II edycja kampanii Złote Zasady Michelin

2.2.2016

Jak pokazują badania TNS Polska przeprowadzone na zlecenie Michelin Polska, postrzeganie określonych zachowań podczas prowadzenia samochodu jako ryzykownych i niebezpiecznych zmniejsza się wśród młodych ludzi po zdobyciu przez nich prawa jazdy. Na przykład w przypadku zapinania pasów zmiana ta wynosi aż 15 proc.

Badania opinii zrealizowane przez TNS Polska w ramach akcji Złote Zasady Michelin przynoszą wiele ciekawych wniosków. Jednym z nich jest zmiana postrzegania niebezpiecznych zachowań na drodze w zależności od doświadczenia kierowcy. Porównanie takie było możliwe, ponieważ badanie zrealizowano w dwóch grupach respondentów - uczestników kursu prawa jazdy oraz młodych kierowców posiadających prawo jazdy nie dłużej niż 3 lata. O ile uczestnicy kursu prawa jazdy, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z samochodem, uważają pewne czynności za stanowiące zagrożenie, to młodzi kierowcy z niewielkim stażem wykazują się większą akceptacją dla ryzykowanych zachowań. Chodzi tu o zachowania, które powinny być oczywiste dla każdego, jak chociażby zapinanie pasów.

Wyniki badania przeprowadzonego w ramach kampanii Złote Zasady Michelin pokazują, że 85 proc. osób starających się o prawo jazdy uważa podróżowanie samochodem bez zapiętych pasów za niebezpieczne, natomiast w przypadku młodych kierowców odsetek ten spada do 70 proc. Podobna różnica jest w przypadku rozmowy przez telefon bez zestawu głośnomówiącego - aż 80 proc. kursantów ocenia tę czynność jako niebezpieczną w czasie jazdy autem, natomiast tak samo uważa już tylko 65 proc. młodych kierowców.

Innym wnioskiem płynącym z badania jest wysoka ocena własnych umiejętności młodych kierowców. Aż 84 proc. osób posiadających prawo jazdy nie dłużej niż 3 lata uważa, że prowadzi auto zdecydowanie dobrze lub raczej dobrze. W przypadku mężczyzn ten odsetek jest nawet większy - 89 proc. z nich uważa się za bardzo dobrych lub dobrych kierowców, natomiast taką opinię na swój temat ma 77 proc. kobiet.

Podobnie jak w poprzedniej edycji kampanii edukacyjnej Złote Zasady Michelin udział w niej biorą szkoły nauki jazdy z Warmii i Mazur oraz Pomorza. Każdy ośrodek szkolenia kierowców, który zgłosił chęć przystąpienia do kampanii, otrzymał profesjonalne pomoce naukowe i materiały edukacyjne Złote Zasady Michelin. Wśród nich są m.in. konspekt zajęć prezentujący najważniejsze dane związane z bezpieczeństwem drogowym oraz filmy animowane z komentarzem Krzysztofa Hołowczyca na temat prowadzenia auta pod wpływem alkoholu, przekraczania prędkości czy rozmawiania przez telefon podczas jazdy.

Badania Michelin to element kampanii edukacyjnej Złote Zasady Michelin, która propaguje reguły bezpiecznego zachowania na drodze. Działania skierowane są w szczególności do przyszłych oraz młodych kierowców. Badanie TNS Polska przeprowadzono wśród uczestników kursów na prawo jazdy oraz młodych kierowców w wieku 18-24 lata.

Źródło: Michelin

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 05 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę