Honda FCV Clarity Fuel Cell będzie jeszcze lżejsza

Honda
22.4.2016

Ultralekkie rozwiązania oferowane przez koncern LANXESS, niemieckiego producenta specjalistycznych środków chemicznych, zostały wykorzystane w najnowszym modelu Hondy FCV Clarity Fuel Cell – pojazdu o napędzie wodorowo-elektrycznym.

Dzięki wykorzystaniu termoplastycznych tworzyw kompozytowych marki Tepex wzmacnianych włóknami ciągłymi lub długimi z matrycą PA 6, Honda mogła użyć w swoim pojeździe pierwszej na świecie belki zderzaka tylnego produkowanej metodą jednoetapowego hybrydowego formowania wtryskowego koncernu LANXESS.

Przemysł motoryzacyjny na świecie musi stawiać czoło coraz ostrzejszym ograniczeniom emisji dwutlenku węgla. Z tego względu producenci samochodów intensywnie pracują nad pojazdami bezemisyjnymi takimi jak pojazdy elektryczne (EV) i napędzane ogniwami paliwowymi (FCV). Te nowe trendy prowadzą do wzrostu zapotrzebowania na innowacyjne materiały i nowe technologie, pozwalające dodatkowo zmniejszyć masę pojazdów. Koncern LANXESS oferuje ultralekkie materiały i technologie dla przemysłu motoryzacyjnego, które sprawdziły się w różnych zastosowaniach na całym świecie. Zaowocowało to opracowaniem procesu jednoetapowego hybrydowego formowania wtryskowego, umożliwiającego produkcję dużych elementów z materiałów kompozytowych łączących tworzywa sztuczne i włókna szklane. Dzięki niemu możliwe jest obniżenie masy nowych elementów o blisko 50% w porównaniu z elementami metalowymi oraz znaczne usprawnienie procesu produkcji.

Dzięki temu zastosowaniu nie tylko stworzyliśmy pierwszą belkę zderzaka tylnego wykonaną z materiałów Tepex i Durethan, ale także rozpoczęliśmy pierwszą seryjną produkcję naszego materiału kompozytowego Tepex w regionie Azji i Pacyfiku – powiedział Deniz Gürkan, szef działu ds. marketingu technicznego i rozwoju biznesowego materiału Tepex w branży samochodowej w ramach jednostki biznesowej High Performance Materials spółki LANXESS Hong Kong Limited.

Nowe części dzięki specjalistycznej wiedzy z zakresu ultralekkich konstrukcji

W ramach przygotowywania nowych części kilka warstw lekkich materiałów łączy się w unikalny sposób z Tepex dynalite, termoplastycznymi płytami kompozytowymi wzmacnianymi włóknami szklanymi ciągłymi, oraz Tepex flowcore, płytami kompozytowymi wzmacnianymi długimi, ułożonymi swobodnie włóknami szklanymi. To połączenie zapewnia łatwy przepływ materiału w procesie formowania wtryskowego, pomagając w wypełnieniu nim skomplikowanych kształtów części, oraz większą odporność mechaniczną połączoną z doskonałymi właściwościami pochłaniania energii dynamicznej w takich zastosowaniach jak belka tylnego zderzaka.

W ramach indywidualnych usług HiAnt w dziedzinie ultralekkich konstrukcji koncern LANXESS oferuje producentom samochodów i części motoryzacyjnych testowanie właściwości materiałów i części. LANXESS pomaga również w procesie wprowadzania nowych produktów, aż po etap produkcji masowej. Produkcja seryjna belki tylnego zderzaka Hondy realizowana jest przez spółkę Takagi Seiko Co., dużego wytwórcę części z tworzyw sztucznych w Japonii, z wykorzystaniem zaawansowanych technologii produkcji metodą formowania wtryskowego. Sunwa Trading, dystrybutor płyt kompozytowych Tepex koncernu LANXESS w Japonii posiadający duże doświadczenie w dziedzinie materiałów kompozytowych, również wspierał ten proces.

Źródło: LANXESS

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę