Import w lipcu 2023 roku – największy wzrost w tym roku

Import w lipcu 2023 roku miał największy wzrost w tym roku Pixabay_PublicDomainPictures

W lipcu 2023 r. zarejestrowano w Polsce 67 487 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony. To o 7,5% więcej niż rok temu, co oznacza największy wzrost zarejestrowany w tym roku.

Lipcowy wzrost jest jednak tylko na pozór jest wysoki, bo wynika on z bardzo niskiego importu w roku ubiegłym. Dla przypomnienia, rok temu w lipcu import wyniósł niespełna 63 tys. sztuk i był najniższy od momentu przystąpienia Polski do UE. W tym roku w lipcu było o zaledwie 452 szt. więcej niż w czerwcu. To trzeci miesiąc z rzędunika z wymi bardzo zbliżonymi wynikami na poziomie 66,5-67,5 tys. sztuk. Warto przypomnieć, że wyniki w lipcowe w latach 2015-2020 były średnio o 20 tys. sztuk wyższe. Od czasu pandemii import spadł, a tegoroczny wynik powinien oscylować w okolicach 700-720 tys. sztuk, podobnie jak w roku ubiegłym.

Łącznie w pierwszych siedmiu miesiącach bieżącego roku import wyniósł 452 879 sztuki, o 2,8% mniej niż rok wcześniej. Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów - dokładnie 414 097 sztuk - stanowią samochody osobowe, których rejestracje wykazały spadek o 2,5%. Tegoroczny import samochodów użytkowych - 38 782 sztuki - jest o 5,9% mniejszy niż przed rokiem.

Wiek importowanych aut utrzymuje się na wysokim poziomie, ale nie rośnie tak drastycznie, jak rok wcześniej. Średni wiek aut sprowadzonych w tym roku wynosi dokładnie 13 lat. Decydujący wpływ na taki wynik ma wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,09), a w przypadku silników benzynowych coraz bardziej zbliża się do poziomu 14 lat (13,93 roku).

Niestety, każdy wzrost liczby importowanych samochodów używanych oznacza pogorszenie jakości polskiej floty samochodowej, biorąc pod uwagę ich wysoki średni wiek. Co więcej, z naszego doświadczenia wynika, że w wielu przypadkach, zwłaszcza samochody starsze niż 10 lat, są przedmiotem różnego rodzaju oszustw. Do najczęstszych należą: cofanie liczników, fałszowanie roku produkcji czy ukrywanie uszkodzeń powstałych w wyniku poważnych wypadków drogowych. Każdemu zainteresowanemu zakupem używanego samochodu zalecamy dokładne sprawdzenie auta, a najlepiej kupowanie w miejscach, gdzie można mieć do czynienia bezpośrednio z właścicielem, a nie tylko pośrednikiem sprzedaży – powiedziała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.

W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych - Renault. W przypadku modeli osobowych na pozycji lidera umacnia się Audi A4, a o drugie miejsce walczą Opel Astra i Volkswagen Golf (różnica 2 sztuk). W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszy jest niezmiennie Renault Master.


Poniżej prezentujemy ranking TOP20 krajów, z których w 2023 roku najczęściej importowane są samochody do Polski:

1. Niemcy – 237 013 szt. (-6,2%)
2. Francja – 54 801 szt. (-8,4%)
3. Belgia – 31 738 szt. (5,3%)
4. Holandia – 24 845 szt. (6,8%)
5. Stany Zjednoczone – 24 133 szt. (11,1%)
6. Szwecja – 13 766 szt. (30,1%)
7. Włochy – 12 649 szt. (-7,1%)
8. Dania – 11 259 szt. (7,1%)
9. Austria – 11 165 szt. (-9,1%)
10. Szwajcaria – 10 952 szt. (-5,2%)
11. Norwegia – 3 480 szt. (31,0%)
12. Kanada – 2 782 szt. (-8,2%)
13. Czechy – 2 406 szt. (19,6%)
14. Wielka Brytania – 2 090 szt. (-12,8%)
15. Finlandia – 1 847 szt. (19,5%)
16. Luksemburg – 1 625 szt. (-5,5%)
17. Hiszpania – 1 253 szt. (-11,3%)
18. Litwa - 871 szt. (48,4%)
19. Japonia - 825 szt. (2,1%)
20. Słowacja - 554 szt. (17,1%)

Żródło: Samar

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę