500 mld dolarów (486,35 mld) jeszcze przed końcem 2025 r.

Zdaniem autorów opracowania, wynik ten będzie mocno uzależniony od digitalizacji branży handlu komponentami poprzez platformy internetowe oraz tworzący się popyt na części do pojazdów hybrydowych i elektrycznych, uzupełniające dotychczasowe portfolio producentów i dystrybutorów.

Lokalny punkt widzenia
Globalną prognozę warto skonfrontować z sytuacją na rodzimym gruncie. Branża usług motoryzacyjnych w Polsce osiąga imponujące wyniki – wartość rynku dystrybucji części oraz napraw aut zdążyła już przekroczyć 30 mld złotych. W 2016 r. co czwarta firma z tego segmentu oczekiwała wzrostu na poziomie 10-20%, w minionym roku aż 62% dystrybutorów spodziewało się co najmniej ponad 10% wzrostów. W Europie tempo rozwoju firm z tej branży na poziomie 1-2% już jest traktowane jako sukces, co niewątpliwie stawia nas w znakomitym świetle na tle innych państw Starego Kontynentu.

Na horyzoncie pojawiają się kolejne szanse nie tylko na utrzymywanie, ale także zwiększenie dynamiki sprzedaży motoczęści – wystarczy przeanalizować ostatnie raporty miesięczne Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. W marcu obserwowaliśmy kolejny, rekordowy w skali wieku wzrost liczby rejestracji samochodów osobowych i dostawczych, luty z kolei odznaczył się aż ponad 80-proc. przyrostem rejestracji autobusów względem tego samego okresu 2017 r. Analitycy Grand View Research upatrują duże możliwości także w rozszerzaniu oferty o części do aut hybrydowych i elektrycznych, jednak w odniesieniu do Polski byłbym raczej ostrożny z dostrzeganiem dużych możliwości w tym obszarze. Niemniej jednak, także u nas z pewnością obserwować będziemy postępującą cyfryzację warsztatów i szersze wykorzystanie platform online, zwłaszcza w dotychczas problematycznym docieraniu do nowych klientów, których jak wskazują raporty PZPM będzie systematycznie przybywać – tłumaczy Karol Prozner, twórca i prezes zarządu platformy Woop Automotive.

Garść potwierdzeń z rynku
O tym, że na rynku części zamiennych dzieje się ostatnio wiele, informuje szereg medialnych doniesień. Pośród nich można odnaleźć te szczególnie warte zainteresowania. Mowa tutaj choćby o przejęciu firmy Federal-Mogul przez koncern Tenneco za imponującą kwotę 5,4 mld dolarów. Koncern Renault z kolei zanotował w tym roku najlepszy kwartał od siedmiu lat, notując 3,1% wzrost sprzedaży aut osobowych i lekkich samochodów dostawczych. Japoński producent Murata Manufacturing planuje zaś zainwestować od 465 do nawet 930 milionów dolarów w zwiększenie produkcji komponentów elektronicznych, chcąc maksymalnie wykorzystać obserwowany wzrost popytu ze strony sektora automotive.
Nie brakuje także polskich akcentów – jednym z nich mogą być wyniki grupy Auto Partner, która w 2017 r. zanotowała 30-proc. wzrost sprzedaży autoczęści, która znacząco powiększyła się zarówno dzięki lokalnemu zainteresowaniu, jak i eksportowi.

Źródło: Woop Automotive

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę